Röd växt som tappat färg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Det ska vara så.

    Röd färg = Dåligt, Grön färg = Bra.
    Beror väl på vilken växt det är... Röda växter skall väl vara röda! Ta tex Rotala Macrandra... Den är illröd när den trivs som bäst.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      defdac: så undervattensväxter använder inte de röda pigmenten på samma sätt som en del övervattensväxter gör?
      Ingen aning. Du menar som solskydd via anthocyanin? Verkar inte så i arcuata fallet iaf.

      Röda växter skall väl vara röda! Ta tex Rotala Macrandra... Den är illröd när den trivs som bäst.
      Mjo det är väl lite svårt att avgöra kvävebrist på en såpass röd växt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #18
        defdac: klantigt uttryckt, borde nog ha varit "så de röda pigmenten innebär inte samma sak hos landväxter som hos vattenväxter". har en röd krukväxt som blir grön, "slak", "lång" och tunn när den får för lite ljus(står skuggigt) medans den blir röd(egentligen lila) och tjock och fin när den får rejält med ljus.
        vad används de röda pigmenten till egentligen?

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #19
          Hmm..

          Delade åsikter..

          Men jag skulle gärna ha tillbaka den röda färgen på mina växter, eller köpa en ny som är röd, kör ju med co2 och pmdd.. Finns det nån då som jag kan köpa utan att behöva ha brist på kväve? Är ju ganska djupt akvarium också, så det är svårt o massa ljus långt ner..

          Läste om Rotala Macrandra på Tropica, den kräver mkt ljus står det..

          Finns det några andra alternativ??
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Plorozen, jag blev tvungen att googla lite vilket ju alltid är trevligt. Anthocyanin är ett rött pigment som tillhör karotenoider som är olika pigment som har lite alla möjliga färger. Karoten är ju orange som man kan se i morötter.

            Pigmenten verkar ha med energiöverföring och oxidation att göra:
            "In photosynthetic organisms, carotenoids play a vital role in the photosynthetic reaction centre. They either participate in the energy-transfer process, or protect the reaction center from auto-oxidation."
            Dessa tillhör liksom xanthophyll de accessoriska pigmenten som breddar växtens förmåga att ta upp ljus så dom inte bara är känsliga för ~400 nm blått och ~600 nm rött.

            Finns det några andra alternativ??
            A. reineckii och L. glandulosa är alltid röda vad jag kunnat se.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #21
              Ursprungligen postat av defdac

              A. reineckii och L. glandulosa är alltid röda vad jag kunnat se.

              Okey, får kika lite mer på dom.. Men det verkar vara ett måste för alla röda växter, att dom får bra med ljus för att behålla färgen..

              Tackar så länge!!
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Men det verkar vara ett måste för alla röda växter, att dom får bra med ljus för att behålla färgen..
                Nej inte inte dom två. De röda växter som blir gröna längre ner i akvariet är jag ganska säker främst blir röda av att dom växer snabbare än vad klorofyllet hinner bildas (ganska vanligt, t ex Echinodorus) dvs man kan locka fram det med bra CO2 och PMDD-nivåer även under ganska blygsamt med ljus.

                Får du sjukt illröda färger under starkt ljus är det sannolikt kvävebrist. Skillnaden är minimal, men här ser du en sjuk kvävebegränsad L. arcuata:

                och en frisk:


                En sjuk kvävebegränsad L. inclinata var verticillata:

                En frisk L. inclinata var verticillata:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...