Algschema för CO2-akvarister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Algschema för CO2-akvarister

    Nu verkar Barr ha hittat lösningen på ännu en alg som gäckat växtakvarister ett tag, dammalgerna. Dom ser ut som ett grönt pulver på rutorna och skrubbar man bort dom är dom tillbaks på några minuter. Här är ett par bilder:



    Här är beskrivningen, metoden går ut på att inte röra dom:


    Listan han visar i samma post är också intressant (översatta fökortningar):

    BGA/Cyanobakterier/blågröna alger => För låga NO3-nivåer.
    BBA/Toffsalger => (för lite/svängig) CO2
    GW/Grönvatten => problem med NH4
    Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4? Eller har jag missat en förkortning?)
    GSA, gröna prickalger => För lite CO2/PO4
    http://www.defblog.se
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av defdac
    Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4?
    Det stämmer nog, jag fick obscena mängder staghorn när jag dödade filtret med General-tonic (hehe, GT) !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      This is not **new growth**, the alga's zoospores
      simply swim around after being scrubbed off, find a nice lit
      clean surface and begin to grow(the glass seems to be the
      favorite place).

      Aha!

      The cure is deceptively simple:
      Leave it the heck alone.
      Do nothing, let it grow, do not wipe the glass, after about
      10-20 days, the film will produce patchy thicker patterns and
      parts of the film will fall off. At this point you can go in and
      clean it off.

      Ja, det var ju totala motsatsen till min bekämpningsmetod. Inte undra på att det var en ojämn kamp genom att flåsa dem frenetiskt i nacken. Tack för infon
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Låter ju onekligen intressant. Nu gäller det bara att förmå sig att låta det gröna vara i 2-3 veckor... (Svårare än det låter!) -Hoppas bara att det verkligen är dammalger man har nu... Kanske bättre att försöka få ordning på UV-filtret och steka dom?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          onekligen intressant.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #6
            vad är staghorn?????????? hur ser dom ut???
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              ivanelvis, om du klickar på länkgalleriet i min signatir finns en avdelning kallad "alger" med diverse länkar ocj en del bilder
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja, det var ju totala motsatsen till min bekämpningsmetod.
                Samma här.

                En sak som borde funka bra dock är att sänka vattennivån helt och dra av dom med en trasa, för jag tvivlar att sporerna kan flyga tillbaks.

                Låter ju onekligen intressant. Nu gäller det bara att förmå sig att låta det gröna vara i 2-3 veckor... (Svårare än det låter!) -Hoppas bara att det verkligen är dammalger man har nu... Kanske bättre att försöka få ordning på UV-filtret och steka dom?
                Jag vet inte om jag skulle palla att ha en grön ruta i 2-3 veckor hmm.. och UV-filtret kan göra nytta om du ser till att sporerna inte kan simma tillbaks till rutan utan rycks iväg in genom filtret. Riktar man en pump mot rutan har jag märkt att det inte blir något damm där.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • M.W
                  • November 2002
                  • 393

                  #9
                  Jag lät mina dammalger vara orörda i 2 veckor när jag hade palettyngel, gjorde inte några vattenbyten heller och det har funkat bra i mitt kar. Dom är betydligt mindre och det tar längre tid innan dom kommer tillbaka så dom irriterar. Det var inte snyggt under tiden, men det var värt det..
                  If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                  Min blog
                  PlantSwap

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    ivanelvis, om du klickar på länkgalleriet i min signatir finns en avdelning kallad "alger" med diverse länkar ocj en del bilder
                    Kanon.. Tack =)
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      mina palett yngel värkar gilla dom som mat i alla fall kan ja säga
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • cactus
                        • July 2005
                        • 278

                        #12
                        Är det någon här som lyckats att bli av med dammalgerna genom att låta dem vara?

                        Jag har låtit mina växa ostört nu i 11 dagar, och rutorna är riktigt gröna.

                        Hur vet man egentligen när deras cykel är klar då? När det börjar ramla av ... hur ser det ut?
                        Akvarium:

                        310 liter
                        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                        PMDD
                        CO2 med kontroller
                        Ytterfilter 1050l/h

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag har för mig att jag läste på barrreport att det började försvinna fläckvis. Dvs man ser det ganska tydligen när det väl börjar ske.

                          Se bara till att det inte är någon annan grönalg som är som hår eller nått. Dammalger är som ett grönt pulver.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #14
                            Jag har nu provat metoden att få bort dammalger genom att låta dem slutföra sin livscykel. Om jag lyckats eller inte återstår att se.

                            Så här såg rutorna ut efter att jag låtit dem vara i knappt 20 dagar:

                            Det ser inte särskilt trevligt ut. Det kanske inte ens är dammalger? Det ser faktiskt lite konstigt ut på de ställena där det är riktigt tjockt.

                            Nu när jag har rengjort rutorna idag ser det ut såhär:


                            Något som är mycket konstigt är att min vallsneria i princip dött under den tiden då jag låtit algerna vara.
                            Så här såg den ut för 3 veckor sedan, har ingen bättre bild. Det är den där bak till höger. Man ser iaf. att den är grön och fin.


                            Så här såg den ut idag när jag rensat rutorna etc:
                            http://img396.imageshack.us/img396/7484/dsc005263ve.jpg

                            En annan konstig sak är att botten brukar få en tråkig grön färg redan några dagar efter att jag bytat vatten och bottensugit. Nu efter dessa 3 veckor utan att jag städat så är botten jättefin. Inte grön överhuvudtaget. Hur kommer det sig ? Har algerna på rutorna hindrat ljus utifrån att komma in, och därmed hindrat algtillväxt på botten? Eller?
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det ser inte riktigt ut som dammalger på rutorna, utan mer som någon slags håralg?

                              Dammalger är som ett fint puder/pulver som är väldigt lätt att stryka bort utan minsta tryck. Pudret känns nästan lite strävt om man tar det mellan tummen och pekfingret och gnider det. Dom kommer tillbaks efter någon timme, så det handlar inte om att det tar en dag eller längre för dom att komma tillbaks.

                              Vanliga grönalger är mer slemmiga och sitter hårdare och man kan se att det är som hår och det kräver åtminstone lite tryck för att få bort.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...