Algschema för CO2-akvarister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #16
    Du har kanske rätt. Jag håller med om att det inte direkt ser ut som dammalger nu när det är så tjockt. Dock så gjorde det det i början.

    Det ser inte ut som hår enligt mig, det var ett väldigt tunnt lager och relativt lätt att ta bort. Det behövs dock lite tryck.

    Vad är det då då ? Och varför kommer de tillbaka igen efter att jag tagit bort det, om det nu inte är dammalger.

    Någon förklaring till det här med botten och vallserian? Kanske algerna på rutan konsumerat all näring, så vallsnerian och de på botten inte fått någon? Det är dock konstigt att alla de andra växterna mått bra då.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Vanliga grönalger förmodligen. Dom blir du aldrig av med om dom inte har någon konkurrens (vilket dom inte har på framrutan och du har näringshungrande växter).

      Om akvariet inte fått näring på 20 dagar kan det nog vara förklaringen till att snabbväxare ser risiga ut.

      Hur mycet CO2 och gödning har du använt under de 20 dagarna?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #18
        Jag har haft i PMDD som vanligt under dessa 20 dagarna, dvs 1,5 fulldos enligt pmdd.se varje dag. CO2-tillförseln har jag också haft igång som vanligt.

        Dock så vill jag kräma på med CO2n betydligt mer, vilket jag inte kan p.g.a fiskarna. Fyra fiskar har redan dött av för mycket CO2, i frenetiska försök att få finare växter.

        Vad tusan ska jag ta mig till nu då?
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          1,5 fulldos varje dag låter kraftigt med så pass glest med växter, kan nog har byggts upp en hel del på 20 dagar om du inte bytt vatten hmm..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #20
            Jag bytade vatten som vanligt under de 20 dagarna, dvs en gång i veckan.

            om jag doserar mindre än 1,5 så blir topparna på snabbväxarna ljusa, så jag kan inte dosera mkt mindre.

            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              Jag har nu provat metoden att få bort dammalger genom att låta dem slutföra sin livscykel. Om jag lyckats eller inte återstår att se.
              Jag har haft i PMDD som vanligt under dessa 20 dagarna, dvs 1,5 fulldos enligt pmdd.se varje dag.
              Dock så vill jag kräma på med CO2n betydligt mer, vilket jag inte kan p.g.a fiskarna. Fyra fiskar har redan dött av för mycket CO2, i frenetiska försök att få finare växter.
              Så här såg den ut idag när jag rensat rutorna etc:
              http://img396.imageshack.us/img396/7484/dsc005263ve.jpg
              Min första tanke är mycket ljus, mycket PMDD och fisig CO2. Kan vi verkligen utesluta att fiskarna dog av något annat? Vilken CO2-nivå ligger du på? Hur säker är du på denna nivå Du har möjligen inte fått kvar någon död firre i burken? Kraschat filter?
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Ja med 1,5 fulldos PMDD per dag finns det inget annat som kan begränsa växterna tyvärr.

                Om du hållt på att slira av banan med för höga CO2-halter med pH-controller så bör du nog skaffa ett KH-test och kolla om KH:t varierar över veckan mellan vattenbytena (t ex pga korallsand, faxestenar eller annat KH-förändrande material i akvariet).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #23
                  Jag har inget annat än engelsk sjösten och en mangrowerot som inredning i akvariet. Jag har alltså inget KH-påverkande.

                  Det är mycket möjligt att det är något annat fiskarna har dött av, men CO2 verkar vara det mest troliga eftersom det hänt efter att jag sänkt pHt.

                  Jag har varit borta nu över helgen, och rutorna är nu lika gröna som vanligt. Suck...

                  Antingen misslyckades jag med att få bort dammalgerna eller så är det inte dammalger. Jag tror nog tyvärr på det sistnämnda.

                  Jag ska prova höja CO2/sänka pH för att se vad som händer. Om fiskar börjar dö igen då så vet jag inte vad jag ska göra. Jag blir ju aldrig av med dessa alger.
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Du behöver få upp växtmassan så algerna har någon form av konkurrens samt så att ammoniumnivåerna håller sig stabila. Stabil CO2 är naturligtvis också bra och eftersom du inte har toffsalger så är den nog stabil åtminstone.

                    Växtakvarier med stora öppna partier som man göder friskt i *är* problematiska vad gäller alger på rutorna. Det gäller att få fram höga fina syrenivåer under hela dagen och det får man med några stora buskage snabbväxare som även hjälper till att hålla ammoniumnivåerna stabilt låga.

                    Ruttnande växter, mat, fisklik, krassliga växter i kombination med halvdålig biologiskfiltrering och hoppande CO2-nivåer är inte bar.

                    Rent toppsubstrat, icke igenkläggad keramik, inga fula växtblad, ingen ruttnande överbliven mat, inga ruttnande växtblad + några stora buskage bubblande snabbväxare innebär låg DOC (DOC snor syre) och mycket syre och låga ammoniumnivåer.

                    Mycket syre och låga ammoniumnivåer brukar få de flesta alger ganska ledsna.

                    Det är en skön konst att hålla ett växtspäckat akvarium fritt från DOC/mulm/brunt slam utan att gå till överdrift och döda bottnen och filtret helt. Det är en mindre skön konst att hålla akvariet fritt från fula blad, skrubba alger och göra vattenbyte, men oj vad det hjälper.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • cactus
                      • July 2005
                      • 278

                      #25
                      Okej ...

                      Ja, jag vet att man ska ha en hög med snabbväxare för att hålla ammoniumnivån låg. Jag tycker dock att jag redan har det. Ungefär 40% av bottenytan är täckt av ganska snabbt växande buskage, bl.a. Heteranthera zosterifolia, Bacopa Caroliniana och Ceratopteris thalictroides.

                      Sen finns givetvis några andra växter också, ex HC och Acicularis.

                      Är detta för lite växter?

                      Skulle det fungera att ha hela botten täckt av Acicularis, och inget annat? Är det tillräckligt snabbväxande?

                      Det är väldigt svårt att städa i de tätaste buskagen, så där finns antagligen en del smuts. Kanske detta som har ställt till det? Dock så måste jag ju ha täta snabbväxande buskage .... hum..

                      Att klippa bort alla fula blad verkar i dagsläget vara omöjligt. Jag får nog gå över till lättare växter med färre blad eller något i så fall.
                      Akvarium:

                      310 liter
                      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                      PMDD
                      CO2 med kontroller
                      Ytterfilter 1050l/h

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Är detta för lite växter?
                        Jag bedömde bara hur kalt det såg ut på dina bilder. Man såg ju gruset överallt, och då är det inte tätt 8)

                        Det är väldigt svårt att städa i de tätaste buskagen, så där finns antagligen en del smuts. Kanske detta som har ställt till det?
                        Det såg inte överdrivet roddigt ut vad jag kunde se, dra igenom handen genom alla buskage och vifta med fingrarna så mulm inne i buskagen virvlar ut innan vattenbytet.

                        Har Vallisnerian börjat skicka ut nya fina blad?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • cactus
                          • July 2005
                          • 278

                          #27
                          Okej, det är möjligt att jag kan ha mer växter. Jag vet dock inte vilken växt jag ska välja då ....det blir så jobbigt att hålla det fint om man har hela akvariet överfullt med växter. Det måste vara nån enkel. Därför nämnde jag det där med gräset innan (Acicularis). Det håller sig jättefint alltid.

                          Vallsnerian ser bedrövlig ut.
                          Akvarium:

                          310 liter
                          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                          PMDD
                          CO2 med kontroller
                          Ytterfilter 1050l/h

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            På 8 dagar tycker jag du borde sett några nya skott på vallisnerian om du doserar som vanligt med PMDD. Står den helt still trots CO2+PMDD är något väldigt fel, förmodligen CO2-problem.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • cactus
                              • July 2005
                              • 278

                              #29
                              Jag provade att trycka på med mer CO2 nu igen, med förhoppning att tidigare fiskdöd berodde på kraschat filter.

                              Det visade sig dock att fiskarna blev konstiga igen, vilket säkerligen beror på för mycket CO2.

                              Så nu verkar det som att jag står inför följande val:
                              - Döda fiskar eller döda växter.

                              Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det verkar dock som att främst en sorts fisk, Daniorna, tar skada av CO2n. Mina Siamesiska algätare och kardinaltetra ser inte ut att må dåligt.
                              Akvarium:

                              310 liter
                              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                              PMDD
                              CO2 med kontroller
                              Ytterfilter 1050l/h

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Jag provade att trycka på med mer CO2 nu igen
                                Hur mycket då?
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...