CO2 Spridning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatan
    • March 2006
    • 107

    CO2 Spridning

    Hej någon som har något bra förslag på hur man ska sprida koldioxiden i akvariet.
    Jag har testat syresten men det blir för stora bubblor som bara går upp till ytan.
    Nu kör jag men en pet flaska på 1/2 liter som jag sågat av botten på.
    När flaskan fyllts med gas så kommer det en skitstor bubbla, men den går med raket fart upp till ytan, så detta verkar ej vara något bra förslag heller.
    Hoppas någon har lösningen.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    se länk nedan
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      så här gör jag

      Tjena!

      Finns en massa olika lösningar på hur man kan sprida Co2'n, jag är säker att du kan få en massa bra förslag. Jag har löst det så här: (bara en enkel skiss)



      Jag leder gasen ner till en diffusor vid botten, som sitter i ett "rör" som är kopplat till en Eheim 2213 pump, som suger upp all "mist" o kör den runt i ner i en slang, som jag kopplat 2 "ärtrör" från galgar, som jag borrat små hål i på dom ställena där jag vill att det ska "spruta" ut..

      Och genom att leda gasen genom ett ytterfilter, så är ju gasen ganska länge i vattnet, så en heldel hinner lösa upp sig, men det kommer lite pytte bubblor som sprutas ut frammåt i akvariet, dom som går upp, sprids vidare at utblåset på den vanliga pumpen.

      Ärtrören har jag kopplat med en bit slang emellan, och med sugploppar mot bakglaset, så kan man låta dom följa botten precis om man har d ojämt där.

      Tycker det funkar riktigt bra, men skulle behöva lite mer skjuss i pumpen, den gör bara 400L/h, så det skulle behövas lite till.

      Hoppas att du förstog hur jag menade, kanske blev krångligt förklarat.

      Och det är ju bara ett tips, som sagt, finns en massa olika sätt o pröva på.

      (Är ganska ny på Co2 jag med, har provat mig fram på olika sätt, men tycker att det här funkar bra)

      Hoppas det går bra o lycka till!
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Aquatan, finns en metod som kallas "mist" så om du söker på mist hittar du både en å 2 förklaringar på de.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...