Har ändat om fullständigt, hur ska ja göra nu.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Har ändat om fullständigt, hur ska ja göra nu.

    Meningen var att inte köpa några fiskar men fick med mig en khuli ål i en växt hur fan den nu överlevde två timmar utan vatten (bara de från växten) i en plast påse vette 17, men de gjorde den i alla fall.

    S¨nu har ja tagit bort alla stenar ur akvariet och köpte två rötter också men dom fick ja givetvis inte med mig hem, vet inte om ja betalade dem ens, de ligger väl kvar på disken i zoo butiken.

    I alla fall så fick ja med mig ett par växter hem och har nu satt i dem, och mitt akvarie börjar se riktigt hemtrvligt ut, lite tomt på marken då ja hade tänkt ha lkite rötter (fler) har två redan men de fixar ja i morrn.

    I alla fall undrar ja, de har rivit upp så mycket slam nu, så de har börjat sätta sig på växterna, ska ja ta bort detta med slamsug eller något, låter pumpen gå tills i morrn tänkte ja, tar ut filtret och rengför de i morgon, men bör ja slamsuga eller nåt sånt,
    fyllde även på 10 liter nbytt vatten idag (trodd verkligen inte stenarna tog så mycket yta).

    fråga nummer 2, bör ja mata något idag, köpte tubifex idag och vet att mina förra sv B älskade det, vill så gärna ge dem en ilte smak bit.

    Sen fråga nummer tre (kanske inte hör hit) men kan man ge tubifex (torkade i kub) till små ungfödar yngel, just nu får de bara flingfoder (försöker ge dem så stora bitar de klarar av för att de ska lära sig).
    men de blir mest små bitar.

    Sen gödningsmedel ska börja med tmg tänkte ja, har haft flora pride innan, men kan ja lägga i TMG nu med en gång eller ska ja vänta ett tag.


    Som sagt ja fyller på ca 10liter vatten var tredje dag ungefär (för de dunstar så mycket) vill ha uppet i taket på akvariet för annars blir de så mycket kondens och är rädd för att de ska gå ner i elutagen.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger triggas av syredippar och ammonium. Allt slam som du nu ser snor syre och du har förmodligen virvlat upp en del ammonium, så risken är väldigt stor för algodling.

    Det är väldigt viktigt att man gör ett stort vattenbyte om man bökar runt i bottnen och ser till att allt syreslukande slam tas bort. Växterna brukar man skaka och dra med fingrarna igenom för att virvla bort så mycket skit som möjligt.

    TMG och matning ovanpå syreslukande ammoniumrykande slam tror jag kommer ge dig en riktigt fin algodling tyvärr =/
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Ooops
      haha ingen som gav mig svar igår så ja testade
      Haha
      Kanske ska släcka ner akvariet i något dygn nu då.
      Allt slam är borta i alla fall, men filtret är igensatt ska göra rent de i kväll.

      Kommentar

      Arbetssätt...