Ökning av alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sveziano
    • July 2005
    • 65

    Ökning av alger

    Hej,

    Jag har några frågor kring alger och jag tänkte att någon här nog har något klokt att säga...

    Jag har ett 140 liters kar med ett stimm kilfläcksrasboror (17 st), 6 prickiga pansatmalar, en sugmal och två rengnbågsfiskar. Tills för en månad sedan hade jag inga kilfläcksrasboror eller pansarmalar och akvariet var i bra balans utan några anmärkningsvärda mängder alger, men under en treveckorsperiod införde jag dessa i akvariet. Alltså en succesiv, men ganska markant, ökning av fiskar i akvariet. Jag har nu fått en ökning av algerna i mitt akvarium och här är mina funderingar:

    1.) Jag har en del gröna alger som bildar en yta efter ungefär en vecka. Någon som har ett förslag på vad det är för alg (säg annars vad ni behöver veta för att identifiera dem)? Är de farliga? Hur blir man av med dem (såg att Molly var bra på att äta upp dem i en annan tråd)?

    2.) Det växer på glaset (det kan jag hålla efter med skrapan) och på bakgrunden. Bakgrunden är av skiffer och börjar nu bli "luden" och grön, där kan jag inte skrapa. Algerna är tämligen korta och växer tätt. Är detta samma alg som på ytan? Är den farlig och hur blir jag av med den (Molly???)?

    3.) Förutom att samma alg som växer på bakgrunden även satt sig på delar av rötterna och bladen på mina växter så tycker jag mig se en rödaktig alg på starkt ljusexponerade delar av bakgrunden (ett litet område) samt på Javamossan (som sitter högt upp på väggen). Vet inte om detta är alger men det verkar så. Åter igen, är det någon som kan hjälpa mig att identifiera.

    4.) Vad kan denna ökning av alger bero på? Kan det vara att jag inte hittat balans i matningen då jag ökat antalet fiskar och "övermatar"? Skall jag minska ljustiden (har 09-24 nu)?

    Nu verkar det som att jag har ett "alg-hål" till akvarium, men så är det inte... Jag vill "mota Olle i grind" och lösa algproblemet innan det blir ett PROBLEM.

    Tacksam för alla synpunkter och fråga om ni behöver mer info för att ge ett bra svar...

    Mvh
    /T
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    9-24 är på tok för många ljustimmar. Du ska inte ha tänt längre än 12 timmar/dygnet.

    Du ökade antalet fiskar för snabbt, plus att det låter som om ditt akvarium är överbefolkat nu. Det kan ha lett till att du har fått lite ammonium i vattnet som triggar algerna. När man ökar antalet fiskar så markant som du har gjort bör man mata sparsamt under några veckor. I värsta fall kan det bli en dödsgiftig ammoniak-och nitritspik. Så ta det lugnt med matningen. Du kan även göra ett stort vattenbyte och börja tillsätta bakteriekultur. Att skaffa fler fiskar är det sista du ska göra nu. I och med att du nu har så många fiskar kan det hända att du måste börja göra lite större vattenbyten än vad du varit van vid, eller byta lite oftare. Du kan även öka filterkapaciteten.
    Senast redigerad av batski; 02 May 2006, 16:00.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Sveziano
      • July 2005
      • 65

      #3
      Hmmm...
      Tack för svar Batski... Jag läser just nu om algbekämpning här på Zoopet och har väl kommit fram till att skaffa fler växter (har en del redan idag men det skadar nog inte att trycka ner lite till). Det verkar ju vara ett både snyggt och effektivt sätt att komma tillrätta med problemet. Kollar vattenvärena när jag kommer hem idag och drar ner ljustiden...

      Mvh
      /T

      Kommentar

      • Sveziano
        • July 2005
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        9-24 är på tok för många ljustimmar. Du ska inte ha tänt längre än 12 timmar/dygnet.

        Du ökade antalet fiskar för snabbt, plus att det låter som om ditt akvarium är överbefolkat nu. Det kan ha lett till att du har fått lite ammonium i vattnet som triggar algerna. När man ökar antalet fiskar så markant som du har gjort bör man mata sparsamt under några veckor. I värsta fall kan det bli en dödsgiftig ammoniak-och nitritspik. Så ta det lugnt med matningen. Du kan även göra ett stort vattenbyte och börja tillsätta bakteriekultur. Att skaffa fler fiskar är det sista du ska göra nu. I och med att du nu har så många fiskar kan det hända att du måste börja göra lite större vattenbyten än vad du varit van vid, eller byta lite oftare. Du kan även öka filterkapaciteten.
        OK... Här är jag igen... Kollade just vatten värdena och det såg normalt ut.
        PH 6,8
        NO3 mindre än 10
        NO2 Negativt utslag (=0)

        Drog ner ljustiden till 12 timmar...

        Vad tycker du om iden att peta ner mer växter? Har du tips på snygga snabbväxande plantor? Och till sist, hur minskar jag de alger som redan växer på min bakgrund?

        Tack...
        /T

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Sveziano
          OK... Här är jag igen... Kollade just vatten värdena och det såg normalt ut.
          PH 6,8
          NO3 mindre än 10
          NO2 Negativt utslag (=0)

          Drog ner ljustiden till 12 timmar...
          Låter bra!

          Ursprungligen postat av Sveziano
          Vad tycker du om iden att peta ner mer växter? Har du tips på snygga snabbväxande plantor?
          Tycker det är en mycket bra idé Hornsärv (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22) är snabbväxande och producerar dessutom nåt ämne som motverkar algtillväxt. Vattenormbunken (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24) är en snabbväxande flytväxt. Och så finns det vattenpesten (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50)

          Ursprungligen postat av Sveziano
          Och till sist, hur minskar jag de alger som redan växer på min bakgrund?
          Skrapa? Du kan skaffa en ancistrus, ett gäng LDA25 eller, ett litet gäng algätande räkor, men det är inte säkert att de kommer att äta upp allting.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Skrapa? Du kan skaffa en ancistrus, ett gäng LDA25 eller, ett litet gäng algätande räkor, men det är inte säkert att de kommer att äta upp allting.
            kan även ibland minska problemen genom att sätta på reflektorer på lysrören och rikta dom så mindre ljus träffar bakgrunden
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...