Alger på ytan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppa
    • September 2005
    • 53

    Alger på ytan...

    Har senaste veckan fått problem med MYCKET alger på ytan i mitt kar. Alltså bara på ytan, på rutor, växter osv e d bara ytterst lite alger.
    HUR gör jag för att få bort skiten? Vattenbyte hjälper inte, d e lika mkt igen efter ett dygn. Matar bara me röda mygg för tillfället, men d funkar ju inte i längden... Tänkte på detta med minskad ljustillförsel, vad är minimum antal timmar man kan ha tänt utan att fiskar och växter tar skada? Har i dagsläget tänt 11h/dygn.
    Har hört att Black Molly brukar funka bra mot den här typen av alger, stämmer d? Hur många ska man isf ha i ett 110L?
    Något annat som kan funka förutom mindre ljus, mindre mat och ev. Black Molly? Ska tillägga att jag göder växterna oxå, med Ferropol tror jag d heter (JBL).

    Ytterst tacksam för tips!
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av luppa
    Har hört att Black Molly brukar funka bra mot den här typen av alger, stämmer d?
    Jag hade samma problem i mitt 180-liters. 3 Black Molly ordnade till en kristallklar yta på bara ett dygn. Dom var antagligen rejält mätta åxå för de har inte petat på dom ca 10 yngel de fött !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      platy är rätt bra på å beta också.
      guppy betar också men inte i närheten lika mycket.

      medveten om att röda mygg är kraftigt allergiframkallande ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • luppa
        • September 2005
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av Raven
        medveten om att röda mygg är kraftigt allergiframkallande ?
        Jo.

        Men Black Molly ska väl ha lite salt i vattnet va?
        Vad kan jag göra för att slippa d här om jag INTE köper mollysar?

        Kommentar

        • B-Lunn
          • January 2003
          • 182

          #5
          Öka rörelsen på ytan och eventuellt filtreringen. Jag hade samma problem, tyckte ändå att jag hade hyfsad ytrörelse innan. Köpte ett extra ytterfilter som rörde om ytan sen var algerna borta.

          Kommentar

          Arbetssätt...