Bästa mäskblandningen co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille83
    • June 2003
    • 121

    Bästa mäskblandningen co2

    Jag går och köper sådana färdigblandade påsar hos min djuraffär, men det borde inte vara så svårt att blanda det själv?

    Jag har reaktor och hela köret men hade kanske inte skadat att ha lite större, kan man bygga detta själv?
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Här är mitt recept

    1,5 liter vatten 40 grader varmt
    1 dl strösocker
    1 tesked bakpulver
    1 kryddmått torrjäst första gången sedan låter du bara bli att diska ur jästen som ligger i botten av flaskan. Eventuellt tillsätter du lite torrjäst när du byter vatten.
    Sedan ska man ha någon slags protein också men det har inte jag haft hittills. Protein-drink-mix eller modersmjölkersättning.

    Havrevälling är billigt och innehåller mycket protein. Det ska jag testa nu men jag har ingen aning om det går att lösa i vattnet ens. Jag ska testa med en tesked sånt.

    Kommentar

    • Nille83
      • June 2003
      • 121

      #3


      Hur skulle denna funka?

      Och varför har du torrjäst? eller det heter så? Är det inte såna som ligger i kylen? och varför har du bakpulver? Oj blev många frågor.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Ursprungligen postat av Nille83
        Hur skulle denna funka?

        Och varför har du torrjäst? eller det heter så? Är det inte såna som ligger i kylen? och varför har du bakpulver? Oj blev många frågor.
        Jag tror att den skulle funka mycket bra. Men borra 1,5-2 millimeter mindre hål än slangen och dra igeno den med en spetsig liten tång. Då läcker det mindre. Läckaget kan bli jobbigt.

        Torrjäst håller sig längre än färsk jäst i kylen. Finns i kryddhyllan i en gul påse. Man behöver så lite jäst och sedan växer den av sig själv.

        Bakpulver har jag för att buffra mäsken så att inte pH blir för lågt. Jästen växer sämre i pH under 5.

        Kommentar

        • Nille83
          • June 2003
          • 121

          #5
          Men om man gör hålet mindre än slangen, behöver man väl knappast täta med något?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Nille83
            Men om man gör hålet mindre än slangen, behöver man väl knappast täta med något?
            va så ja gjorde och funkade för mej.
            är du osäker på om det är tätt kan du ta lite diskmedel och kleta runt kopplingar.
            är det otät blir det bubblor du lätt ser, tänk dock på att diskmedel inte har i ett akvarie att göra.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Makasu
              • June 2004
              • 400

              #7
              I 1½ l's pet:

              Halft paket vanlig jäst.
              3 dl socker.

              1) Smula/lös upp jästen i ett glas ljummet vatten.
              2) Lös upp sockret i petflaskan i ljummet vatten. (skaka tills det är upplöst)
              3) Häll i jästvattnet i petflaskan och skaka lite.

              Själva kör jag två sånna flaskor i mitt lilla 60 l's.
              /Makasu

              http://green.colorize.net/

              Kommentar

              • Nille83
                • June 2003
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Makasu
                I 1½ l's pet:

                Halft paket vanlig jäst.
                3 dl socker.

                1) Smula/lös upp jästen i ett glas ljummet vatten.
                2) Lös upp sockret i petflaskan i ljummet vatten. (skaka tills det är upplöst)
                3) Häll i jästvattnet i petflaskan och skaka lite.

                Själva kör jag två sånna flaskor i mitt lilla 60 l's.
                Min flaska vägrar bli tät. Har kört med limmpistol runt om, funkar ej.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nille83
                  Min flaska vägrar bli tät. Har kört med limmpistol runt om, funkar ej.
                  Min med. Upptäckte ikväll att en flaska läckte. Det verkar vara det eviga problemet när man kör med mäsk. Man ska borra ett skitlitet hål som det är omöjligt att dra slangen igenom och sedan ändå lyckas dra igenom den. Vissa påstår att superlim funkar att täta med. Jag har kör med silikon och när jag väl fick det tätt har det funkat tills nu.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    som det är omöjligt att dra slangen igenom
                    om du gör ett snett skär på slangen får du in lite som du sen drar i med tång.
                    funkade bra för mej.
                    kan även värma slangen så den blir mjukare.

                    eller helt sonika borra ett hål som är lika stort som slangen och sen trycka in en rörbit som är något mindre än hålet.

                    kört alla 3 metoderna och funka bra för mje.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Ja jag vet att det har funkat för dig och det retar mig lite att jag ska ha tummen mitt i näven när det gäller detta.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        tror det gör en del om mna har fräsht borr när man borrar vilket jag hade.
                        sen är inte alla slangar riktigt jämna på utsidan vilket också påverkar.

                        det ja märkte funka bäst va ett hål på runt 0.3mm för litet för slangen med ett plaströr från en biltema penna upptryckt.
                        kändes som ja skulle bryta tummarna när ja tryckte in röret men det funka och tätt blev det.

                        om man kör med limpistol ska man låta den ligga en stund så den blir riktigt varm, då tar limmet bäst.
                        sen finns det även olika sorters lim och olika kvaliteer som påverkar.
                        själv märkt att dom där minsta limpistolerna inte riktigt orkar ge den värmen som behövs för vissa material, sitter själv med en starkare variant och den funkar mycket bra just pga den blir riktigt het.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...