Dålig tillväxt, näringsbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    Dålig tillväxt, näringsbrist?

    För någon månad sedan planterade jag lite växter i mitt 230 liters. Innan hade jag bara en anubias och en javaormbunke som inte växte alls bra, algerna växte på växterna. De växter jag planterade var en vattenpest och en annan snabbväxande växt som jag inte vet namnet på. Jag började också göda med TMG vid varje vattenbyte. De första veckorna växte det så det knakade och algerna avtog. Men nu helt plötsligt så har tillväxten stannat helt, jag göder fortfarnade med TMG och har testat att öka dosen utan resultat, har också testat att inte göda men det blir ingen skillnad. På växterna har det börjat växa trådalger och några bruna tofsalger. Jag matar ganska sparsamt med räkmix en gång om dagen.
    Frågan är om det kanske är något näringsämne som saknas i TMG och som fanns rikligt då jag planterade växterna men som nu är slut, nitrat eller koldioxid kanske? Finns det något annat gödningsmedel som är bättre? Jag vill helst slippa kraba med CO2.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av B-Lunn
    Frågan är om det kanske är något näringsämne som saknas i TMG och som fanns rikligt då jag planterade växterna men som nu är slut, nitrat eller koldioxid kanske? Finns det något annat gödningsmedel som är bättre? Jag vill helst slippa kraba med CO2.
    När du började med TMG så blev växterna glada och mumsade i sig de macroämnen som fanns.

    Skaffa nitrat och fosfat så kommer de igång igen !

    Det skaffar du enklast på pmdd.se
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av oveb
      Skaffa nitrat och fosfat så kommer de igång igen !
      kallas även kno3 och kh2po4, kaliumnitrat och kaliumdivätefostat.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      Arbetssätt...