Diska är dumt (CO2 mäsk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Diska är dumt (CO2 mäsk)

    Igår när jag skulle byta mäsk kom jag på att det var idiotiskt att diska ur jästen i botten på flaskan. Om man bara häller av vattnet (som luktar alkohol) och häller på nytt vatten, socker och bikarbonat så behöver man inte vänta på att torrjästen ska starta. Jag fyllde på med lite torrjäst ändå men det behövdes egentligen inte. Det började bubbla i flaskorna nästan direkt.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det låter ungefär som Tarah Nyberg brukar förklara hur man kör mäsk bäst, hon som började med protein i mäsken för att få den att leva längre:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Japp, diska är dumt. Jag har bara i lite jäst numera för säkerhets skull ifall den gammla skulle ha kolat. Bra dagar bygger flaskan upp tryck och börjar mata inom en halvtimme.
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Tack för den länken. Mycket bra.

        Ja det är ju så att jästsvamparna äter sockret tills alkoholhalten blir för hög för dom. De dör inte utan slutar bara att växa. Det är väl teoretiskt möjligt att jäsa upp till en alkoholhalt av max 22% (dessertvin) men det är nog vanligare med 10% i mina flaskor.

        Tydligen hade det varit bra med luftning av mäsken. Då hade jästen börjat käka alkohol också. Verkar krångligt och brummande. Men att tillsätta protein det måste jag börja med. Proteindrinkmix som Tarah Nyberg föreslår kostar kjortan så det får bli nåt annat.

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Modersmjölks ersättning, den för nyfödda, är bra. Det går även med välling för äldre barn men pulvret till de senare kan vara svårlöst.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Luktar det inte pekka då? Mjölk låter illa.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Jag tycker att mäsk luktar pekka(om finnarna tillåter namn användandet) i sig självt. Har inte tyckt att det luktar annorlunda dock. Jästen käkar ju upp allt.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Luktar det inte pekka då? Mjölk låter illa.
                bara pulver ingen mjölk
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Jag köpte havrevälling med det vackra namnet Gyllenmust (smaken är inte lika vacker, tvi f-n). Det var det billigaste proteinet jag kunde hitta. Får se om det funkar. Jag är skeptiskt till att ha någon form av mjölkpulver i mäsken. Gammal mjölk luktar vidrigt.

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Det finns mjölkfri(eg. laktosfri) modersmjöljksersättning. Efterssom jag har haft tillfälle att experimentera på området så kan jag meddela att det funkar med riktig modersmjölk oxå. Det luktar inget alls och producerar CO2 så det ryker.
                    Vi tömde frysen på fryst bröstmjölk så jag var tvungen att prova. Experiment är alltid kul.
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...