H.Polysperma=Scalarmat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noggy
    • March 2006
    • 18

    H.Polysperma=Scalarmat??

    Helt plötsligt har scalarerna fått för sig att tugga i sig mina hygrophila polysperma. Inte så att dom bara nafsar på dom utan sätter verkligen i sig stora bitar. Växterna ser riktigt bedrövliga ut med halvätna blad överallt Matar som vanligt så jag kan inte begripa vad det flugit i dom.

    Har någon annan råkat ut för samma sak? Och har ni i så fall kommit på någon lösning på problemet.

    Ett alternativ kanske kan vara någon annan liknande snabbväxare som scalarer inte gillar. Tips mottages tacksamt!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hur stora är skalarerna? Det är inte så att de testar ifall det är ett blad att putsa på? Bara en tanke... Det kanske är nån förberedande lekgrej? Rensar runt lekplatsen?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • noggy
      • March 2006
      • 18

      #3
      Hmm, ja det skulle det kanske kunna vara. Jag har 11 st. som börjar bli vuxna nu och 1 som är ca. 3 år gammal. Den största har jag bara sett angripa växterna några få gånger men övriga ungdjur går konstant och tuggar. Dom äter verkligen, ser ut som hundar som ruskar sina leksaker när dom tar tag och sen backar under vilt slitande i bladen, för att sen svälja ner biten dom fått loss. Iofs ganska underhållande att titta på, men växterna blir ju inte så dekorativa längre

      Polyspermans blad är ju ganska sköra så jag tänkte om någon har tips på annan liknande snabbväxare som inte är så ömtålig. Jag gillar den ljusgröna färgen också.

      I annat fall kanske man ska avvakta ett tag och se om dom lugnar ner sig.

      Tack för svaret. /Anders

      Kommentar

      Arbetssätt...