CO2 eller nya lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    CO2 eller nya lysrör?

    Skulle ni ha satsat pengarna på bra lysrör eller CO2-anläggning om ni ville få fina växter? Om ni bara fick välja det ena för att ni inte hade råd med båda.

    Säg att ni hade ett 110 Juwel kar med 2x18W grolux, lite torvbotten med sand/grus över. Några olika fiskarter. Säg 6 svärdbärare, 8 neontetror och två ancistrus-malar. 26 grader.

    Jag vet vad jag hade satsat på.
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Skulle ni ha satsat pengarna på bra lysrör eller CO2-anläggning om ni ville få fina växter?
    Vilka pengar?
    Två 18W lysrör får du väl för en två-hundring?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Ja de är ju inte så logiskt. DIY co2 mäsk o nya rör, om budjeten ligger på 200.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Skulle ni satsat på mer ljus eller mer CO2 om ni var tvugna att välja?

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Mer CO2 än vadå?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Det fungerar ju varken bra med bara massa CO2 eller bara massa ljus. Båda delarna behövs. "En kedja är inte starkare än dess svagaste länk". Således beror det väldigt mycket på hur det ser ut idag, med tanke på ditt ljus och CO2.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              byta ut grolux rören till aquastar så får du lite bättre växtljus.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Skulle ni ha satsat pengarna på bra lysrör eller CO2-anläggning om ni ville få fina växter? Om ni bara fick välja det ena för att ni inte hade råd med båda.
                För att jämförelsen ska vara rättvis så ska du alltså slänga precis lika mycket pengar på ljuset och CO2-anläggningen. Dvs du står och väljer mellan en halvlyxig MH-armatur eller en CO2-anläggning.

                Jag hade valt CO2-anläggningen eftersom CO2 sänker ljusbehovet och gör att man kan klara de absolut svåraste växterna (och senare bytt ut Groluxrören mot Aquastar/Aquarelle/Triton och målat insidan av rampen vit).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Misstänkte nästan att du skulle svara det. Jag hade satsat på lysrör först och jäst mäsk till att börja med. Och senare (när jag fick jätteproblem med alger eller kvävda fiskar) skaffat CO2-anläggning.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Lysrör går ju inte riktigt att jämföra kostnadsmässigt och vill man få bra växtkraft och klara de svåraste växterna är det främst CO2 man ska kolla på.

                    Du kan ha allt ljus i världen och det kommer inte växa bättre om växterna inte kan få tag på kol, plus att koldioxiden skjuter ner kompensationspunkten. Detta är det vanligaste rådet numera och anledningarna är väldokumenterade, t ex av Tropica själva:

                    (4 delar)

                    Vad gäller egen erfarenhet så hade jag hade redan bestämt mig för att producera ett Amanoakvarium, så alla misslyckanden med mäsk-CO2 (främst att jag misslyckades lösa upp gasen så det inte gav någon effekt alls) hindrade mig inte från att börja köpa delar till en riktigt CO2-anläggning.

                    Hade jag varit mer skeptisk hade jag lagt av direkt efter mäskstrulet - utan att få reda på vilken extrem tillväxt man kan få med CO2.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...