Fiskar tokiga av för mycket CO2 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Fiskar tokiga av för mycket CO2 ?

    Jag har nyligen ändrat på min CO2-tillförsel och löser nu upp ganska mycket gas i vattnet med en reaktor.

    När jag nu idag matade mina fiskar så blev de helt tokiga. Det blev en VÄLDIG fart på dem, men INTE för att äta maten, utan för att simma in i rutor och allt annat som var i vägen.

    De brukar vara väldigt glada för mat... NU bryr de sig inte, utan står vid botten och får ibland ryck och simmar in i rutor eller hoppar upp i lysrampen.

    Vad har hänt? För mycket CO2 ?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Japp. För mycket CO2. När du börjar lösa upp CO2 så måste du ha grym koll på pH:t/KH:t hela tiden till skillnad från när du kör mist.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mightyice
      • October 2005
      • 120

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Japp. För mycket CO2. När du börjar lösa upp CO2 så måste du ha grym koll på pH:t/KH:t hela tiden till skillnad från när du kör mist.
      Han kör ju Co2 med controller då borde det väll inte spela någon roll om man kör mist eller med reactor. Skall inte det stängas av då PH är för högt??

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Happ. Ännu en fördel med mist antar jag .

        Tusan också, jag som hade tänkt kräma på med CO2 ordentligt för att se om det gav resultat på växterna. Jag har inte hunnit se om de växer bättre än, men att de bubblar mer är nu uppenbart. Efter 10 minuters! belysning så börjar växterna småbubbla. Efter en halvtimme så kommer ett och annat pärlband.

        Med mist fick jag inget seriöst bubbel förrän efter flera timmar.

        Antagligen beror detta på att jag spred misten dåligt. Jag är egentligen för mist, men har inte hittat något sätt att skapa/sprida den som passar mig riktigt än.

        OT: Finns det inget sätt att öka syrenivån i vattnet utan att sänka CO2-nivån? Så att både fiskar och växter mår super? (bortsett från mist nu).
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Ursprungligen postat av Mightyice
          Han kör ju Co2 med controller då borde det väll inte spela någon roll om man kör mist eller med reactor. Skall inte det stängas av då PH är för högt??
          Beror ju på vad jag ställer in kontrollern på ?
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Han kör ju Co2 med controller då borde det väll inte spela någon roll om man kör mist eller med reactor. Skall inte det stängas av då PH är för högt??
            Den stänger av när pH:t är för lågt.

            Om cactus trimmade in t ex pH 6.5 med mist-reaktorn och han fortfarande med fullständig upplösning lagt sig på samma pH är det konstigt om firrarna reagerar. Mängden löst CO2 är ju samma.

            Jag gissar dock att han skruvat ner pH:t rejält för att kompensera att mistreaktorer inte löser upp gas lika bra?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Jag gissar dock att han skruvat ner pH:t rejält för att kompensera att mistreaktorer inte löser upp gas lika bra?
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Med mist fick jag inget seriöst bubbel förrän efter flera timmar.

                Antagligen beror detta på att jag spred misten dåligt. Jag är egentligen för mist, men har inte hittat något sätt att skapa/sprida den som passar mig riktigt än.
                Jag funderar på att gå tillbaks till att lösa upp gasen i ytterfiltret av en helt annan anledning. När jag slutade lösa upp CO2 i ytterfiltret så fastnade allt järn i ytterfiltrets keramik. Skillnaden är ett betydligt högre pH i filtret, så jag funderade på om det blir en fördelaktigare miljö med CO2 i filtermassan. Men det är inget jag börjat med ännu. Jag tänkte försöka få riktigt tokbra tillväxt med mist innan jag ger upp den metoden.

                Frågade mistuppfinnaren själv om det här och fick ett väldigt kort och kryptiskt svar:


                OT: Finns det inget sätt att öka syrenivån i vattnet utan att sänka CO2-nivån? Så att både fiskar och växter mår super? (bortsett från mist nu).
                Utvecklar växterna bubbel på sina blad är vattnet övermättat med syre. Det skulle vara om du kör fruktansvärt hög bubbeltakt och dunkar upp CO2-nivåerna till t ex 60 ppm väldigt snabbt innan växterna orkat få igång sitt fotosyntesmaskineri. Det brukar ta 1-2 timmar innan dom kör fullt ös.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #9
                  Okej.

                  Jag har läst om ditt järnproblem i andra trådar. Jag vet inte själv om jag fått det, hur tar man reda på det egentligen ?

                  Problemet med fiskarna var nog lite allvarligare än jag trodde. En fisk dog för en liten stund sedan, och flera stycken ser inte ut att må särskilt bra.

                  Får nog gå tillbaka till misten igen eller något. Känns ju surt att lösa upp gasen om man inte kan lösa upp ordentligt.
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #10
                    Ursprungligen postat av cactus
                    De brukar vara väldigt glada för mat... NU bryr de sig inte, utan står vid botten och får ibland ryck och simmar in i rutor eller hoppar upp i lysrampen.

                    Vad har hänt? För mycket CO2 ?
                    Fiskarna står ju vid ytan (inte botten) om man har för hög CO2halt för fiskarna.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Ursprungligen postat av Leonard
                      Fiskarna står ju vid ytan (inte botten) om man har för hög CO2halt för fiskarna.
                      Fiskarna brukar göra plötsliga rusningar när man drar på för mycket co2, och det är inte alls alla som parkerar vid ytan.
                      Varför dom lägger sig vid bottnen och inte ytan vet jag inte.

                      Kommentar

                      • -= Emilio =-
                        • April 2006
                        • 226

                        #12
                        Hjälp.. Nån som vet?

                        Jag har märkt på mina fiskar också att dom kan bete sig väldigt konstigt om man har för mycket co2 på, men det verkar vara väldigt olika mellan olika storlekar och sorter.. Vissa verkar väldigt påverkade, andra inte alls.

                        Min pictus mal är den som blivit konstigast, helt knäpp, simmar i "loopar" och in i glaset, river omkring som en dåre..

                        Men just nu är jag orolig för min L027, den är helt "borta", har aldrig sett den så förut. Den ser fin och normal ut fortfarande, och man ser att den andas, men den är som död ändå, man kan ta upp den o släppa den, så sjunker den bara som en sten.. Om man inte såg att den andades, så skulle man tro att den var död.. Men kan det också bero på för mycket co2?

                        Nån som vet fort hur jag ska göra? bytte några hinkar vatten direkt o stängde av gasen, och drog upp utloppet lite så att det skvalpar rejält på ytan.
                        - Juwel Vision 260 -

                        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av cactus
                          OT: Finns det inget sätt att öka syrenivån i vattnet utan att sänka CO2-nivån? Så att både fiskar och växter mår super? (bortsett från mist nu).
                          problemet är inte syrehalten utan att co2 halten blir så hög så att fiskarna inte kan göra sej av med den co2 som finns i blodet och börjar i praktiken kvävas till döds.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            problemet är inte syrehalten utan att co2 halten blir så hög så att fiskarna inte kan göra sej av med den co2 som finns i blodet och börjar i praktiken kvävas till döds.
                            Ja, okej. Jag tänkte inte riktigt på det viset. Då förstår jag att det inte hade hjälpt att få ner mer syre i vattnet. Dessutom som defdac nämnde, så är vattnet redan mättat då växterna bubblar synligt.

                            Emilio: Det enda du kan göra är att sänka CO2-nivån igen ex. genom ytrörelse eller vattenbyte. I fortsättningen får man minska CO2-tillförseln.

                            Jag ska nog prova mig på någon mist-metod igen. Det känns ju inte så kul att fiskarna ska sätta stopp för hur bra växterna ska må. Eller växterna mår kanske inte bättre av så hög CO2-halt som finns när fiskarna börjar må dåligt ? Det kanske räcker med en något lägre nivå?
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • kanotisten
                              • May 2006
                              • 218

                              #15
                              Tokiga vinkeltetror

                              Bumpar denna eftersom den passar.

                              Har nu installerat ett CO2-system från aquristik. 2kg (som jag nu efter att ha läst runt insett är lite för litet)

                              Men i vilket fall som helst så testade jag den nu i helgen för att få koll på saken och upptäckte två saker.

                              1. Fjärilscikliderna verkar förtjusta i den keramiska diffusern och simmar vid den och försöker få i sig så mkt av mikrobubblorna som möjligt.

                              2. Vinkeltetrorna däremot blev helt tokiga och igår kväll såg det ut som om det var fullt krig bland vinkelterorna (andra fiskar helt oberörda)

                              Jag har placerat diffusern precis vid utblåset från ytterfiltret för att fördela mikrobubblorna väl i karet, och bubbeltakten är ca en bubbla var 4:e-5:e sekund. Inte alls mkt med andra ord.

                              Varför blev vinkeltetrorna som galna? Det är ju inte som om det är alldeles för mkt CO2 i karet, eller är det det? Har medelmkt växter i karet just nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...