Plz.. Är nått fel eller är jag för ivrig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Plz.. Är nått fel eller är jag för ivrig?

    Har kört med co2 nu i över en vecka, doserar minst 1 fulldos pmdd/v (har gjort ett tag), har 3 olika lysrör 38w, alla med reflektorer.

    Co2'n tycker jag verkar sprida och lösa upp sig bra i vattnet, dom flesta växer har fullt med bubblor på undersidan, och från vissa så stundvis så stiger det en "tråd" oavbruten med bubblor från flera ställen, från blad och "rot", tex på min "anubias"

    Vissa växter ser man inga bubblor alls på. Ligger på ca ph7 på morgonen, och efter nån timma med co'n ligger jag runt 6.5 (kh 4.5-5) så borde ligga mellan 45-70 ppm co2 enligt tabellen.

    Ställer fortfarande in, men brukar ligga precis på gränsen till att fiskarna "kipar" efter luft, och blir allmänt "sega" om man kan säga så, så drar ner lite gran bara när jag ser dom symptomen.

    Men.. Då till mitt problem..
    Tycker det inte händer nått med mina växter??
    Det växer ju, men det gjorde det faktiskt innan också, men tycker att der går väldigt sakta, eller så är jag för ivrig. Kanske har en del långsamtväxande växter, men som det låter på många här måste man kasta o klippa massor.

    Låter nästa som på morgonen var det bra, på kvällen överväxt =)

    Tycker det knappt händer nått här, men det kanske är för att jag tittar till det typ 100 gånger om dan eller?


    Ni andra som kör med Co2, blev det en riktig "wow" känsla direkt från början eller tar det tid ändå?

    Förstår ju självklart att det inte kan ske mirakel , men hade förväntat mig mer, eller gör jag nått fel?

    Dumma amatör sig!!

    Hör gärna vad ni andra tyckte om co2 i början, och hur stor skillnaden blev o hur snabbt..

    Tack på er!
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    1dos pmdd i veckan med co2 är rätt vekt, finns ju dom som slänger ner 1dos per dag men prova att öka till 2 doser i veckan.
    har du stor växtmassa med mycke snabbväxande kanske 3 passar bättre men det ser du om dom slutar bubbla.

    körde mäsk ett tag själv och cabomban och vattenspikbladen växte så det syntes mellan morgon och kväll.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      har 3 olika lysrör 38w, alla med reflektorer.
      Vad blir det i W/l (dvs. hur stort är karet?) ?

      Men.. Då till mitt problem..
      Tycker det inte händer nått med mina växter??
      Det växer ju, men det gjorde det faktiskt innan också, men tycker att der går väldigt sakta, eller så är jag för ivrig. Kanske har en del långsamtväxande växter, men som det låter på många här måste man kasta o klippa massor.
      När allt stämmer i min burk, inkl. CO2 så får jag ganska bra fart på snabbväxarna. Sessiflora och Polysperman t.ex. drar iväg 1-2 dm mellan två vattenbyten (1 vecka). Andra typer t.ex. Cryptisar får ett växtsätt som gör plantan grövre s.a.s. Man får dela den i mindre plantor och plantera om dem. Dock ganska sällan.
      Rotalan satte fart när jag ökade ljusstyrkan och Lotusplantorna strök nästan med i vintras när jag hade problem och dessa växer just nu otroooligt långsamt när de knappt sticker upp ur botten och har >40 cm till ljuset.

      Co2'n tycker jag verkar sprida och lösa upp sig bra i vattnet, dom flesta växer har fullt med bubblor på undersidan, och från vissa så stundvis så stiger det en "tråd" oavbruten med bubblor från flera ställen, från blad och "rot", tex på min "anubias"
      Jag tror du har trimmat in din burk ganska bra
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #4
        Ursprungligen postat av Raven
        1dos pmdd i veckan med co2 är rätt vekt, finns ju dom som slänger ner 1dos per dag men prova att öka till 2 doser i veckan.
        har du stor växtmassa med mycke snabbväxande kanske 3 passar bättre men det ser du om dom slutar bubbla.

        körde mäsk ett tag själv och cabomban och vattenspikbladen växte så det syntes mellan morgon och kväll.
        Okey =), men nu efter jag börjat med Co2'n (ca en v tillbaks) så har jag kört i lite mer, minst ett par gånger i veckan, men har inte fixat nått fast schema än, kollar lite hur mkt jag kan köra i, kanske ska prova med 3 ggr/v..

        Ursprungligen postat av BluesBoy
        Vad blir det i W/l (dvs. hur stort är karet?) ?
        Akvariumet är på 260l, så det ger ca 0.44w/l alla 3 med reflektorer.
        Har 4 rör, varav 3 i burken, har just nu 1 sylvania Aquastar, 1 Juwel Day-Lite, och 1 Juwel Warm Lite, (+ ett Sylvania Grolux) som inte är igång just nu.

        Kanske bör byta ut nått av juwelrören mot Aquastar Grolux? Eller vilken kombination av dom 4 tror du är bäst?

        Eller ska kanske byta ut båda juwel rören o sätta i nått annat? Alla 4 är ganska nya, några månader.

        Ursprungligen postat av BluesBoy
        Jag tror du har trimmat in din burk ganska bra
        Okey =) Jag får hoppas det det, kanske bara är för ivrig, ska försöka o inte kolla så mkt så kanske man ser mer skillnad än när man kollar massa gånger varje dag.

        Kanske också är en nackdel för växter som du också sa, som är för "korta", då mitt akvarium är ganska djupt, ca 50-55 cm från rör ner till gruset...

        Ser iförsig på min vatten pest att det växter på ganska så bra så allt kanske funkar som det ska.

        Tack för hjälpen, både BluesBoy och Raven
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Kanske bör byta ut nått av juwelrören mot Aquastar Grolux? Eller vilken kombination av dom 4 tror du är bäst?
          Jag är skitdålig på akvarieljus. Du kanske får bra tips av andra?
          Det jag kan tillföra är att defdac's PUR-lista stämmer väldigt bra med mina erfarenheter. Jag har nästan alltid kört med (enbart) Aquarelle sedan jag började med växtakvarium och det blir bra fart med dem.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Jag är skitdålig på akvarieljus. Du kanske får bra tips av andra?
            Det jag kan tillföra är att defdac's PUR-lista stämmer väldigt bra med mina erfarenheter. Jag har nästan alltid kört med (enbart) Aquarelle sedan jag började med växtakvarium och det blir bra fart med dem.
            Okey =) Tack ändå, har redan bytt ut warm lite röret mot sylvania grolux, men om nån annan har tips vilka jag har som är bra, och vilka jag bör byta.

            Kanske bör byta ut båda Juwel rören..



            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            Arbetssätt...