Lysrör Sun-Glo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatan
    • March 2006
    • 107

    Lysrör Sun-Glo

    Sun-glo innehåller mycket gult och grönt ljus.
    Detta innehåller även solen mycket utav vad jag läst.
    Undrar om detta är ett bra växtrör?
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Inget superväxtrör, men det funkar ju. Bra växtrör med bra pris är Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar som man kan köpa i akvarieaffärer också. Även Powerglo gillar jag, men det är väl inte riktigt lika bra som dom två andra. Men om man inte kör high-tech så spelar det ingen större roll om vilka lysrör man använder för växterna, jag tar dom som jag tycker ser bra ut även om jag kör med high-tech.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Daniel_N
      • April 2006
      • 573

      #3
      Som nybörjare som blir jag lite fundersam här, vad menar ni med low- och hightech?

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Low-tech: Utan tillsatt CO2 med tub (fast det finns väl lika många olika definintioner (f*n va präktigt det låter ) om low-tech som det finns akvarister). Man behöver inte så mycket grejer för att få till det med low-tech.
        High-tech: Tillsatt CO2 genom tub, bra med ljus + gödning (bl a pmdd + CO2).
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Sun-glo innehåller mycket gult och grönt ljus.
          Detta innehåller även solen mycket utav vad jag läst.
          Undrar om detta är ett bra växtrör?
          Nej det är inte bra eftersom gröna växter reflekterar grönt ljus. Här kan du se skillnaden i pigmentutveckling under SunGlo respektive Aquarelle:


          Mycket lumens som SunGlo producerar = mycket bortkastad energi.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            vidare kan jag säga att Sun-Glo har den kortaste livslängden av ALLA lysrör jag testat...,. den höll knappt 1år.
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Aquatan
              • March 2006
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Nej det är inte bra eftersom gröna växter reflekterar grönt ljus. Här kan du se skillnaden i pigmentutveckling under SunGlo respektive Aquarelle:


              Mycket lumens som SunGlo producerar = mycket bortkastad energi.

              Varför står det att sun-glo är ett bra växtrör på förstasidan under belysning för då?
              Där verkar det som att det ska vara mycket grönt och gult ljus eftersom solen innehåller dessa färger.
              Konstigt om solen skulle innehålla färger som inte är bra för växter?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                solen innehåller även mycke blått ljus som växter gillar.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Varför står det att sun-glo är ett bra växtrör på förstasidan under belysning för då?
                  Därför att någon som inte kan något om ljus har skrivit sidan? Det ryktas att Tropica har rekommenderat SunGlo (trots att dom använder någon annan typ av lysrör i sina mikroförökningsodlingar) så rekommendationen kommer säkert därifrån.

                  Hursomhelst är det korkat att slösa elektricitet på att skjuta gulgrönt ljus eftersom växter reflekterar det.

                  Du kan läsa min artikel om växtljus för att lära dig exakt vad man ska titta efter när man köper ljus:


                  Där verkar det som att det ska vara mycket grönt och gult ljus eftersom solen innehåller dessa färger.
                  Konstigt om solen skulle innehålla färger som inte är bra för växter?
                  Det beror på att växter använder klorofyllet för att snappa upp energi.

                  Klorofyllet är grönt (reflekterar grönt ljus) och känsligt för två specifika blå frekvenser (400-450 nm) och två specifika röda frekvenser (650-700 nm):


                  Utöver det så finns det även andra accessoriska pigment som kan *transportera* energin till klorofyllet så att växter kan utnyttja en hel radda frekvenser, men en grön växt kommer alltid reflektera grönt ljus och därför är det onödigt att slösa elektricitet på att framkalla grönt ljus.

                  Det är ganska smart att vara känslig för just blått och rött eftersom ljuset är rödaktigt en stor del av dygnet (soluppgång/solnedgång) och blåaktigt resten av dagen (mitt på dagen).

                  Står växten under en massa grönt ljus (t ex i tät vegetation i en skog) så satsar den all energi på att växa sig så hög som möjligt för att snabbt nå till ljus som den är känsliga för och kan använda effektivare. När den nått detta ljus så sprider den sig och försöker skugga sina konkurrenter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Sorry om ja nallar på tråden.
                    Men ja har en liten fråga angående lysrör.
                    Har 2*18W Philips (vet ej vilken) i mitt 112L med Heltäckande svart plastramp/lock.
                    Går det o få in starkare lysrör i en sådan. eller är alla lysrör längre om de är på mer än 18W?

                    Ska köpa nya lysrör vartefter. börjat o göda med CO2 (mäsk) nu utöver pmddn. så jag vill ju helst ha lite mer krut i rören.

                    Philips aquarelle har ja hört ska vara bra. Är det bäst o blanda rör eller ha två lika dana?

                    Tack
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Du kan inte skaffa starkare lysrör vad gäller watt eftersom olika watt på lysrör innebär olika längd.

                      Det du kan göra är att välja några rör med riktigt bra stuns i (Aquarelle, Aquastar, Triton) och försöka reflektera ljuset så bra du kan med så bra reflektorer du kan hitta.

                      En liten lustig detalj är att vanlig vit färg i rampen ofta blir bättre än många av de vanligaste reflektorerna (om vi inte börjar snacka stora "perfekta" reflektorer typ sådana man hittar i en del solarier). Vanliga knäpp-på-reflektorer är lite för smala för att bli riktigt bra, men helt klart bättre än ingenting alls.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Aquatan
                        • March 2006
                        • 107

                        #12
                        Aquastar är ett strå vassare än Aquarelle eller?

                        Kommentar

                        • Aquatan
                          • March 2006
                          • 107

                          #13
                          Hur många lysrör bör jag ha till mitt akvarium på 222 liter?
                          Kan gissa på ca 4 st med reflektorer, men var hittar man sådana ljusramper?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Aquastar är ett strå vassare än Aquarelle eller?
                            Bara på pappret med någon ynka decimal så jag tvivlar starkt på att någon kan se skillnad i faktiskt tillväxt på dessa båda rör om båda är helt nya och man i övrigt har samma utgångspunkt.

                            Hur många lysrör bör jag ha till mitt akvarium på 222 liter?
                            Det beror på hur du hade tänkt köra. Mer ljus kräver stabil koltillgång till växterna = CO2.

                            2x18 watt över 220 liter är dock ganska lite runt 0,16 watt/liter. 4x18 låter betydligt bättre och kan nog funka bra även utan CO2 om du har en väl inkörd botten.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Aquatan
                              • March 2006
                              • 107

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac

                              2x18 watt över 220 liter är dock ganska lite runt 0,16 watt/liter.
                              Jag har inte 2 x 18. Jag har 30 watts rör med reflektorer som ökar ljuset med 100%.

                              Det bör bli ungefär 0,54 watt/liter.

                              Tror det borde räcka. Amaturer på 4 lysrör går väl inte att köpa?

                              Varför tillsätta CO2 om man har mycket ljus. Är det för att fotosyntesen går snabbare då och att växterna då kräver mer kol?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...