Hur få bort alger permanent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjordis
    • April 2006
    • 3

    Hur få bort alger permanent?

    Hej!
    Mitt akvarium är fullt av alger precis överallt. För nån månad sen städade jag det och tog bort allt vad alger heter, men dom envisas med att komma tillbaka. Mitt akvarium är på 70 liter och är tänt bara på kvällen. Jag har bara fyra små fiskar och ett par anubias. Algätare bara dör för mig.

    Hur får jag bort algerna?

    Mvh.
    Fjordis
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Alger finns alltid i vattnet. Ditt uppdrag är att minimera tillväxthastigheten. Detta gör du genom att :
    1: Ha ett bra biologiskt filter
    2: Balansera antalet växter mot antalet fiskar
    3: Balansera vattenbyten mot biolasten.

    Om du vill ha ett helt algfritt kar så är den enda rekomendationen att aldrig någonsin hälla vatten i det. Lite städning blir man tvungen till, men man bör absolut inte göra storstädningar, för det gynnar bara algerna ännu mer.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Lite mer snabbväxande växter tex. vallisneria eller nåt liknande.
      Belysningen bör vara på runt 10 timmar så växterna får lite fart.
      Städar du för bra så kan det mycket väl vara orsaken till algerna, bakterierna i botnen kan dö och sen kan det bli lite amonium pikar som algerna diggar.
      Vad har du för filter?
      Och vad är det för alger som du får? Det hjälper att veta för då kan man lättare spåra orsaken.

      Kommentar

      • Fjordis
        • April 2006
        • 3

        #4
        Jag har ett fluval 1 pump med... öh.... ja typ nå glest skumgummifilter i (det som följer med). Vet inte vad det är för alger men dom är typ en halv cm lång, kanske lite längre. Blir som en gräsmatta.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Det är aldeles för litet enligt mig, tillverkarens specs säger45 liter max och dom tar alltid i överkant med sina rekomendationer.
          Du behöver inte nödvändigtvis byta pumphuvud men du bör bygga om filtret så det blir mer filteryta, tex med blå filtermatta.
          Kan vara en bidragande orsak till att dina algätare inte mått så bra och nästan garanterat en bidragande faktor till att du har alger.

          Det kan hända att du har cyano och det är inte alger utan bakterier, om du tar upp en bit luktar det lite skumt?
          Annars så kan du kolla i Azurs alg galleri http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm

          Kommentar

          • Fjordis
            • April 2006
            • 3

            #6
            Det är mycket möjligt att det är cyanobakterier. Jag har letat efter fler bilder på sådana på nätet men inte hittat. Nån som vet nån bra sida?

            Jaha, så fluvalen är för liten.. Då ska jag "genast" byta till min gamla stora pump från stenåldern.

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Tänk på att även dagsljuset då får in i lägenheten påvärkar algerna samt rumsbelysningen
              Inte bara din belysning i akvariet.

              Räkna totalt antal ljusa timmar på dagen + dom du tänder med din akvariebelysning.
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Fjordis
                Nån som vet nån bra sida?
                du kan ta en titt under alger i länkgalleriet som du hittar i min signatur.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fjordis
                  Jaha, så fluvalen är för liten.. Då ska jag "genast" byta till min gamla stora pump från stenåldern.
                  Tänk på att låta båda filtren gå samtidigt i ca en månad. Byter du bara ut dem så förlorar all bakterieflora som finns i det filtret som är igång. Det i sin tur kan resultera i en ammoniak och nitritspik som fiskarna kan bli skadade och dö av, samt att algerna triggas av ammoniak.

                  Att algätarna har dött kan bero på just ammoniak och nitrit i vattnet. Vad är det fär algätare du har haft?

                  Några tips:

                  1. Skaffa dig en timer som tänder och släcker belysningen så att du alltid får lika långa "dagar" i akvariet på regelbundna tider. Fiskarna och växterna trivs med det. Algerna däremot triggas av förändring.

                  2. Skaffa fler växter som kan konkurera ut algerna.

                  3. Storstäda inte.

                  4. Rengör inte filtret förrän vattenflödet börjar avta. När det väl är dags att regöra filtret skölj filtermaterialet försiktigt i vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet, så bakterierna inte dör. Ha aldrig filtret avstängt längre än den tiden det tar att rengöra det.

                  Lycka till!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Ett gammalt beprövat recept är en halv deciliter saltsyra per 50 liter vatten. Och mörkläggning 3 dygn. Så brukar de flesta problem vara ur världen.

                    (inklusive djuren)

                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                      Ett gammalt beprövat recept är en halv deciliter saltsyra per 50 liter vatten. Och mörkläggning 3 dygn. Så brukar de flesta problem vara ur världen.

                      (inklusive djuren)

                      OBSERVERA ATT DETTA ÄR ETT SKÄMT - BARA SÅ ATT INGEN MISSFÖRSTÅR
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Robin_Hedstrom
                        • January 2005
                        • 1818

                        #12
                        Kanske inte framgick.. =)
                        /Robin Hedström
                        http://www.robinhedstrom.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...