vårstädning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    vårstädning i akvariet

    ja nu är det så att jag har nå äckliga alger på rutan och på växter ja på det mesta och det ser bara fult ut,,tänkte att jag skulle köpa nya växter och byta eller borsta och skölja sanden,,,iallafall till frågan:hur ser jag till att det inte blir likadant igen??

    och,,kan jag ha fiskarna i en hink med d gamla vattnet så länge??Och hur länge kan dom vara i hinken innan dom mår dåligt?
    300l blandat
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger trivs mycket bra i vårstädade akvarier eftersom bakteriefloran i gruset dör. Gruset fungerar som filtret i akvariet - det innehåller en massa bakterier som bryter ner fiskskiten till ofarligare näringsämnen som växterna kan ta upp.

    Har du en massa alger så har du alltså en död botten eller ett dött filter, om du t ex slamsuger för ofta och gör rent filtret för ofta och byter vatten för ofta. Gör du en vårstädning ovanpå det så kommer den lilla eventuella bakterieflora du har bli väldigt ledsen och algerna väldigt glada.

    Inkörd lagom brungosig botten + Stort fint filter med mycket keramik (Hagen Biomax, Sera Biopur, Ehfimech, Ehfisubstrat, Lavakross etc) där bakterierna gillar att bo och lite färre vattenbyten och inte så mycket bökande i akvariet = Glada bakterier och växter = Ledsna alger.

    Och medans algerna blir ledsna så skrubbar du bort dom från rutor och stenar precis innan varje vattenbyte. Växterna tar fart och du kan klippa bort algbevuxna blad.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • rassa
      • December 2005
      • 116

      #3
      Hej,,jag har försökt att köra mitt akvarium utan en massa pill och tester,,satte igång det typ 19 dec...så fram tills nu har jag bytt vatten 1 gång,,då bytte jag typ 35% och så köpte jag en sån där sug,,den var skitdålig så jag provade den bara o bestämde mig att ta itu med äcklet i gruset någon annan gång..jag rensade filtret första gången efter ca i månad då jag trodde den var sönder för utblåset var as dåligt,,det liksom puttrade ut bara lite,,,sen har jag rensat den varannan vecka nu bara för att utblåset blir asdåligt på så kort tid,,kan det va min pump som är dålig?,,för det är nåt billigt s*it som följde med akvariet,,jag köpte även en algmagnet,,men den hjälper ju absolut ingenting så den ska jag slänga,,Kan algerna försvinna eller minska i mängd om jag köper en ny pump?Hur som ska jag iallafall köpa ett så..jag har inte i nitrivec eller nåt annat i vattnet,,ja förutom det man lägger i när man lägger kranvatten,,,och mina fiskar verkar må bra,,ja dom e ju inte döda än så nåt måste jag gjort rätt...plus att växterna växer som ogräs så jag har fått klippa ner vissa när dom liksom hänger på ytan för att dom är så långa,,kanske ska man byta ut några av dom algattackerade växterna,,för det är som trådar och på vissa ställen blir d som trådklumpar
      300l blandat

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #4
        Klipp bort de blad som har alger. om de nu växer så bra som du säger kommer det snart algfria blad i stället.

        Vad gäller vattenbyte tror jag de flesta, som inte göder med pmdd, byter ca 30% varannan vecka.

        Innerfilter bör man göra rent varje vecka för att det ska må bra. Är det så att utblåset blir dåligt så är filtret igensatt och har alltså inte blivit rengjort i tid.

        Att göra stora ingrepp i akvariet är sällan bra. det är bättre att göra lite ofta.


        Jag kan verkligen rekommendera dej att läsa all info som finns här på zoopet. Även gamla foruminlägg. Man lär sig väldigt mycket.

        Jag startade mitt första akvarium i höstas och gjorde då som du... bytte vattnet när ja orka och rengjorde pumpen när det inte blåste.

        Sen hittade jag zoopet och idag kan jag nästan kalla mej för växtakvarist
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Skiren
          Innerfilter bör man göra rent varje vecka för att det ska må bra.
          Var har du läst det nånstans? Filtret ska inte rengöras oftare än vad som behövs. Hur ofta varierar förstås från ett akvarium till ett annat.

          rassa: Du har trådalger och jag antar att det är de som göra att filtret sätts igen.

          Men vårstädning är verkligen ingen bra idé. Man ska aldrig storstäda ett akvarium. Byt lite vatten regelbundet och slamsug det som lihher ovanpå botten i samband med vattenbyten. Och rengör filtret när vattenflödet börjar avta.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Ja skrev väl (kanske var dumt i detta läge) efter egna erfarenheter då båda mina behöver rengöras varje vecka.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              hur har du de med belysningen?? hur länge är de tänt? vad är de för lysrör??

              ganska onödigt inlägg från mig för ja vet ingenting om detta o ja har haft massa alger oxå som ja inte fick bort , men ja e mest nyfiken
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Jodahl
                • March 2005
                • 298

                #8
                Rassa: hur stort akvarium har du, och vilket filter? Om du måste rengöra filtret varje vecka är det säkert för lite filtervolym i förhållande till akvarievolymen. Defdac skriver att algerna kan bero på att du har ett dött filter=rengörs för ofta, och det gillar algerna.
                220 liter växtsoppa.
                Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                Aquarelle 0,3 W/liter

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  Innerfilter bör man göra rent varje vecka för att det ska må bra.
                  det enda filtret som ska tvättas en gång i veckan är mekaniska filter då dom inte ska innehålla en massa bakterier för då blir dom istället biologiska filter.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • rassa
                    • December 2005
                    • 116

                    #10
                    andreas;har tänt ungefär 10-12 timmar..har ingen susning om lysröret då det fanns med,,

                    jodahl,,jag har bara 48l..och den där pumpen var med när jag köpte den,,vet inte vad det är för märke men på paketet stod d att det klarade upp till 110l...hahah kan jag inte ens tänka mig iförsig.

                    kommer ihåg när jag var liten att min mamma storstädade akvariument typ en gång om året,man kanske inte gör så längre?
                    300l blandat

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av rassa
                      andreas;har tänt ungefär 10-12 timmar..har ingen susning om lysröret då det fanns med,,
                      Ett tips: skaffa dig en timer som tänder och släcker belysningen samma tider varje dag. Växter och fiskar trivs med rutiner, men alger triggas av förändring. Jag har min belysning tänd 12 timmar, men det är max. Även 10 eller 11 skulle funka.

                      Kolla vad det är för lysrör. Det spelar faktiskt stor roll. Philips Aquarelle är ett bra växtrör som även funkar bra för fiskarna.

                      Ursprungligen postat av rassa
                      kommer ihåg när jag var liten att min mamma storstädade akvariument typ en gång om året,man kanske inte gör så längre?
                      Jo folk gjorde det för att de inte visste bättre, men nu har vi en del nya kunskaper som innebär att vi kan hålla fiskar (och växter) på ett bättre sätt i dag.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...