Vad är jättevalisneria för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jossefine
    • February 2006
    • 97

    Vad är jättevalisneria för växt?

    Någon som har nån bild eller så eller som vet hur de är att odla och hur de trivs och så,..
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2

    finns ju här på zoopet ju
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Jossefine
      • February 2006
      • 97

      #3
      tack så jätte mycket..

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Så här kan det se ut i ett akvarium.

        Exemplaren på den här bilden har inte hunnit växa särskilt länge och kan alltså bli mycket längre och kraftigare. Man ser också tydligt hur nya skott och topparna på äldre gärna blir rödaktiga.

        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ursprungligen postat av cactus
          Så här kan det se ut i ett akvarium.

          Exemplaren på den här bilden har inte hunnit växa särskilt länge och kan alltså bli mycket längre och kraftigare. Man ser också tydligt hur nya skott och topparna på äldre gärna blir rödaktiga.

          http://img379.imageshack.us/img379/3...06012528jk.jpg

          Hehe, ett tydligt tecken på kvävebrist. Röda nytillväxter är inte på något sätt normalt eller naturligt.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            För en tid sedan så spånade jag väldigt mycket i de där röda skotten, men vad jag än gjorde och hur mycket kväve jag än öste i så blev det inte bättre. I tråden jag skapade så kom vi fram till att vallsnerian kan bli något röd dels pga att den ser så ut, och dels pga att den växter så fort under rätt förhållanden.

            Givetvis kan det ha varit kvävebrist trots allt, men jag tror faktislt mer på att den växte så fort.

            De där nya skottet på ~ 1dm som syns i framkanten har växt upp från ingenting till som det ser ut på bilden på 1-2 dagar.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Hur är det med vallisneria och java ormbunke? Jag har för mig att det ska vara svårt om inte omöjligt att ha dom i samma kar,,nån som har erfarenhet av den kombon?
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Alleopati, dvs kemisk krigföring mellan växter är kontroversiellt bland akvarister. En del anser att det är en problematik vi måste leva med andra anser att det inte alls spelar någon roll i akvarium.

                Jag tror att det spelar roll i akvarium med mycket växter och få vattenbyten, men för normalakvaristen är det nog inget att bry sig om.

                Jag har hållt både valisneria och javaormbunken i samma kar under lång tid. Om jag inte minns fel så va det alltid bekymmer med någon av dem, de var alldrig riktigt fina samtidigt. Sen om det beror på aleopati eller bara skiftande gödningshalter vet jag inte.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ja, jag har bägge i mitt 90'a.
                  Grejen är att den ena är en aggressiv snabbväxare som vill ha sand/lerbotten, mycket näring och ljus, och den andra en långsamväxare som gärna växer på fast underlag i svagt ljus. Det är nog svårt att ge bägge rätt förutsättningar utan det vanligaste är nog att antingen trivs vallisnerian eller javaormbunken. I mitt akvarium har Vallisnerian en klar tendens att ta över.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    här kommer en bild på min nya jättevallisneria på ca 170cm
                    Bifogade filer
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Alleopati, dvs kemisk krigföring mellan växter är kontroversiellt bland akvarister. En del anser att det är en problematik vi måste leva med andra anser att det inte alls spelar någon roll i akvarium.
                      Jag läste just en ganska intressant tråd på plantedtank.net som snuddar vid detta:


                      Den delen som var intressant är Barrs tankeexperiment. Om det är så att Alleopati är en kraft att räkna med, t ex om den håller alger i schack så skulle man se algblommning om man satte i aktivt kol i sitt filter eller gör ett stort vattenbyte (eftersom aktivt kol och stort vattenbyte tar bort alleopatiska ämnen helt). Dessverre så ser man att det blir tvärtom. Alger mår sämre trots att de hypotetiskt skadliga alleoptiska ämnena blir färre.

                      Så dom som tror att alleopati är orsaken till att vissa växter inte fungerar tillsamman kan testa att filtrera över aktivt kol och se om det kommer fungera bättre. Aktivt kol tar bort organiska föreningar så eventuell tillgänglig näring kommer inte påverkas.

                      Om växterna trots det inte "fungerar tillsammans" så börja även dosera ett par fulldoser PMDD i veckan och se vad som händer.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Hehe, ett tydligt tecken på kvävebrist. Röda nytillväxter är inte på något sätt normalt eller naturligt.
                        MVH
                        Magnus
                        Alla topparna på vår jättevallisneria bli röda vid ytan likaså sessilifloran. Är det kvävebrist alltså? Hur tillsätter man det? Tillsätter nitrat, fosfat och nutrisi till mitt kar...
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Alla topparna på vår jättevallisneria bli röda vid ytan likaså sessilifloran. Är det kvävebrist alltså? Hur tillsätter man det? Tillsätter nitrat, fosfat och nutrisi till mitt kar...
                          Nisse-flaskan (KN03) é det väl?!
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Jag har hållt både valisneria och javaormbunken i samma kar under lång tid. Om jag inte minns fel så va det alltid bekymmer med någon av dem, de var alldrig riktigt fina samtidigt. Sen om det beror på aleopati eller bara skiftande gödningshalter vet jag inte.
                            haft båda samtdigt i mitt lilla 37liters och det funkade bra, båda va riktigt gröna och fina men dock fick ja klippa ner vallisnerian i tid och otid.
                            lite krångligt med 5-7blad som är bortåt en meter långa i ett såpass litet akvarie.
                            däremot hade jag rätt dålig spridning på vallisnerian.

                            dom är sen ett bra tag flyttade till polarns 540 liters akvarie där dom har tagit över halva akvariet nästan och växer som s***n trots svagt ljus 2x36w och ingen gödning.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Alla topparna på vår jättevallisneria bli röda vid ytan likaså sessilifloran. Är det kvävebrist alltså? Hur tillsätter man det? Tillsätter nitrat, fosfat och nutrisi till mitt kar...
                              om du kollar noga så står det nytillväxt.
                              jag tvivlar starkt på att jag skulle ha kvävebrist på atta växterna jag har, för i princip é alla röda vid ytan.. det é nog mer lysrörens "fel"
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...