Klippa bort blad med alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Klippa bort blad med alger?

    Ska man klippa bort blad/växtdelar som har alger på sig, för att undvika ett det sprids/blir mer, eller gör det ingen skillnad?

    Har en del vattenpest med alger på, o en del andra blad, är det bra o ta bort det så fort som möjligt?
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag klipper bort alla algbevuxna blad för att det är fult, jag tror inte att det hindrar spridningen, den beror på andra faktorer.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Jag tror inte heller direkt att det påverkar spridningen av alger, men däremot mår växten troligen bättre om man tar bort fula blad, så att nya fina blad istället kan bildas.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen postat av cactus
        Jag tror inte heller direkt att det påverkar spridningen av alger, men däremot mår växten troligen bättre om man tar bort fula blad, så att nya fina blad istället kan bildas.
        Helt korekt enligt min upfattning.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Okey =)

          Kan vara bra o veta, o självklart tar jag också bort så mkt man kan, tycker inte heller det ser direkt trevligt ut med alger, men tänkte på mer få-bladiga växter (tex anubias), då kan man väll?! inte ta bort alla blad, för då dör dom väll? Får rensa bort det värsta, o vänta på att nya fina kommer, o sen ta bort dom gamla
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            du kan ta en anubas klippa bort alla blad och dela roten på mitten och de fortsätter å växa typ.

            hade 1 anubias som klipptes ner ordentligt och delades i 8-9 mindre och alla överlevde utan prolem.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #7
              Aha ok

              Ursprungligen postat av Raven
              du kan ta en anubas klippa bort alla blad och dela roten på mitten och de fortsätter å växa typ.

              hade 1 anubias som klipptes ner ordentligt och delades i 8-9 mindre och alla överlevde utan prolem.
              Aha, okey =) Det var mkt mer än jag trodde. Det har nått med rötterna (bla) o göra eller? Har hört nån gång att växter med tjockare rötter han man klippa bort typ allt på, medans tunnare "hår" rötter, kan man aldrig klippa av alla blad/stjälkar?

              Har alltid försökt o vara väldigt försiktig med o klippa i rötter o stjälkar men då kan man ju "trimma" till dom ordentligt.

              Hoppas att det är en anubias som jag har, är inte 100 men ser ut som nått liknande ialf. Kanska stor lång "rot" som det kommer en massa mindre rötter ifrån. Ialf, tror att det är nån sorts anubias.
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                tänk på att en kortklippt anubias inte är så snygg
                däremot är bladen tillräckligt starka för att man ska kunna dra loss tofsalger.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • -= Emilio =-
                  • April 2006
                  • 226

                  #9
                  Nej det är sant =)

                  Men det tar väll sig och blir till en "vanlig" planta igen eller?

                  Köpte en (moderplanta) sa dom av anubis (antar ja att det är), som jag dleade i 3, men d mesta av bladen ser ganska tråkiga ut, har börjat komma lite nya fräschare, men ialf.

                  Men om jag klipper av d mesta av bladen, o bara har en "rot" på 5-6cm, ska jag dela den då eller bara låta hela vara kvar?

                  Och kan man "trimma" bort d mesta av rötterna också eller dör den då?
                  - Juwel Vision 260 -

                  - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                  - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    på anubias kommer det nya blad men det tar ett tag då den är rätt långsam.

                    roten kan du dela om du vill men själv hade ja inte gjort de, större anubiaser är varken billiga eller snabba att få.

                    kan göra samma sak med java och windelöw ormbunkar.
                    delat båda med en sax och dom lever och växer.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...