Ett par Co2 & pmdd funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Ett par Co2 & pmdd funderingar

    Ska försöka o inte bli långdragen

    Har fått igång min vanliga pump, och kör nu igenom Co2'n genom en Eheim 2214 pump.
    (finns en skiss på hur jag kopplat allt på min zoon om nån vill se hellre än o läsa =)

    Men ialf. Har en keramik diffusor vid botten, och över ett insug till pumpen, så alla bubblor "sugs" upp, ner i pumpen, upp genom en slang ner till ett "ärtrör" från en galge, som sitter i 2 delar längs med botten med små hål framåt och uppåt, så det "sprutar" åt alla håll.
    Det är väldigt små bubblor som kommer ut, men tycker det är färre än vad som "sugs" in, har den gasen då löst upp sig i vattnet på väg genom pumpen?
    Alla bubblor som ändå stiger kommer upp till "strömmen" från vanliga utblåset i virrvlas med i vattent.
    Är vatten med Co2 (upplöst i), bättre o sprida ut än bara själva misten av gas?

    Tycker ni det låter som det kan funka bra?


    Och PMDD, om jag ska göda 2-3 gånger per v, räcker det med 50% vattenbyte en gång i v?

    Och kan jag prova o köra bubbla fulldoser (pmdd.se) eller riskerar jag algblomming eller andra problem då.

    När jag kör på med Co2'n för fullt bubblar det fint under många växtersblad, men inte alla. Har inte sett nån jätte tillväxt som jag hoppats på heller, men jag kanske bara är för ivrig, ellre göder för dåligt.

    Humm.. Blev mkt ändå Hoppas nån orkar läsa

    /Emil
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Och PMDD, om jag ska göda 2-3 gånger per v, räcker det med 50% vattenbyte en gång i v?
    Ja, man resettar burken en gång i veckan.

    Och kan jag prova o köra bubbla fulldoser (pmdd.se) eller riskerar jag algblomming eller andra problem då.
    Jo, jag tror receptet på pmdd.se är ganska försiktigt. Vid bra CO2 bestäms antalet/storleken doser av ljusmängden och växtmassa. Mycket ljus gör att växterna fullkomligt slukar gödning. Det är därför man bara behöver resetta en gång/vecka. Vid lite ljus och knackig CO2 ska man nog vara lite försiktig att hysta i mängder av PMDD eftersom förbrukningen är låg.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    Arbetssätt...