Katastrofhjälp! växterna slemmiga och fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    Katastrofhjälp! växterna slemmiga och fiskarna dör!

    Nu är det kris i bygget! Jag har ju kört ett litet 60 L kar med mäsk, PMDD och massor av växter nu i en månad och har fått det att funka superbra.
    Men av någon anledning fick jag igår kväll för mig att sätta in en CO2 -långtidstest (en förmodligen gammal jag fått) och den visade för mycket CO2 så jag tog resolut och bytte hälften av vattnet, hällde i PMDD fulldos, stängde av värmen som var något hög, stängde av mäsken och körde i fullt bubbel med syresten.
    När jag nu kommer ned på förmiddagen flyter de flesta fiskar upp och ned förvisso levande ännu och från växterna hänger långa slemmiga ljusgrön/vita trådar eller vad man skall säga.
    Första nödåtgärd nu har varit att jag har bytt ut 3/4 av vattnet och fått med en del av slemmet som släpper lätt....men vad sjutton har hänt??? vad kan jag göra??
    PH ligger på 8 just nu!
    Vill mycket men kan lite
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du har fått amoniakutfällning i vattnet när du schockhöjde pht. Du kan tillsätta lite salt i karet för att lindra symptomen hos de överlevande.
    För att undvika det i framtiden behöver du titta över filtrering och co2 metod.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Har du någon tvättflaska till mäsken? Långa vita trådar låter som mäsken klättrat upp i slangen och ner i akvariet. Mäsk i akvariet tar en massa syre.

      Men av någon anledning fick jag igår kväll för mig att sätta in en CO2 -långtidstest (en förmodligen gammal jag fått) och den visade för mycket CO2 så jag tog resolut och bytte hälften av vattnet, hällde i PMDD fulldos, stängde av värmen som var något hög, stängde av mäsken och körde i fullt bubbel med syresten.
      Bara för att ett gammalt långtidstest visar aningens fel färg och allt ser prima ut? Bad idea, lita aldrig på test. Kolla på fiskarna och växterna.

      Byter du hälften av vattnet så har du redan där sänkt en eventuellt skadlig CO2-halt till hälften + att allt skvalp vädrar ur. Att ovanpå det sätta på en kraftig genomluftning är verkligen overkill så det heter duga. Man sänkar bara CO2-halten om fiskarna står vid ytan och flämtar, och då gör man det oftast genom att antingen sänka bubbeltakten, minska upplösningen eller öka ytcirkulationen genom att rikta upp utblåset mot vattenbytan så den skvalpar lite.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Fr BuBu
        • April 2004
        • 127

        #4
        Ja jag vet att det var ett idiotiskt tilltag...NU vet jag det. Ph och KH var helt OK så jag skulle lyssnat på min instinkt att allt var som det skulle. Nå nu är det gjort och jag gjorde en omstart så det har blivit jättevackert i karet nu istället för djungel så något gott kom det ur det hela och att jag lärde mig en rejäl läxa.
        Ang mäsken så har jag en dunk för mäsk, en dunk för "tvätt" så nej, någon mäsk i vattnet är uteslutet.
        Jag kommer att slopa mäsken nu den närmaste veckan och starta upp en av de större karen till växtkar med "rediga" doningar.
        Vill mycket men kan lite

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Mäsk i akvariet tar en massa syre
          tar inte bara syre, slår ut den biologiska filtreringen tills allt socker är bearbetat, upptäckte det den hårda vägen
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ang mäsken så har jag en dunk för mäsk, en dunk för "tvätt" så nej, någon mäsk i vattnet är uteslutet.
            Isåfall blev jag väldigt nyfiken på vad sjutton dom där långa trådarna är/var hmm..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • noggy
              • March 2006
              • 18

              #7
              När jag körde mäsk blev min mistreaktor (petflaska) full med vita slemmiga trådar på bara en vecka. Vad det var har jag ingen aning om men det känns som att co2 från mäsk inte är helt ren eftersom det försvann när jag bytte till "köpeflaska"
              Jag fick också klarare vatten och fiskarna upplever jag som piggare

              Kommentar

              • Fr BuBu
                • April 2004
                • 127

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Isåfall blev jag väldigt nyfiken på vad sjutton dom där långa trådarna är/var hmm..
                Jag har ingen aning, jag smakade aldrig!

                Jag vågar mig inte ens på en teori om vad det kan vara. När jag först på morgonen så det och inte hade fått in vakenskärpan trodde jag att det var långa trådalger, men det var gegga. När jag sedan drog upp växterna var de liksom täckta av en slemmig genomskinlig hinna som väldigt lätt spolades bort med ljummet vatten. Ingen lukt alls från det. Håven slemmade igen meddetsamma när jag tog upp fiskarna och den fick sköljas riktigt ordentligt många gånger.

                I "tvättdunken" syns inte ett spår av dylikt så det kan ju knappast vara från den och allt puttrar på som vanligt i det fallet.
                Senast redigerad av Fr BuBu; 21 April 2006, 09:07.
                Vill mycket men kan lite

                Kommentar

                • henrik.andersson2@hotmail
                  • December 2007
                  • 17

                  #9
                  jag har också problem med vita trådar och dem ser slemmiga ut ? vad är problemet! i detta fall är akvariet startat för typ 4 dagar sedan!?
                  Hjälp!!

                  mvh
                  H
                  Bloggen:
                  http://henrikandersson2.blogg.se/
                  Snart Amazonas 375l
                  Snart Malawi 540l

                  Kommentar

                  • Fr BuBu
                    • April 2004
                    • 127

                    #10
                    ojoj det var länge sedan detta inträffade och jag har verkligen gjort mitt bästa för att förtränga det hela eftersom jag i efterhand har kommit på vad det var!
                    Min vana trogen läste jag inte bruksanvisningen! detta var till vätskan som mäter CO2:n. Jag hade hällt i den i behållaren som den var. Fyllde mästaren med outspädd vätska alltså!
                    Jag gjorde om samma sak nästan direkt efter och satt och såg när det började bildas spöklika sjok av vitljusgröna trådar rakt ifrån mätaren! så i detta fall var det jag som var fiskmördaren! När jag sedan har gjort som man skall har jag aldrig haft något liknande symtom.
                    Vill mycket men kan lite

                    Kommentar

                    Arbetssätt...