Co 2 Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    #61
    Vad säger det gröna fältet?

    Antagligen en massa dumma frågor men vill så gärna lära mig detta.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #62
      Kh och ph var ju lätt men degrees,vad är det?
      Grader. kH mäts i grader.

      Och sen var det här med ppm som jag inte har fattat vad det är, du sa att man kan se det som en massa.
      Nej, jag sa att för enkelhetens skull se det som en mängd så länge. Kolla t.ex. denna diskussion för förklaring:

      Vad säger det gröna fältet?
      Jag förmodar att du menar fältet i CO2-tabellen? Det är rekommenderat område (som vi grovt brukar benämna 20-40 ppm). Det är alltså där som du ska hamna när du trimmar in CO2:n.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #63
        Ok, men det gör det inte lättare för mig att fylla i den.

        Det var klumpigt uttryckt av mig kanske men jag förstår det där med (massa).

        Ja det gröna i tabellen. Tittade där i tabellen och kom fram till att jag ligger emellan 96-60 i det gula fältet, med ett kh på 8,57 ph på 6,5, rätta mig om jag läst av fel.
        Men det gäller att komma till det gröna eller?
        För då är det optimalt med co2?

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #64
          Ok, men det gör det inte lättare för mig att fylla i den.
          Du behöver bara fylla i pH och kH, ppm kH beräknas automatiskt och dessutom är det en nuffra man inte behöver använda.

          Ja det gröna i tabellen. Tittade där i tabellen och kom fram till att jag ligger emellan 96-60 i det gula fältet, med ett kh på 8,57 ph på 6,5, rätta mig om jag läst av fel.
          Men det gäller att komma till det gröna eller?
          För då är det optimalt med co2?
          Precis. Du har förstått rätt.
          Knappar jag in dina siffror i Chuckens kalkylator får jag CO2 81.302 (notera att du måste använda punkt, inte kommatecken). Du krämar alltså på lite för mycket om, notera om, ditt pH-test stämmer. Det var därför jag tidigare angav dessa nuffror:
          Ditt riktvärde utan torv bör vara pH 7,1-6,8 vilket innebär 20-40 ppm CO2 vid kH 8.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • sigges
            • April 2005
            • 291

            #65
            Använder Seras phtest. Kan vara lite svårt att avgöra ibland det där med färgerna, kan lika väl vara ph 7,0 som 6,5 men jag tycker allt att det drar åt 6.5.
            Krämar på lite för mycke, vad är i detta sammanhang (lite)? 1-3 bubblor?
            Om jag då ligger på 81,302 i det gula fältet, för att komma till det gröna som är meningen med det hela så bör jag alltså sänka bubbeltakten eller?

            Har jag börjat at hajja detta tro?

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #66
              Om jag då ligger på 81,302 i det gula fältet, för att komma till det gröna som är meningen med det hela så bör jag alltså sänka bubbeltakten eller?
              Japp. Men notera vad jag ville trycka på tidigare...
              Kan vara lite svårt att avgöra ibland det där med färgerna, kan lika väl vara ph 7,0 som 6,5 men jag tycker allt att det drar åt 6.5.
              Precis! Om det är närmare 7,0 ligger du faktiskt nere på 20 ppm CO2 vilket är i underkant och du skulle i så fall behöva öka bubbeltakten istället för att garantera bra CO2 under hela den belysta tiden. Är du med på vart jag vill komma? Det är svårt att exakt skruva in ett värde med de tester vi har till förfogande.

              Mår firrarna bra (ej CO2 förgiftade) skapar du en säkerhetsmarginal genom att sikta på 6,5 på ditt pH-test. Du har då en något hög men garanterad nivå av koldioxid i vattnet.

              Har jag börjat at hajja detta tro?
              Tror jag absolut om jag inte förvirrade till det hela nu
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #67
                Ursprungligen postat av sigges
                lika väl vara ph 7,0 som 6,5 men jag tycker allt att det drar åt 6.5.
                kanske skulle köpa ett mer specifikt ph test, finns ju en som mäter från 6.0-7.6 i intervaller om 0.2.
                då minskar du X faktorn som svåravläst phtest ger.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #68
                  kanske skulle köpa ett mer specifikt ph test, finns ju en som mäter från 6.0-7.6 i intervaller om 0.2.
                  Japp det är att föredra, men upplösningen säger ju inget om noggranheten
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #69
                    Raven det låter bra för att veta lite mer nogrant, det blir väl lättare att se 6,5 eller 7,0. Finns att köpa i vanlig handel?
                    "Säg" att jag sett rätt på phtestet å att det håller 6,5 och ligger på 81,302 då ligger ja ju på det gula fältet som då innebär hög co-halt.
                    E det inte bättre att skruva ner lite då till ph 7,0 så jag hamnar i det gröna fältet.
                    Vissa fiskar har ett litet lugnare beteände än normalt, kanske 1 eller 2 fiskar drar sig gärna mot ytan.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #70
                      Ursprungligen postat av sigges
                      Raven det låter bra för att veta lite mer nogrant, det blir väl lättare att se 6,5 eller 7,0. Finns att köpa i vanlig handel?
                      köpte mitt på hornbach men lla butiker som kränger jbl bör ha det.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #71
                        Ok, Får väl ta mig ut till Brams då!

                        Kommentar

                        • sigges
                          • April 2005
                          • 291

                          #72
                          Raven är du kunnig på växter?

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #73
                            ingen expert men inte amatör direkt heller
                            lyckas iallafall med mina växter trots att flera har påstått härinne att de omöjligen ska funka
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • sigges
                              • April 2005
                              • 291

                              #74
                              Ok,vet du att det finns en kille här som (heter) Kharn?
                              Om isåfall kolla hans växt som tar en stor del av botten, för jag skulle vilja veta vad denna växt heter!

                              Kommentar

                              • jower
                                • December 2002
                                • 472

                                #75
                                Ursprungligen postat av sigges
                                Ok,vet du att det finns en kille här som (heter) Kharn?
                                Om isåfall kolla hans växt som tar en stor del av botten, för jag skulle vilja veta vad denna växt heter!
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
                                Det e Pogostemon helferi som han använder i förgrunden.
                                /Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...