Co 2 Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Räknade ut kh, Alkalinitet 150 ml/17,5 = 8,57.
    Stämmer det att jag har ett kh på 8.57 då?
    Japp, och det låter rimligt dessutom Vi har tydligen ganska lika grundvatten
    Sen det där med 1,0 mg/l är uppmätt innan filtret kom på plats, ida vet jag inte vad järnet ligger på.
    Som sagt, jag skulle (åtminstånde till en början) strunta i vad det är och dosera enligt EI.
    Har ida när jag gjorde vattenbyte så tog jag även bort torven i fltret får se om det hjälper.
    Tror jag var klokt.
    Märkte att jag fått en massa små tunna trådar i växterna undrar lite hur man blir av med dessa?
    Långsiktig bra gödning och bra CO2 är ett starkt koncept. Kan du rensa ur dem/rulla upp på en pinne tills vidare är det bra.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #17
      De här små trådarna jag har är inte så långa ca:1,5 cm så det blir svårt
      att rulla upp de.
      Men man kan väl plocka för hand.
      Så det är bara att köra på som valigt då med co+pmdd?
      Skulle vara roligt att veta hur du göder med pmdd+co då jag inte kan räkna ut hur man själv skall göda.
      I mitt 375 kar så är det, vattenbyte på lördag+fulldos pmdd.
      söndag 15 ml kno3
      måndag fulldos
      tisdag 15 ml kno3
      onsdag fulldos
      torsdag 15 ml kno3
      fredag fulldos
      lördag vattenbyte+fulldos
      Så göder jag med.

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Skulle vara roligt att veta hur du göder med pmdd+co då jag inte kan räkna ut hur man själv skall göda.
        Jag torrdoserar N och K i mitt akvarium. Använder alltså inte stamlösningar som man bl.a. finner på pmdd.se. Min fulldos består f.n. av:

        0,7 tsk KNO3 (torrt) vilket ger ~10 ppm N och ~7 ppm K i 220 liter.
        1 tsk K2SO4 (torrt) vilket ger ytterligare ~12 ppm K i 220 liter.
        20 ml KH2PO4 (2 tsk i 500 ml) vilket ger ~1,2 ppm P i 220 liter.
        Micro som motsvarar omkring 0,2-0,5 ppm Fe i 220 liter.

        När jag körde med 0,3 W/l ljus doserade jag detta 1 ggr/ vecka i samband med vattenbyte. Nu har jag dubbla ljusstyrkan och upprepar denna fulldos varannan - var tredje dag.
        Notera alltså att från att ha doserat omkring 10/1/20 ppm NPK häver jag i 30-40 ppm N, 50-80 ppm K och 3-5 ppm P varje vecka med dubbelt ljus!!! Vattnet visar inga tendenser att fara illa:


        Utöver detta har jag under en längre tid "GH-boostat" vid vattenbyte. Det betyder att man tillsätter Mg och Ca vilket får GH att stiga men det behöver vi inte blanda in nu och jag har dessutom slutat med det nyligen för att se om det fungerar lika bra ändå.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #19
          Har vi nästan lika mycket i doseringarna som ljus då (ungefär)?
          Kan inte det här med ppm osv..
          Du sa att vi hade likvärdig vattenkvallitet!
          Skulle jag då kunna dosera lika som dej, då ljusförhållandet nästan är lika.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            och jag har dessutom slutat med det nyligen för att se om det fungerar lika bra ändå.
            Rapportera hur det går.

            Offtopic ang. dosering:
            Jag har precis börjat dosera 4 tsk KNO3 varannan dag i min 300-litrare, men håller allt annat ganska lågt (5 ml KH2PO4-lösning samma som din, 5 ml per 100 liter TMG).

            Nu bubblar det helt klart tidigare när ljuset går på. Första gången på länge jag ser ett bubbelband såhär tidigt på dagen. Problemen jag har är Cyano (tyder på kvävebrist) och små/korta nya blad å¨framförallt L. inclinata, både vanliga och verticillata (tyder på någon form av makrobrist) samt att L. arcuatas nya blad är knallröda (kvävebrist).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #21
              4 tsk KNO3 varannan dag i min 300-litrare???
              Är det torrdos då?
              Självklart ska ja rapportera.
              Skall öka på mängden kno3 till 30 ml varannan dag.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Om det inte var klart så är det en dosering jag själv testar med just nu och inget jag rekommenderar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • sigges
                  • April 2005
                  • 291

                  #23
                  Går det fisk i detta kar?

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #24
                    Har vi nästan lika mycket i doseringarna som ljus då (ungefär)?
                    Jag förstod inte frågan? Om man har följt detta och andra forum verkar det som en grov tumregel kan vara att mängden gödning med god CO2-halt hamnar mellan 1-7 fulldospulser per vecka beroende på ljusstyrkan (och kvalité förståss) 0,2-0,3 W/l kring 1 ggr/v. 1 W/l 7ggr/v. Styrka mellan dessa nivåer innebär doseringar mellan 1-7 om du försår vad jag menar.
                    Kan inte det här med ppm osv..
                    Ahh, shit. Sorry Säg till om du vill lära dig.
                    Du sa att vi hade likvärdig vattenkvallitet!
                    Ja, med avseende på karbonathårdhet (kH) och andra ämnen som är typiska för brunnar.
                    Skulle jag då kunna dosera lika som dej, då ljusförhållandet nästan är lika.
                    I en EI-burk hänger allt på hur bra man lyckas med CO2. Har du klockren CO2 och samma ljusförhållanden skulle du kunna utgå från min dosering och öka till 375 liter istf. 220.
                    Prova några veckor med rekommenderad dos och koncentrera dig på CO2 vet ja' ?!? Jag skruvar alltid mer långsiktigt nu för tiden.
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Rapportera hur det går.
                    Jäpp!
                    Senast redigerad av BluesBoy; 23 April 2006, 12:56.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • sigges
                      • April 2005
                      • 291

                      #25
                      Klart ja vill lära mig.
                      Doserar jag enligt dig någolunda rätt då? Med tanke på vad ja kör med.

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #26
                        Tittade just i karet nu har fått ett par växter med bubbel nu, tom HC:n bubblar.

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #27
                          Doserar jag enligt dig någolunda rätt då? Med tanke på vad ja kör med.
                          Hm. Då får vi nog gå till botten med din gödningsregim:
                          I mitt 375 kar så är det, vattenbyte på lördag+fulldos pmdd.
                          söndag 15 ml kno3
                          måndag fulldos
                          tisdag 15 ml kno3
                          onsdag fulldos
                          torsdag 15 ml kno3
                          fredag fulldos
                          lördag vattenbyte+fulldos
                          Vad menar du med 15 ml kno3? Är det utspätt till en stamlösning? I så fall, vilka koncentrationer?
                          Vad menar du med fulldos?
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • sigges
                            • April 2005
                            • 291

                            #28
                            Utspädd form kör jag med.
                            7 tsk KNO3+1/2 vatten, Utav detta tar jag 15 ml Sön,Tis,Tors

                            4 krm KH2PH4+1/2 vatten, Utav detta tar jag 30 ml Lörd.Mån,Ons
                            1 msk MGSO4+1/2 vatten, Utav detta tar jag 5 ml
                            12,5 ml Micro+ 1/2 vatten, Utav detta tar jag 30 ml
                            7 tsk KNO3+1/2 vatten, Utav detta tar jag 37 ml
                            Så nu vet du mina förutsättningar lite bättre.
                            Hoppas du förstår, MÅSTE BARA TACKA DIG FÖR HJÄLPEN
                            Senast redigerad av sigges; 23 April 2006, 17:46.

                            Kommentar

                            • sigges
                              • April 2005
                              • 291

                              #29
                              Fulldosen är alltså det nedre är min fulldos

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Oj, det låter väldigt magert för att vara PMDD i ett CO2-berikat EI-kar med skapligt ljus. Om jag räknar lite snabbt på din dosering tillför du t.ex. storleksordningen 5 ppm Kväve (N) vid vattenbyte och sedan 2 ppm varannan dag. Jämför detta med mina siffror
                                Du som verkar ha koll på CO2:n skulle nog kunna gå upp markant i gödning. Kom ihåg att det är bättre att ligga för högt än för lågt (inom rimliga gränser).
                                Vi kan väl ta ett exempel hur jag skulle göda i 375 liter?
                                (Jag fortsätter yra om ppm vilket bara betyder hur stor koncentration det blir av gödningsämnena i vattnet. Se det som en mängd om du vill)
                                En fulldos som innehåller all näring (Mg och Ca borträknat) skulle se ut så här:
                                1 tsk KNO3 som doseras torrt ger dig ~9 ppm N i 375 liter.
                                25 ml av KH2PO4 från en stamlösning (2 tsk i 1/2 liter) ger dig ~1 ppm P i 375 liter.
                                Dubbelt av din nuvarande Micro+ lösning som ger dig ~0,1 ppm Fe.

                                Denna dos motsvarar min som jag öser ner 3-4 ggr/vecka. Smaka på den du

                                Vill du fortsätta med MgSO4 kollar du i ditt provsvar på vattnet igen och doserar sedan 1 tsk för att höja Mg med 1,5 ppm. Du ska sikta på ett Mg-värde som är omkring fyra gånger lägre än Ca (som du också hittar i provsvaret).

                                Har jag räknat fel i all hast är det nog någon vänlig själ som korrigerar.
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...