Bottengödningens vara eller inte vara.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    Bottengödningens vara eller inte vara.

    Jag läser och läser....jag tror jag har läst si så där en par tusen inlägg nu i växter och alger ämnet, MEN jag började bakifrån (hade tänkt mig läsa alla inlägg nu medans jag går sjukskriven...) och ibland läser jag färska så nu har jag helt spårat ur banan...
    Jag står ju nu och skall starta upp mitt växtkar och har köpt och fått massor av grejor men attans vad jag börjar få rampfeber, man vill ju att det ska bli rätt från början, i alla fall så långt det går.

    Det som är klart är reaktor, CO2, PMDD och mängden ljus. Nu står jag här och darrar i knäna vad jag skall göra med botten?!
    Till 200 L har jag att välja bland: Bottenvärmare. Literat. Ogödslad torv. Lera. Rådasand 2-4 mm c:a. Vad sjutton skall jag välja? Tanken från början var bottenvärme 25W tillsammans med Amtras Literat och inget annat, men jag börjar bli väldigt ambivalent ju mera jag läser.
    Vill mycket men kan lite
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    bottenvärme kan du hoppa över, är onödigt dyrt jämfört med doppvärmare och ska du ha växter är det relativt lätt att gömma en doppis.

    lera kan orsaka trådalgsodling pga överskott av järn

    bottengödning kan du hoppa över när du kör pmdd.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #3
      Hej

      ADAs system använder både Powersand = bottengödning
      samt Aquasoil = ett leraktigt substrat.

      Jag använder mig av bägge och jag har alldrig sett maken till tillväxt någonsin.

      Problemet är att bottengödningen är effektiv i ca 1,5 månad sen är det ändå vattenkolumen som måste gödas.

      Jag hadde sattsat på ett bra substrat,,helst ADA s men Seachem har oxo bra grejer.
      Fixa lite torv och sprid det SPARSAM samt vrid ur ett gammalt filter för bakteriernas skull

      Skaffa PMDD

      Skippa bottengödningen och satsa på att ha kanon CO2 samt att göda efter Tom Barrs EI metod.
      Ha bra cirkulation i karet.

      MVH Jimmy

      PS bottenvärme kan du skippa.
      Senast redigerad av Kharn; 19 April 2006, 05:17.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Finns bara vanligt grus tillgängligt så strör man först lite torv + gegga från ett inkört filter (mulm) så man fortfarande ser bottenglaset och sedan lägger man på gruset.

        Då får man lite av de fördelar man får med ADAs substrat som Kharn berättar ovan men slipper nackdelen med bottengödningar som läcker ammonium och skapar algodling (Lera, PowerSand, Pokonpinnar, Osmocote-tabletter osv).

        Bottenvärme gör ingen skillnad. Det vet jag dels för att jag har bottenvärme i halva mitt eget akvarium och har inte märkt skillnad i tillväxt på den delen, och dels vad alla internationella experter säger. Det finns dock ett undantag, George Booth så jag redovisar vad han tycker:

        Några experter här på zoopet har även visat att det inte blir någon konvektion, så det kommer ändå bara vara diffusion som driver näringsrundgången nere i substratet (och den påverkas inte vad jag vet av värme).
        Senast redigerad av defdac; 19 April 2006, 12:52.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          bottenvärme kan du hoppa över, är onödigt dyrt jämfört med doppvärmare och ska du ha växter är det relativt lätt att gömma en doppis.
          Har man kraftig belysning så behöver man ofta inte ens tillföra någon mer värme...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            ibland behövs inte ens kraftig belysning
            2x5w lågenergi och mitt ligger på runt 24.4grader
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Fr BuBu
              • April 2004
              • 127

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Finns bara vanligt grus tillgängligt så sprinklar man först lite torv + gegga från ett inkört filter (mulm) så man fortfarande ser bottenglaset och sedan lägger man på gruset.
              Sprinklar torv?? öjöj alla dessa uttryck som ni använder... man hinner inte läsa in ett uttryck förrän nästa har dykt upp...
              Vill mycket men kan lite

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Sorry. "Strör" är ett bättre ord.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  • April 2004
                  • 127

                  #9
                  Ah var det inte svårare än så. Ja jag tackar och bockar. Vad tror ni om Lateriten då?
                  Senast redigerad av Fr BuBu; 19 April 2006, 14:04.
                  Vill mycket men kan lite

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Tom Barr är skeptisk till laterit ser jag på barrreport.com, han har inte kunnat se någon effekt med det. Skadar inte heller. Stökar förmodligen bara ner när du ska plantera om, och isåfall är jag själv negativt inställd till det.

                    Vill du få någon riktigt stor effekt vad gäller tillväxt så är det CO2 du ska försöka producera med substratet, t ex via en Walstad-botten. Det är alltid CO2 som är det största problemet för växter under vattnet så all möda du lägger där har du igen med råge.

                    Att sitta finlira ihop ett optimalt näringsrikt substrat ger dig inge som helst synlig effekt om inte växterna har tillgång till kol, då helst via CO2.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Fr BuBu
                      • April 2004
                      • 127

                      #11
                      Ja men CO2 grejorna har jag ju klart, det vart liksom hur jag skulle göra för att få optimal botten som jag undrade nu INNAN jag kör igång för att slippa böka om, om någon månad igen.
                      Vill mycket men kan lite

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Då spelar inte bottnen så stor roll. Den kommer mest vara förankring åt växterna, välj det du tycker är snyggt och strö lite torv på bottnen och krama ur ett gammal filter över torven innan du lägger på gruset. Då har du en biologiskt aktiv och inkörd botten från dag 1 och den kommer jobba till din fördel.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Fr BuBu
                          • April 2004
                          • 127

                          #13
                          Ni är helt underbara här med ert tålamod! tackar allra ödmjukast...och nu kan ni väl komma och flytta befintliga diskusar från det karet och flytta över det till andra väggen*pekar*
                          Vill mycket men kan lite

                          Kommentar

                          • Axeru
                            • January 2006
                            • 105

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kharn
                            Hej

                            ADAs system använder både Powersand = bottengödning
                            samt Aquasoil = ett leraktigt substrat.
                            Jag hade sattsat på ett bra substrat,,helst ADA s men Seachem har oxo bra grejer.
                            Då undrar jag lite var man kan få tag i dessa ADA grejor, finns ju på http://www.adaeuro.com/, men de skeppar väl inte till Sverige?
                            Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                            Kommentar

                            • jower
                              • December 2002
                              • 472

                              #15
                              Ursprungligen postat av Axeru
                              Då undrar jag lite var man kan få tag i dessa ADA grejor, finns ju på http://www.adaeuro.com/, men de skeppar väl inte till Sverige?
                              http://www.aquaessentials.co.uk/ har och skickar till sverige.
                              /Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...