För mycket PMDD eller för lite CO2 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    För mycket PMDD eller för lite CO2 ?

    Jag har ständigt problem med någon grönalg som sätter sig på rutor, inredning och botten. Prickalger har jag varit med om, men detta tycks vara något annat. Kanske "dammalger"? (damm som i "dust" eller "pond" förresten?). Algerna går lätt att ta bort med en tvättsvamp eller dyl. Efter borttagandet bytar jag 50% av vattnet och kör med UV-filtret tills nästa dag (~12h). 3 dagar senare är rutor, botten och inredning grönt igen.

    En liten mängd prickalger tycks också fortfarande finnas kvar, men detta är inget större problem.

    När problemet med prickalger var större fick jag tips att öka på med KH2PO4-doseringen, vilket hjälpte någorlunda bra. Dock så verkar denna metod inte lösa problemet med dessa "dammalger". (jag ökade med all PMDD, inte endast KH2PO4).

    Som det ser ut idag så göder jag med _3 fulldoser varje dag_! Detta häller jag vanligen i på morgonen precis innan ljuset tänds. Jag tillför CO2, delvis med mist och delvis upplöst i vattnet.

    Vad är fel?

    Några teorier jag har ...

    1. CO2 i mist-form --> ojämn och på vissa ställen låg CO2-nivå eftersom bubblorna inte fastnar på ex. botten och rutorna.

    2. För mycket PMDD --> växterna får mer än de behöver --> näring över till algerna. (vore konstigt om detta är fallet, då växterna inte börjar bubbla förrän efter 4-5 h belysning).

    3. Fel på ytterfiltret på något vis? Så att bakteriefloran inte fungerar.

    Vad tror ni? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Om allt är som det ska, ska man få alger på rutor etc då ?

    Med endast 0,5 W /liter tänt 10h/dag och måttlig växtlighet bör väl 3 fulldoser räcka gott och väl?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    OJ tre fulldoser per dag låter mycket.
    själv kör jag tre i veckan.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      När du skriver 3 fulldoser, menar du då 1 dos från varje flaska? Annars tycker jag med att det låter väldigt mycket.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Vad en fulldos är finns det lika många ideér om som det finns växtakvarister. Berätta istället vilka nivåer du göder för varje dag samt hur mycket ljus du har.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det har kommit en ny enklare Estimative index-artikel som radar upp några recept för högljusburkar med mycket växter. Mer än dessa recept behövs sällan/aldrig doseras och vad jag kan se lite snabbt så motsvarar dom ungefär 3 stycken dubbel-www.pmdd.se-fulldoser i veckan:


          Jag vet att flera här dock doserar/har doserat *betydligt* mer, inklusive mig själv. Speciellt KNO3 och då brukar man få påhälsning av dammalger.

          Dammalger kan du antingen se till att skrapa bort medans du har en hävert vid sidan av skrapan så allt försvinner ur isamband med varje vattenbyte. Brukar ta 2-3 veckovattenbyten om man är noggrann.
          Eller så verkar man faktiskt kunna vänta på att den ska blomma över av sig själv. Den har ganska kort livscykel och ger upp ganska lätt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Skiren: I och med att jag kör med CO2 så är det inte _så_ mycket. Det är dock möjligt att det är lite för mycket.

            ansjo, Tropfrog: När jag säger 3 fulldoser så menar jag 3 doser enligt standardreceptet på pmdd.se.

            Jag har inte räknat på det nu på senare tid, så jag vet inte exakt hur stor konc. av vardera ämne jag häller i. Det var även ett tag sedan jag mätte mina vattenvärden.

            defdac: Jag ska genast läsa artikeln. Dock så stämmer det ju inte riktigt in på mitt akvarium, då jag inte har särskilt mycket ljus.

            (0,5W/liter är egentligen lite tilltaget i mitt fall, då ett av rören är ett blått marine-glo. Detta rör är nog inte direkt något växtrör. Ett av aquarellrören är även väldigt gammalt. Får nog ta och inhandla ett par nya rör, eller kanske MH).

            Kanske rentav det som ställer till det lite? Ljuset är för klent när jag öser i CO2 osv ? Så växterna orkar inte växa för full kraft.

            Så man kan alltså bli av med dammalger genom att fysisk ta bort dem ur akvariet? Om näringsnivåerna är felaktiga så bör de väl komma tillbaka igen?

            Hur ska man egentligen veta när näringstillförseln är lagom ? det tycks den aldrig bli. För mycket eller för lite. Alltid något bristsymtom eller överskottssymtom.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              (0,5W/liter är egentligen lite tilltaget i mitt fall, då ett av rören är ett blått marine-glo. Detta rör är nog inte direkt något växtrör.
              Inte så dåligt som man kan tro. Dessa blåa rör är duktiga på att omvandla elektricitet till blått ljus som växter är väldigt känsliga för och som inte filtreras bort av vattnet lika mycket som rött ljus.

              Så man kan alltså bli av med dammalger genom att fysisk ta bort dem ur akvariet?
              Så är det med alla alger om du tänker efter. Inga försvinner av sig själv, när dom inte diggar läget så är dom fortfarande kvar iform av sporer som ligger och lurpassar på första bästa ammoniumspik pga för litet filter/för mycket fisk/för mycket matning.

              Det främsta sättet som snabbväxande Estimative-index-burkar blir av med alger på är just när man klipper ner växter och därmed tar bort väldit stora algpopulationer.

              Om näringsnivåerna är felaktiga så bör de väl komma tillbaka igen?
              Alger reagerar på stora markanta förändringar eller små ammoniumförändringar. Du ska bara dra ner lite på PMDD:n vilket på sin höjd kommer trigga paniksporutvecklnig, men dessa sporer kommer inte börja blomma om du inte bökar omkring i substratet utan att göra vattenbyte eller på annat sätt skapar små ammoniumförändringar.

              Kanske rentav det som ställer till det lite? Ljuset är för klent när jag öser i CO2 osv ? Så växterna orkar inte växa för full kraft.
              Dom är alltid begränsade av CO2, nästan aldrig ljusmängden. Har det funkat förr med dina lysrör kan det funka igen. Det är inte där felet ligger.

              Hur ska man egentligen veta när näringstillförseln är lagom ? det tycks den aldrig bli. För mycket eller för lite. Alltid något bristsymtom eller överskottssymtom.
              Det är ett ganska stort näringsomfång som akvaristen behöver pricka, dvs det är egentligen ganska lätt. Problemet är att akvaristen ofta har "allt eller inget"-mentalitet och antingen inte doserar något alls eller häver på 10 ggr mer än vad som behövs. Det är en gigantisk måltavla däremellan.

              Dosera en dubbel pmdd.se puls tre gånger i veckan och alternera mikrogödningen med makrogödningen, t ex såhär:
              måndag) dubbeldos mikro
              tisdag) dubbeldos makro
              onsdag) dubbeldos mikro
              torsdag) dubbeldos makro
              fredag) dubbeldos mikro
              lördag) dubbeldos makro
              söndag) vattenbyte följt av dubbeldos makro (eller mikro beroende på vad du känner kan vara vettigast)

              Då skjuter du garanterat inte för lågt och garanterat inte för högt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                Jättebra tips defdac. Tack så mycket.

                Jag ska prova det där med att variera mikro och makro, samt att verkligen försöka ta ut alla alger ur akvariet, inte bara flytta runt dem.

                Men om algerna reagerar även på små ammoniumförändringar hur ska jag göra med vattenbyten då? Jag måste ju byta vatten. Jag tycker i alla fall att det är vettigt att byta vatten en gång i veckan. Det känns bra att få i rent nytt vatten med jämna mellanrum, inte minst med tanke på Estimative Index.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Men om algerna reagerar även på små ammoniumförändringar hur ska jag göra med vattenbyten då? Jag måste ju byta vatten.
                  Ett väl fungerande filter och ett gäng snabbväxande växter som trivs är mitt recept. De strippar vattnet på ammonium i rask takt.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Exakt, och oftast har man inte ammonium i kranvattnet heller så vattenbyten med efterföljande PMDD-dosering gör att man håller övriga näringsnivåer hyffsat stabila.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • cactus
                      • July 2005
                      • 278

                      #11
                      Okej. Jag antar att jag får se hur det går när jag ändrar PMDD-doseringen då.

                      Jag vet inte riktigt vad som menas med att man ska ha ganska mycket snabbväxande växter. Ni kanske kan säga vad ni anser om mitt akvarium som det ser ut nu.

                      Har jag lagom med snabbväxare? osv...



                      (ursäkta smutsigt akvarium och massa sladdar och skräp. Reaktorn ska inte sitta där egentligen.)

                      Bacopa Caroliniana fram till vänster, Eusteralis Stellata skymtas strax bakom och Heteranthera Zosterifolia längst bak där till vänster. Den stora i mitten är Ceratopteris Thalictroides. Till höger är Alternanthera Rosefolia (tråkig färg, antaligen pga för lite ljus). Längst till höger är vanlig vallsneria. Sen finns det lite acicularis och callitrichoides också.

                      EDIT: Här syns förresten algerna på botten ganska tydligt. Botten ska egentligen vara ganska ljus.
                      Akvarium:

                      310 liter
                      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                      PMDD
                      CO2 med kontroller
                      Ytterfilter 1050l/h

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Dosera en dubbel pmdd.se puls tre gånger i veckan och alternera mikrogödningen med makrogödningen, t ex såhär:
                        måndag) dubbeldos mikro
                        tisdag) dubbeldos makro
                        onsdag) dubbeldos mikro
                        torsdag) dubbeldos makro
                        fredag) dubbeldos mikro
                        lördag) dubbeldos makro
                        söndag) vattenbyte följt av dubbeldos makro (eller mikro beroende på vad du känner kan vara vettigast)
                        Får jag komma med ett annat förslag ??

                        Bra tack

                        Under förutsättning att man har runt 0,5 w/liter och bra co2 nivåer så fungerar detta:

                        måndag) 2 * full dos enligt pmdd.se
                        tisdag) ingen dos
                        onsdag) ingen dos
                        torsdag) 2* fulldos enligt pmdd.se
                        fredag) ingen dos
                        lördag) ingen dos
                        söndag) 2* fulldos enligt pmdd.se

                        osv osv.

                        Vad jag menar är att man mycket väl kan ersätta det 50%iga vattenbytet som EI innebär med ytterligare en dubbeldos pmdd. Det gör växtakvariet om möjligt ännu enklare !

                        10,20,40 eller tom 80 ppm nitrat har aldrig skadad min "fjuttljusbalja" inte heller motsvarande nivåer av Fe,PO4.

                        Det jag gör emellanåt för att inte saker och ting skall balla ur fullständigt med denna metod är att "boosta" GH't rejält med MgSO4/CaCl eller Seachem Eq !
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ser bra ut.
                          Det jag gör emellanåt för att inte saker och ting skall balla ur fullständigt med denna metod är att "boosta" GH't rejält med MgSO4/CaCl eller Seachem Eq !
                          Nu blir det en off-topic-fråga: Du har aldrig märkt att plötsliga GH-förändringar får vissa känsliga växter att stunta? (T ex R. wallichii, A. reineckii, L. inclinata osv?). Jag inbillar mig att så sker när jag plötsligt doserar en massa CaCl2+MgSo4 t ex, men det kan nog som sagt vara inbillning.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Jodahl
                            • March 2005
                            • 298

                            #14
                            Har själv jävulska problem med dessa "dammalger" i min Lowtech. Vad jag kan minnas hade jag inga problem under tiden jag körde CO2, men det har kommit efter jag slutade med det. Jag är skeptisk till att det skulle gå att suga upp dessa alger med hävert, har provat flera gånger, suger jag rent en växt dröjer det inte ens en timme innan det finns lika mycket alger på den igen, aldrig sett nåt som växer snabbare än dessa alger. Att lyckas suga upp alla alger ser jag som omöjligt.

                            Vattnet har under en längre period varit grönfärgat på morgonen. När jag kommer från jobbet är det mer mjölkfärgat (svagt) ser ut som små ljusa sporer i vattnet, man kan tydligt se dom pyttesmå "kornen". På kvällen ca. 2 timmar innan ljuset släcks inträffar plötsligt det magiska: vattnet blir klart! Inte som Bluesboys burk direkt, men ändå en stark kontrast till vad det var innan. Detta upprepas dag efter dag.

                            Över påsken körde jag 4 dagar mörkläggning och då försvinner alla dammalger. Vattnet har efter detta varit klarare än på länge, och är klart hela tiden. Testat det Cactus?
                            Testar nu lite olika gödning och ser hur det påverkar burken, för tillfället kör jag endast NutriSi. Min uppfattning är att problemet började när jag hade i för mycket KNO3 och KH2PO4 efter jag slutade med CO2, så jag testar att dra ner på detta, men det är väl tvärtemot dom flesta experttips?
                            220 liter växtsoppa.
                            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                            Aquarelle 0,3 W/liter

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Har du dammalger eller grönvatten? Om dom inte försvinner av sig själv efter ett par veckor och färgar vattnet grönt är det sannolikt grönvatten.

                              Dammalger ger upp ganska enkelt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...