Göda flera doser PMDD per vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Göda flera doser PMDD per vecka?

    Tänkte på en sak med PMDD. Har sett att vissa göder med en fulldos PMDD 3 gånger i veckan.. Kan man inte göda för mkt eller kan man verkligen ge fulldos så ofta? Kör en gång i veckan efter 50% vatten byte, men eftersom jag kör med Co2, kan jag göda tex 2 ggr/v?

    Eller kanske ännu mer?

    Och ska man alltid göra 50% vb? oavsett om man ger 1 eller 3 ggr i veckan?
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det hela beror på hur mycket växter det är i akvariet. En större mängd växter kan lätt förbruka en "fulldos" per dag.

    Välvuxet: http://www.akvariesiden.dk/konkurren...1408597047.jpg
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Grunddosen i pmdd säkerhetställer full dos av allt växterna behöver i givna mängder en gång i veckan. Det tar altså inte hänsyn till hur mycket växterna konsumerar, det måste du lära dig själv. I ett välplanterat kar med 1w/l och perfekta co2 nivåer måste du docera minst en fulldos om dagen.

      Vad gäller överdocering så ligger gränsen för nitrats giftighet över 200ppm för de flesta fiska, en fulldos pmdd ger 5-10ppm. Liknande förhållanden gäller för de andra ämnena. Med fulldoser och ett stort vattenbyte i veckan är risken för överdocering obefintlig

      Underdocering ger oftast algproblem, dålig tillväxt och fula bristsymptom. Altså är det bättre att docera för mycket än för lite.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Jag har ganska lite ljus (0,4 reflekterade W/liter) i min nuvarande (tillfälliga) växtbalja och har aldrig mätt några nivåer på det halvår det varit igång.

        I den har jag skickat i 2 feta fulldospulser/vecka och idag när jag fick för mig att jag skulle mäta så hade jag 80ppm nitrat. Jag mätte inte fosfatet men det ligger säkert åxå högt. Även FE åker det i rejäla doser av (0,3ppm)

        Trots dessa ganska höga nivåer så har jag inga som helst problem med alger trots att jag fuskar rejält med vattenbytena (1 gång/månad ungefär).

        Att det fungerar trots "misskötseln" är alldeles säkert tack vare att jag har fått till fungerande co2. Inte ens när jag startade om med helt nystädad filter så ballade det ur.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          hur mätte du nitrat ?
          om du använt sticka så är resultatet i bästa fall tveksamt i värsta fall lögn typ.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            ok, men...

            Okey, jag kör också ca 0.45 reflekterade w/l, i ett 260 l akvarium..

            Har kört med Co2 snart en vecka, försöker maxa upp den lite i taget. Kör det genom hela vägen genom ett ytter filter och sprider runt det i karet, och det andra "vanliga" ytterfiltret som jag har som rening, sprider runt det extra som går upp mot ytan.

            Har ca 15 olika växter, en del ganska små dock, men en del större, bla ganska mkt vattenpest.

            Jag försöker byta 130l per vecka när jag kör en en fulldos PMDD.
            Ska nog försöka mig på 2 doser i veckan, men räcker det om jag gör vattenbyte ena gången då eller blir det verkmingslöst om jag inte alltid byter när man göder?

            *Och en annan fråga, har ett par växter som jag haft ganska länge, bla. nån liknande Alternanthera
            från växt artbeskrivningen här på zoopet, som är röd på undersidan av bladen, den har inte mått så bra utan co2, o kanske även belysning, ser ganska risig ut o bladen är trasiga o dom små nya som kommit är inte röda på under sidan (co2 brist antar jag), men kommer den o ta sig igen tror ni, eller ska man kast den o köpa nytt?

            *på växt artbeskrivningarna här också, står det - Ljusbehov: Stort till mkt stort på många växter.
            Är 0.45w/l och 60 cm höjd bara o glömma då eller? Måste man ha metall halogen o liknande då eller?

            Har ni alla som håller till här på zoopet och har mkt växter och kör med Co2 o PMDD, ungefär samma växter, eller har alla metallhalogen?
            Funkar dom flesta växter någorlunda eller ska man unvika vissa sorter helt?

            Nu blev det nästan en hel roman här, men hoppas att nån orkar läsa o svara iallafall. Vill verkligen få igång ett riktigt fint växt akvarium me co2 o allt, o skulle vilja veta vad ni rekomenderar.

            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            Arbetssätt...