Samma dosering PMDD trots att det nästan inte finns några fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Samma dosering PMDD trots att det nästan inte finns några fiskar?

    Jag har nästan inga fiskar i mitt akvarium längre och algerna börjar frodas, särskilt de som ser ut som långa trådar . Har börjat tillsätta makronäring av PMDD samt TMG. Ska jag följa normal dosering eller öka på lite eftersom jag bara har fyra fiskar i 180 liter?

    / Maria
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Trådalgerna (eller vad det nu är- långa trådar från stenar och botten) frodas vilt i mitt akvarium, trots att jag försökt optimera näringstillförseln. Hur lång tid tar det innan man märker resultat i form av mindre alger? Gör jag något fel?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Algerna som finns kommer växa sålänge dom får ljus och näring, vill du få bort dom snabbt är det bara att skrubba/vända översta grus lagret som gäller.

      Växternas nytillväxt borde dock vara algfri?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Algerna som finns kommer växa sålänge dom får ljus och näring, vill du få bort dom snabbt är det bara att skrubba/vända översta grus lagret som gäller.

        Växternas nytillväxt borde dock vara algfri?
        Ja, det är inte så mycket alger på växterna utan mest på stenar och från botten. Detta kan bero på att växterna haft näringsbrist väl? Jag ska snart flytta hela akvariet och tänkte rengöra det då så kanske får jag bukt med algerna i samband med detta. Fortsätter göda med PMDD makro 15 ml per sort till 180- litersakvarium samt TMG i samma dos. Låter det ok?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Låter bra. Växer det trådalger från bottnen så borde det betyda att dom inte är skuggade av något, har du ganska liten växtmassa?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Låter bra. Växer det trådalger från bottnen så borde det betyda att dom inte är skuggade av något, har du ganska liten växtmassa?
            Ja, eftersom de blev fula så har jag tagit bort en del växter. Och stenarna vill jag helst inte skugga eftersom jag vill att de ska synas ordentligt. Har inte haft problem med denna typ av alger förut, så något måste ha gjort att de börjat växa just nu. Kanske för att solen börjat lysa in genom fönstret, att växterna mått dåligt och jag endast kört på TMG fram tills nu.

            Kommentar

            Arbetssätt...