Mäsk Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #31


    Detta körde jag med. hade iof vanlig jäst men mer än några dagar borde man ju kunna få ut iaf.

    Bättre recept tar jag gärna emot
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • malun
      • March 2005
      • 20

      #32
      Jag körde liknande recept i början och fick det till att tok bubbla i ett par dagar för att sedan avta helt. Därefter har jag provat alla möjliga recept och de flesta funkar med några undantag och det är de recept med vanlig jäst både den i kubform och torrjäst. Så därför använder jag numera endast vinjäst, den verkar göra jäsningen betydligt jämnare och inte skena iväg som en havererad kärnreaktor. Man kan säkert få det att funka utmärkt med vanlig jäst också, men då tror jag att man rent generellt skall ta lite mindre än vad som anges i de flesta recept.
      Har man ett mindre akvarium och inte orkar byta mäsksats så ofta kan man prova med gelatin (sockerlösning med gelatin), den ger oftast lite mindre CO2 men håller betydligt längre. Testade själv en gång och den bubblade med en bubbla/2-3sek i 6 veckor.

      Så här kör jag i alla fall idag:
      1st flaska sirap (vit) alt. 3-4dl strösocker
      2krm vinjäst
      2tsk bakpulver
      2msk vällingpulver
      3-3,5L vatten

      Detta recept funkar för mig i minst 1 vecka, jag byter oavsett om det behövs eller inte varje vecka så därför vet jag inte om den räcker längre än så.

      Om man vill ha täta mäskflaskor/dunkar skall man antingen göra enklaste möjliga, små hål och tvinga i slangarna, för att göra en ny då den börjar att läcka. Det andra alternativet lägger man ut ett par tior på några slanggenomföringar som man sätter rätt i sidan på flaskan eller dunken. Den stora fördelen med detta är att man slipper böket med slangar som går genom korken då man skall byta mäsk och framför allt kladdet med silicon.

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #33
        jag kör ju med 1,5L flaska. är det för mycket om man använder ditt recept till 112L akvarium?

        blandade ny mäsk igår. denna gång blev det heeke's recept konverterat till 1,5L flaska.

        Får se hur det går. man vet ju inte om det funkar lika bra om man tar mindre av allt i ett recept för att de ska passa flaskan.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #34
          Jag har sedan länge gett upp på 1 sats per kar. Körde först 1x1.5L sen 1x5L men bägge blev för instabila. Så då gick jag till 2x1.5L med byte av 1 flaska i veckan men det blev för lite action det med. Nu kör jag på 2x1.5L med byte av bägge varje vecka men på olika dagar.

          Täthet har jag aldrig haft problem med. Kör med 4mm hål och luftslangs samman koppling, ser ut som ett luftslngsfäste fast går åt bägge håll med en skiva i mitten. Limmar med superlim. Det blir stor kontaktyta mellan "skivan" och korken, c:a 1cm² och 1cm² med superlim ska det mycket till att bräcka.

          Ska jag vara ärlig funderar jag på att gå över till 7x0.6L, men jag vet itne om jag orkar
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Flahultarn
            • January 2006
            • 22

            #35
            Vad är det för sammankopplingar du använder Morphriz, och var har du fått tag i dem? Jag såg i en amerikansk artikel om CO2 att någon använde bränsleslanggenomföringar (för modellbygge) men jag har inte lyckats hitta sådana. De var i plast med gängning av en del inuti och en utanpå korken. Skall få plats 2 i en 1,5 liters PET-kork och inte vara speciellt dyra. Vill ha tag i sådana!

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #36
              Nej, det är inget avancerat alls. Köper dem på lokala djuraffären. Jag ska ta och gå och köpa en idag så kan jag slänga upp ett kort på en omonterad och monterad variant.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Flahultarn
                • January 2006
                • 22

                #37
                Vore kalas att se vad jag ska leta efter! Men det ryms väl inte två i en kork (1,5 litare)?

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #38
                  ja ja har väl också listat ut att en flaska är för lite. men för det behöver jag mer dialysslang från farfar och det är flera hundra meter till han så de har jag inte orkat med ännu.

                  Men då tänkte jag seriekoppla två eller tre flaskor. Funkar det????


                  morphriz vad kör du med för recept på mäsken?
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #39
                    Ursprungligen postat av Skiren
                    Men då tänkte jag seriekoppla två eller tre flaskor. Funkar det????
                    Seriekoppla? Hur menar du med seriekoppla? Ut från en flaska in i en annan?

                    Ursprungligen postat av Skiren
                    morphriz vad kör du med för recept på mäsken?
                    Jag har slutat krångla med mäskrecept så jag kör:

                    Första gången:

                    1tsk torrjäst eller 1/4 kub
                    1dl socker
                    1tsk bikarbonat
                    1msk bröstmjölksersättning

                    Påfyllningar:
                    Häll ut c:a 1/2 - 2/3 av flaskans innehåll och i med:
                    1dl socker
                    1krdm bikarbonat
                    1tsk bröstmjölksersättning

                    Har jag inte bröstmjölksersättning kör jag med välling eller nått. Har jag inget alls skiter jag i det Samma gäller bikarbonaten.
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #40
                      Ja det är precis vad jag menar.
                      Har nått svagt minne av att ja sett en bild av det men ja kommer inte ihåg var. trycket från CO2n som bildas gör ju att gasen färdas i den riktningen som har lägst tryck= ned i akvariet.

                      Att du har vatten i första gången är väl självklart men hur är det me påfyllningen? ersätter du de vattnet du hällde ut.

                      Har väl listat ut att de är nått sånt här ja behöver om de ska bli bra.
                      Men finns de nån sida (eller person) som kan beskriva lite bättre hur den är byggd o fungerar. Kanske är dum men ja fatta inte 100% av bara bilderna.

                      Senast redigerad av Skiren; 19 April 2006, 22:29.
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #41
                        Vad är bäst att använda... röd eller blå jäst?

                        Står på det blå torrjäst paketet att om man har socker i degen så är den röda bättre.

                        Gäller det även till mäsken?
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • morphriz
                          • October 2005
                          • 875

                          #42
                          Sorry alla, speciellt Skiren! Glömde bort att jag skulle svara i denna tråd. Kom ihåg det när jag hittade bilder på platspluppar och korkar i min digitalkamera

                          Ursprungligen postat av Skiren
                          Att du har vatten i första gången är väl självklart men hur är det me påfyllningen? ersätter du de vattnet du hällde ut.
                          Japps, fyller upp till c:a 5 cm från kanten. Efterssom jag har en backventil per flaska så pressar jag ur all lust ur flaska innan. Då ser jag att reaktionen kommer igång(flaskan återtar sin "orginal" form)



                          Det vita klägget är olöst vällingpulver.

                          Ursprungligen postat av Skiren
                          Har väl listat ut att de är nått sånt här ja behöver om de ska bli bra.
                          Men finns de nån sida (eller person) som kan beskriva lite bättre hur den är byggd o fungerar. Kanske är dum men ja fatta inte 100% av bara bilderna.
                          Det ser ut som en reaktor av nånn sort. Kan vara en mistreaktor eftersom han har nånn sorts venturi-återkoppling. En "vanlig" reaktor använder man för att lösa mer CO2 i vatten. CO2 behöver lite tid för att lösa sig i vatten. Där används vanligen ett powerhead för att se till att tillräckligt med vatten cirkulerar förbi CO2 gasen. I en mistreaktor å andra sidan suger powerheadet in lite CO2 gas mha en ventruriloop och skickar då ut en massa väldigt små bubblor. Stora bubblor åker tillbaka upp till toppen av reaktorn. Den både löser gas och producerar "mist". Enligt diagrammen han ritat så står det "H2O with CO2 out" längst ner så han menar nog löst CO2 ändå.

                          Ursprungligen postat av Flahultarn
                          Vad är det för sammankopplingar du använder Morphriz, och var har du fått tag i dem?
                          Slang-ihopkopplingar, för att koppla ihop två slangar som sagt. Pratade med chefen på djuraffären jag köper dem på. Hon hade ingen aning om vart hon fått tag i dem och rotade i kataloger i en kvart innan hon gav upp med "Tja, har nog köpt dem nånn gång."

                          Jag använder två sorter, en svart, som går att få i fyra stycken i en PET kork(om man vill) och en genomskinlig som är mycket säkrare och tål mer tryck.

                          Bilder:







                          edit: stavning och meningsflytt
                          Senast redigerad av morphriz; 27 April 2006, 00:03.
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #43
                            Ursprungligen postat av Skiren
                            Vad är bäst att använda... röd eller blå jäst?

                            Står på det blå torrjäst paketet att om man har socker i degen så är den röda bättre.

                            Gäller det även till mäsken?
                            Jag har aldrig märkt nånn större skillnad. Gissar dock att den röda kanske tål lite högre alkoholhalt. Just nu använder jag blå.
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...