Mäsk Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    Mäsk Co2

    Hur lång tid tar det från att det börjar bubbla i reningsflaskan tills det att de bubblar i akvariet?

    är 35 bubblor/minut för mycket?
    http://skiren.blogspot.com
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #2
    Ursprungligen postat av Skiren
    Hur lång tid tar det från att det börjar bubbla i reningsflaskan tills det att de bubblar i akvariet?

    är 35 bubblor/minut för mycket?
    Bubblar det i reningsflaskan, men inte i akvariumet, så är det nog inte tätt vid korken på flaskan.
    Jag har ca 2 bubblor / sek i min flaska.

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      men startade det för typ en halvtimma sen
      tänkte om vattnet i reningsflaskan ska bli "mättat" först innan det trycker det vidare till akvariet
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Hos mej kom bubblorna i karet samtidigt som i flaskan. Prova att trycka lite på flaskan så ser du om det kommer bubblor i karet. Det är det största problemet att få tätt i korkarna. Själv hade jag gängtejp i min kork. plastfolie går oxå bra.
        Välkommen till "mäskträsket"

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Ursprungligen postat av Skiren
          men startade det för typ en halvtimma sen
          tänkte om vattnet i reningsflaskan ska bli "mättat" först innan det trycker det vidare till akvariet
          Ibland kan det ta en liten stund innan det "går igång" i karet. Har det inte satt igång om någon timma så är det läkage någonstans. Det är som du säger att det måste bygga upp ett litet tryck först innan det vandrar vidare.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av Lena123
            Hos mej kom bubblorna i karet samtidigt som i flaskan. Prova att trycka lite på flaskan så ser du om det kommer bubblor i karet. Det är det största problemet att få tätt i korkarna. Själv hade jag gängtejp i min kork. plastfolie går oxå bra.
            Välkommen till "mäskträsket"
            hehe, tryck då inte för hårt för annars kan det bildas baksug o det är inte skoj. Jag pratar om egna erfaranheter....
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Ursprungligen postat av cryptomarko
              hehe, tryck då inte för hårt för annars kan det bildas baksug o det är inte skoj. Jag pratar om egna erfaranheter....
              Ni har väl backventil?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Se till att torrjästen inte är för gammal, då blir det inte någon vidare fart på grejerna .Om man blandar med lite varmare vatten i flaskan får mäsken lite mer fart i början. Trycket måste byggas upp i flaskan först och eventuellt trycka ut vattnet som är i slangen innan den når fram till pumpen eller vad du nu har, och det kan ta en stund.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  har gängtejp ja me men det hjälpte tydligen inte.
                  men det måste vara i reningsflaskan det läcker eftersom det kommer koldioxid dit från den andra

                  ""Välkommen till "mäskträsket" ""

                  Hehe tack tack
                  får se om ja fasstnar eller om ja lättar på plånboken o investerar i tub

                  ja skippade backventilen nu. dels för att flaskorna står över vattennivån och så var ja tvungen o skarva ännu mer för o få dit backventilen och det hade jag ingen lust med.


                  "Se till att torrjästen inte är för gammal"

                  jag använde faktist vanlig jäst. röda paket tom. för det var de enda ja hade hemma
                  men eftersom det bara tog några min innan det börja bubbla så...
                  Senast redigerad av Skiren; 15 April 2006, 21:52.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag körde med mäsk förut, men har gått över till tub förra veckan. Det är inte så speciellt mycket jobb med mäsk, men med tub så blir det jämnare flöde och man slipper bry sig så mycket som innan, om det börjar minska på bubblet.
                    Jag kör iofs med mäsk i mitt 240 liters, men det blir inte så stora mängder där. Lycka till!

                    Anders
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • cryptomarko
                      • August 2005
                      • 181

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lena123
                      Ni har väl backventil?
                      jag kör med backventil nu när jag har trycksatt system men hade inte innan när man körde med mäsk... det gick bra endå förutom om man tryckte på reningsflaskan
                      /Markus
                      18 år

                      www.cryptomarko.webb.se

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        tack

                        jo ja hoppas ju på att det blir bra de här.

                        nån som har bra förslag på ny och spännande växt man kan testa nu när man kör Co2 och pmdd?
                        Gärna lite färg.

                        Kom på en sak...
                        På mitt fluval 3+ finns det ett litet hål vid utblåset där man kan sätta dit en syrepipa.
                        Kan man koppla co2 slangen dit eller blir det katastrof.)
                        Senast redigerad av Skiren; 15 April 2006, 21:58.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Vänta ett tag med att köpa in nya växter, då de du har kommer att få lite andra färger om du har nog med belysning, och kör med co2 och gödning. Mina Cryptocoryne tex har blivit mycket finare och jag märker skillnad på de flesta växterna.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            spännande.
                            mina växter ändrade färg redan när ja började med pmdd.
                            En av dem ändrade tom helt form på bladen. från pengformade till stora grodbladsaktiga.

                            men det vore fortfarande kul o få lite tips på växter för framtida inköp
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det finns så mycket att välja på, men bara vädret kan bli lite bättre så växter kan skickas på posten så blir det lite roligare. Det finns tex en röd Cabomba som jag skulle vilja få tag i och prova, och en hel fina Svärdsplantor. Cryptocoryne är också en tacksam växt som det finns en hel del varianter på. Kolla in på Tropicas hemsida och även på Zoopets växtsida, där finns många godingar .
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...