Är jag idiot eller....???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Är jag idiot eller....???

    Går inte att misslyckas, läste jag... Jo pyttsan!
    Försöker mej på att fixa till en spray bar. Började med en Aqua Clear 30 och slang med 1,5 mm hål. Lät som instängda bålgetingar! Borrade upp hålen till 2,5 mm. Tyst, men stora bubblor som steg till ytan direkt.
    Kom på att jag hade en Fluval 4 liggande. Använde den, och stora bubblor som for till ytan igen.
    Silikonade igen hålen och borrade nya 1,5 mm hål. Mindre bubblor i slutet på slangen, men dom for oxå upp till ytan direkt. Blåste inte värst långt på botten av karet.
    Verkar som den inte slår isönder bubblorna särskilt bra.
    Idag gjorde jag vattenbyte, halvbakis... Tänkte att va f-n ska jag aldrig lyckas.... Satte tillbaka Agua Clearen på slangen (fiskarna skrek " Inte denna j-a slang igen!! ) Nu låter den inte lika mycket. Oväsendet förrut berodde nog på vibrationer mot glaset. MEN... ser att det kommer små bubblor i början på slangen som klumpar ihop sej till större bubblor sen. Och som vanligt kommer det ett gäng bubblor som stiger direkt till ytan!

    Vad f-n gör jag för fel? Alla andra verkar fixa detta men inte jag.

    jag vill oxå ha växtbubbel, inte bara vid vattenbyte...
    Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas nån kan hjälpa mej. För "ja ä en stönig värmlänning! "
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Nej.. du är ingen idiot.. för jag har ingen aning om vad du pratar om så jag bör vara idioten här
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Ursprungligen postat av Bucket
      Nej.. du är ingen idiot.. för jag har ingen aning om vad du pratar om så jag bör vara idioten här
      Nej, du är ingen idiot Bara jag som vill lite för mycke kanske... Trodde nån hade svaret på mitt problem....

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Om jag förstår dig rätt så är det en co2 slang som du kopplat in, eller?
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ursprungligen postat av Marie J
          Om jag förstår dig rätt så är det en co2 slang som du kopplat in, eller?
          Ja, kör med mäsk. Glömde skriva att det gällde CO2.

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Enligt mina egna erfarenheter, vilket är små, så har jag fått problem om slutändan kommit för nära "propellern" Det är ju lättare att suga luft än vatten. Jag hade samma problem och då fick jag mickla med att dra ut slangen så den kom lagomt ifrån för att slippa missljudet. Jag lade in slangändan i filtermatrialet en liten bit ifån insuget. Om du seratt det finns vatten ´kvar i co2 slangen efter en stund så är den för långt ifrån. Blir det massa oväsen och massa bubblor så är den för nära.

            Så gjorde jag men det finns säkert någon med större erfarenhet än mig som kan hjälpa dig.

            Lycka till!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Ursprungligen postat av Marie J
              Enligt mina egna erfarenheter, vilket är små, så har jag fått problem om slutändan kommit för nära "propellern" Det är ju lättare att suga luft än vatten. Jag hade samma problem och då fick jag mickla med att dra ut slangen så den kom lagomt ifrån för att slippa missljudet. Jag lade in slangändan i filtermatrialet en liten bit ifån insuget. Om du seratt det finns vatten ´kvar i co2 slangen efter en stund så är den för långt ifrån. Blir det massa oväsen och massa bubblor så är den för nära.

              Så gjorde jag men det finns säkert någon med större erfarenhet än mig som kan hjälpa dig.

              Lycka till!
              Det är inte missljudet jag har problem med nu. Utan att det blir ingen "mist" helt enkelt. Har 1,5 m slang och det är först vid sista dm som det kommer bubblor. Och då är dom stora och far direkt upp till ytan.

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag hade inga hål i min slang utan allt gick genom utsuget så då gick bubblorna ut i utblåset. Vilket är enklast tycker jag.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Lena123
                  • January 2006
                  • 336

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marie J
                  Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag hade inga hål i min slang utan allt gick genom utsuget så då gick bubblorna ut i utblåset. Vilket är enklast tycker jag.
                  Har en slang från utblåset som ligger på botten längs hela karet med 1,5 mm hål/dm. Det är detta som kallas "spraybar" och var omöjligt att misslyckas med..... tills jag provade...

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Nu förstår jag lite bättre. Men hur har du kopplat in co2 då?
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Lena123
                      • January 2006
                      • 336

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marie J
                      Nu förstår jag lite bättre. Men hur har du kopplat in co2 då?
                      slangen från mäsken går direkt till insuget.

                      Kommentar

                      • Lena123
                        • January 2006
                        • 336

                        #12
                        Kanske har lyckats lite grann...?? Gjorde vb i fm. Nu bubblar det från en skadad Anubias och några växter har små bubblor under bladen ( inte alla) Brukat försvinna ganska fort efter vb annars.
                        Kanske är på rätt väg snart...??
                        Men "misten" lyser med sin frånvaro.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          kanske kan sätta en alträbit(syresten i trä) och låta pumpen dra in dom småbubblorna
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Malle
                            • October 2003
                            • 29

                            #14
                            Jag kör precis som du lena fast med en syresten som jag har lagt under utblåset på pumpen (Juwel240) som jag har riktat neråt. Det blir jättesmå bubblor som sprider sig hyffsat bra i hela karet. Och växterna växer som aldrig förr :-)
                            240 l juwel Rio

                            Kommentar

                            • Lena123
                              • January 2006
                              • 336

                              #15
                              Får försöka leta upp syrestenen jag har liggande nånstans, och prova med den.
                              Tack för tipset och håll tummarna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...