närnigsbrist ???? bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Bacopan blir jag osäker på men går man igenom Gregers beslutsträd för monocots (Crypten) så kan det vara N, K eller Mg. Mg får du via vattenbyten i vanliga fall och K och N från KNO3 - dvs det kanske krävs mer PMDD så du kan öka doseringen. Doserar du bara 1 gång efter vattenbyte kan du dosera dosera en gång till efter halva tiden t ex.

    När jag började med växtakvarium så hade min H.polysperma skålade blad som din Bacopa och jag tror det var mer K som hjälpte av med det. "Cupped leaves": http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/f...alibrachoa.htm Vilket också innebär mer PMDD enligt tipset innan.

    Tack för analysen och länken, det blir lite lättare när man ser hur det ska vara och inte ska vara samtidigt, men vissa brister är så lika varandra att man blir gråhårig, kör man efter sannolikheten då eller?. Jag kör redan i TRE fulldoser / veckan.. ska jag öka KN03 lite till ?? en annan sak, min svärdplanta får nya blad som är ljusrosa och lite genomskinliga, när dom växt ut får dom rätt färg, N brist!! men varför genomskinlig???
    Varför blir där inga eller små rötter när jag planterar om växterna?
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Tre fulldoser i veckan är ganska kraftigt om du inte kör CO2 men ganska normalt om du kör med.

      Echinodorusen/Svärdsplantan får mycket riktigt betydligt tunnare/genomskinligare blad där dom nya är ljusrosa när den växer riktigt bra och trivs bra. Helt normalt.

      Rötterna är mest till för förankring när dom kan få allt mer lättillgängligt via vattnet och bladen så dom gör rätt i att inte spendera så mycket energi på att leta näring i bottnen.

      Det kanske är läge att kolla magnesiumhalten i ditt kranvatten. Om det är så att din burk käkar 3 fulldoser i veckan och magnesiumhalten är låg i kranvattnet så är det nog läge att misstänka Mg-brist som faktiskt kan visa sig lite ihopskrynklad tillväxt enligt vissa på andra forum (främst APC).

      Och ja, man går en hel del på sannolikheter när man funderar på näringsbrister. Det är ju vissa brister som är betydligt vanligare än andra. Kaliumbrist är t ex väldigt vanligt medans äkta Calciumbrist är väldigt ovanligt. Med "äkta" Calciumbrist menar jag att det är fler brister som kan leda till ihopskrynklade blad och det brukar vara en hel del Calcium i kranvattnet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Det kanske är läge att kolla magnesiumhalten i ditt kranvatten. Om det är så att din burk käkar 3 fulldoser i veckan och magnesiumhalten är låg i kranvattnet så är det nog läge att misstänka Mg-brist som faktiskt kan visa sig lite ihopskrynklad tillväxt enligt vissa på andra forum
        enligt vissa?? tror inte du på det??

        Jag körde slut på min TMG innan jag började med NutriSi. vad jag vet så finns det inte Mg i NutriSi men det finns i TMG, jag har ingen innehållsdeklaration på TMG då jag köpte den i lösvikt från PWSS, kan det vara så enkelt tro??
        problemen har blivit värre nu med NutriSi, det är kanske därför man fick så mycket Mg ( 500 gram ) med i Pmdd paketet från "Jocke i Motala". Man SKA använda den!!! eller?

        Om det nu är Mg, hur gör man en bra blandning på det i en 0,5 petflaska??

        ja ska f.n ta mig ringa till vattenverket och kolla om man kan få lite info om vattenvärdena....
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          Ursprungligen postat av ivanelvis
          Om det nu är Mg, hur gör man en bra blandning på det i en 0,5 petflaska??
          4krm enligt granholmarna

          ja ska f.n ta mig ringa till vattenverket och kolla om man kan få lite info om vattenvärdena....
          kollat om dom har hemsida
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Defdacs länk har just fått mig att inse att mina krukväxter lider av fosfatbrist!
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              enligt vissa?? tror inte du på det??
              Jag har bara fått ihopskrynklade blad när jag doserat för mycket Mg eller inte doserat alls. Jag är inte så benägen längre att uttala mig alls om vad ihopskrynklade blad kan vara för brist. Det ska bli intressant att se om jag någon gång i framtiden kan trigga och förhindra papegojbladsskrynkel, fast jag har inga direkta idéer om vad man ska testa härnäst. Jag har inte sett några markanta mönster med olika Ca:Mg-ratios, men jag vet att zooaffärerna i stan får lika ful ihopskrynklad nytillväxt på papegojblad.

              Jag körde slut på min TMG innan jag började med NutriSi. vad jag vet så finns det inte Mg i NutriSi men det finns i TMG, jag har ingen innehållsdeklaration på TMG då jag köpte den i lösvikt från PWSS, kan det vara så enkelt tro??
              Det låter ju faktiskt ganska rimligt. Testa Ravens recept och se om det blir bättre.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ivanelvis
                • February 2004
                • 408

                #22
                Ursprungligen postat av Raven
                4krm enligt granholmarna
                e det 10ml/100 liter vatten som vanligt ??
                hur många gånger i veckan ???
                hemsida
                http://hem.bredband.net/b734176/

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  blandas i halvlitersflaska

                  4krm mgs04 och 5krm nutrisi.

                  dosera 10ml per 100liter vatten.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #24
                    Ursprungligen postat av Raven
                    blandas i halvlitersflaska

                    4krm mgs04 och 5krm nutrisi.

                    dosera 10ml per 100liter vatten.
                    Tack.... jag förstår inte varför man får så mycket (0,5 kg) mgs04 när man beställer från "Jocke i Motala" det lär ju aldrig ta slut.....
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...