Hur får man bort alger på inredningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaT

    Hur får man bort alger på inredningen?

    Jag har en fake-mangroverot och två "honungs onyx"- stenar, som väldigt lätt blir gröna på framsidan. Nån som har nåt tips på hur man kan få dem fina igen? Jag provade faktiskt med klorin på den ena stenen, eftersom onyx inte har så många håligheter det kan komma in i (inte synliga för ögat i alla fall...), och så sköljde jag väldigt noggrannt efteråt, men det gick fortfarande inte bort! Nån som vet nåt annat, förutom att ha algmedel i akvariet? (Algmedel kan väl inte hjälpa om inte klorin gör det?) Algerna har kilat fast sig och sitter som berget!
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Algmedel tar nog inte fysiskt bort alger, utan dödar dem bara. Dessutom är lgmedel inget jag skulle rekommendera eftersom det även påverkar växterna negativt.

    Om jag vore du skulle jag faktiskt inte våga sätta tillbaka den klorinbehandlade stenen i akvariet. Eftersom algerna sitter kvar kan det vara rester av klorin i dem.

    Jag tror det bästa är att börja uppskatta algerna på stenerna
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • IaMtHeJoKe
      • November 2005
      • 416

      #3
      jag brukar borsta mina stenar med alger på med en tandborste OBS ej använd tanborste.OBS Dom går det jättebra att ta bort algerna med.

      Kommentar

      • TinaT

        #4
        Ja, men det har jag provat, både tandborste och rotborste. Men de sitter fortfarande kvar! Jag har provat med klorin förut, och fiskarna har inte visat några tecken på att må dåligt... Men jag vet, det kan inte vara bra, egentligen. ...Och stenarna vill jag ju ha kvar, för de är så fina, och man kan ju inte köpa nya stenar för hundra kronor varje månad!

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Någon alg ätande fisk. Mata sparsamt och dra ned på ljuset.
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av TinaT
            Ja, men det har jag provat, både tandborste och rotborste. Men de sitter fortfarande kvar! Jag har provat med klorin förut, och fiskarna har inte visat några tecken på att må dåligt... Men jag vet, det kan inte vara bra, egentligen. ...Och stenarna vill jag ju ha kvar, för de är så fina, och man kan ju inte köpa nya stenar för hundra kronor varje månad!
            Du kan låta stenen vara i en hink med vatten med vattenberedningsmedel i ett par timmar innan du sätter den tillbaka i akvariet. Det borde neutralisera eventuella rester av klorin.

            De kan vara snyggt med gröna alger på stenar.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av joakimboy
              jag brukar borsta mina stenar med alger på med en tandborste OBS ej använd tanborste.OBS Dom går det jättebra att ta bort algerna med.
              går ju även sätta fast en "luftslang" som då används osm en liten slamsugare för att få bort dom alger osm lossnat.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Glajdarn
                • November 2004
                • 270

                #8
                Vågar man norpa tråden lite? Jag har nämligen ett starkt relaterat problem:

                Jag har gjort en bakgrund av husfix, och innan den härdade hade jag på sand. När det var klart lackades hela schabraket - och sim-sala-bim hade jag en grymt schysst bakgrund. Så långt allt väl, men nu börjar bakgrunden bli en smula grön. Som det är nu gör det ingenting - snarare tvärt om, för det ser bara mer naturligt ut så (det skall föreställa en sandbank). Däremot är jag lite oroad över framtiden. Hur kommer den se ut om 1 år?

                Jag har provat att skrubba den med diskborste, men det hjälpte inte. Det gröna sitter som berget, och jag vill inte skrubba för hårt för då är jag rädd att sabba bakgrunden.
                Jag har redan ett gäng ancistrus, men de verkar undvika att beta för högt upp på bakgrunden. De har däremot inget emot att beta på nedre tredjedelen...
                "This is a lighthouse. Your call."

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  klorin kan funka men hur bakgrunden ser ut efteråt vette f*n
                  lite långskott men tandborste kanske funkar bättre än diskborste, kortare strån trycker hårdare.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Glajdarn
                    • November 2004
                    • 270

                    #10
                    Jag är lite rädd att jag skall putsa bort sanden som sitter på ytan om jag använder för hårt tryck, och det fungerade inte med diskborsten... Men det kan ju vara värt ett försök...
                    Klorin är uteslutet - bakgrunden är fastsatt i akvariet, och ska jag ha ut det kommer den att gå sönder (hemmabygge med frigolit och husfix). Och jag tror att akvariets innevånare skulle protestera om jag hällde i klorinet direkt...
                    "This is a lighthouse. Your call."

                    Kommentar

                    • TinaT

                      #11
                      Ursprungligen postat av Opus
                      Någon alg ätande fisk. Mata sparsamt och dra ned på ljuset.
                      Jag har två ancistrus och tre corydoras sterbai, men funderar på att köpa ett par ancistrus till som är lite mindre och inte så lata som de äldre. Men jag tror ändå inte de kommer åt algerna som sitter fast i stenarnas springor. Jag matar redan sparsamt, och reflektorn vid lysröret är ganska gammal, så den har inte lika stor effekt längre... Det är i och för sig tänt 13 timmar om dagen (9:00-22:00)... Men drar jag ner på det, så är jag ju aldrig hemma när akvariet är tänt...

                      Ursprungligen postat av batski
                      Du kan låta stenen vara i en hink med vatten med vattenberedningsmedel i ett par timmar innan du sätter den tillbaka i akvariet. Det borde neutralisera eventuella rester av klorin.
                      De kan vara snyggt med gröna alger på stenar.
                      Ok... kan prova med det. Nej, dessa stenar är ju ljust vit/rosa/beige, så grönt på dem syns alldeles för mycket, och förstör alltihop! Men nu i efterhand har jag märkt att klorinet faktiskt hjälpte en del. Jag storstädade akvariet i går, och i dag, nu när det har klarnat igen, så är faktiskt stenarna en hel del ljusare... Så jag får väl kanske fortsätta med klorin, fast jag låter stenarna stå i en hink över natten, innan jag sätter ner dem igen. Tack för alla tips!

                      Kommentar

                      • jower
                        • December 2002
                        • 472

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaT
                        Jag har två ancistrus och tre corydoras sterbai, men funderar på att köpa ett par ancistrus till som är lite mindre och inte så lata som de äldre. Men jag tror ändå inte de kommer åt algerna som sitter fast i stenarnas springor. Jag matar redan sparsamt, och reflektorn vid lysröret är ganska gammal, så den har inte lika stor effekt längre... Det är i och för sig tänt 13 timmar om dagen (9:00-22:00)... Men drar jag ner på det, så är jag ju aldrig hemma när akvariet är tänt...
                        Om du har ancistrus så kan du ju köpa någon annan algätare. Tex Otocinclus eller siamensis. Så komplementerar dom varann.
                        /Johan

                        Kommentar

                        • peach
                          • March 2006
                          • 14

                          #13
                          äter inte amanoräkor alger? jag har 7 o mitt akvarium e jättefint!

                          Kommentar

                          • TinaT

                            #14
                            Jaha... Men vad gör Otocinclus och Siamensis, till skillnad från Ancistrus?

                            Kommentar

                            • Intercepter
                              • January 2006
                              • 962

                              #15
                              i med massa växter så konkurerar de ut algerna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...