Brun beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amazonaz
    • June 2005
    • 47

    Brun beläggning

    VArför bildas det äckliga bruna beläggningar på växterna gruset och framrutan i akvariet? Mest bildas det på anubias och gruset. Jag tar bort det jag kan när jag byter vattnet men efter en vecka är det tillbaka. Akvariet är på ca. 50 liter.
  • Alex.Fia
    • March 2006
    • 68

    #2
    Slam?
    45L Sällskaps

    375L Malawi

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Amazonaz: det är nästan säkert kiselalger.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Ja, det låter som kiselalger. De brukar dyka upp i nystartade akvarium efter ett par tre veckor. Ser man till att göda rätt, alternativt är sparsam med vattenbyten *brukar* de ge efter och ersättas med mer angenäma gröna alger efter hand.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Amazonaz
          • June 2005
          • 47

          #5
          Akvariet är rätt nystartat så det borde va kiselalger. Jag göder med pmdd och byter en hink vatten varje vecka. Men varför blir det kiselalger???

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Finns kisel i vatten och innan växter och liknande hinner få fotfäste tar dessa alger över för dom har inga konkurenter. Kisel alger bruka försvinna när växterna börjar ta för sig lite, men som alltid är det bra att mata sparsamt och inte ha ljuset på för länge.
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            Arbetssätt...