Hängande ramp över växtkar? Höjd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    #16
    hm...jag måste tyvärr erkänna att jag måste vara en komplett teknikidiot för jag kan liksom inte hitta någonstans i tabeller eller något annat om vad som händer om jag höjer lysrören ovanför karen typ hängande istället för ligger ovanpå. Alltså hur mycket jag förlorar i ljus ned till botten? (tilläggas bör att jag ofta inte fattar invecklade diagram hur gärna jag än vill)
    Vill mycket men kan lite

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      Du förlorar ganska lite ljus genom luften, den största förlusten är det ströljus som lyser sidan om akvariet istället för i.
      Så det är omöjligt att ge ett direkt svar på detta eftersom detta till mycket stor del beror på utformningen av reflektorerna.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Fr BuBu
        • April 2004
        • 127

        #18
        Tack NE! Detta var lite telepati för jag vart för första gången inne på din blog och läste lite (innan jag såg detta svar)!
        Nå, men låt oss då säga att jag kan få reflektorerna så långt som möjligt runt om lysrören.
        Akvariet är 40 djupt, tanken är då cirka 15 cm ovanför, 3 x 30 W Aguaglo 1 x 30W coralstar (detta går ju så klart att byta ut). Har jag då bra eller medelmåttigt ljus? Givetvis strävar jag efter bästa förutsättningar med de rör jag redan har.
        Vill mycket men kan lite

        Kommentar

        • Flahultarn
          • January 2006
          • 22

          #19
          Bara en reflektion! Är det inte så att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet (om jag minns fysiken rätt). Det borde i så fall innebära att man förlorar rätt mycket på att öka avståndet!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av Flahultarn
            Är det inte så att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet (om jag minns fysiken rätt). Det borde i så fall innebära att man förlorar rätt mycket på att öka avståndet!
            dubbelt avstång ger 4ggr förlusten va det på radiovågor i en artikel jag läste och ljus är ju bara vågor med annan vågläng.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #21
              Om du håller dig till 15-25cm över och akvariet bara är 40 cm så får du troligen ett fullt tillräckligt ljus vid 0.6-0.8W/L, beroende på vad du vill hålla för linje.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Det stämmer att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Men samtidigt är det så att ytan som samma ljus belyser ökar med kvadraten av avståndet.

                Det du vill åstadkomma med din belysning är att så mycket ljus som möjligt skall nå växterna. Då gäller det att hitta den höjd som gör att ljuset är så spritt som möjligt, men så lite ljus som möjligt hamnar utanför karet. Ytan en ljuskälla belyser beror till stor del på reflektorernas utformning. Altså beror den slutgiltiga höjden på bland annat Ljuskällans utformning och vattenytans storlek. Att rekomendera en given höjd blir förståss omöjligt.

                Känn dig fram till det som verkar passa bäst ur estetisk synvinkel och bländar betraktaren minst så har du nog hittat en lämlig höjd. Om denna höjd inte funkar ur elsäkerhetsynpunkt så har du valt fel ljuskälla.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  • April 2004
                  • 127

                  #23
                  Oj oj! Jag kan inte säga att detta blev klart som korvspad, men jo jag tror ändå att jag fattar. Med andra ord, jag provar mig fram och tycker jag inte att det blir bra så lägger jag väl för sjutton rampen på akvariet då.
                  Ur säkerhetssynpunkt skall det nog inte vara några problem för det är ur två akvarieramper jag skall plocka grejorna.
                  Vill mycket men kan lite

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fr BuBu
                    Ur säkerhetssynpunkt skall det nog inte vara några problem för det är ur två akvarieramper jag skall plocka grejorna.
                    finns ingen säkerhetsynpunkt på det förutom att man inte får göra det :/ efter vad jag läst.

                    men det finns 2 saker du ska tänka på.
                    1.
                    kopplar du fel och det börjar brinna är det inte säkert hemförsäkringen täcker.

                    2.
                    kopplar du fel och nån får en stöt och kanske i värsta fall dör så blir det vållande till annans död.

                    så va noga med att sätta fast alla kablar silikona alla kopplingar och glöm inte dragavlastare till sladden.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Fr BuBu
                      • April 2004
                      • 127

                      #25
                      Ujuj men blir nästan mörkrädd när man läser fiii du skräms Raven! MEN...det skall inte kopplas om något, jag tar befintliga ramper och bara skruvar fast dem under ett nytt lock så det blir inget konstigt mot vad det är idag. Så enda skillnaden blir två sladdar från rampen istället för 1 som idag. Men så klart en tankeställare fick jag allt. Jag får väl ta med mig grejorna till en "riktig" elektriker så blir det väl rätt när jag väl har gjort ramen.
                      Vill mycket men kan lite

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av Fr BuBu
                        Men så klart en tankeställare fick jag allt.
                        jo många missar ju den delen om vad som kan hända om det går riktigt fel.
                        roa mej förut med att skicka ett mail till mitt försäkringsbolag å fråga hur dom skulle göra om en hemmagjord ramp orsakar en brand.

                        kan starkt rekommendera en jordfelsbrytare också.

                        själv kommer jag köra med glomat2 alternativt arcadia när ja bygger.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...