Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #76
    Jag slet fram ett fosfattest och har mätt varje dag i runt 4-5 dagar och kan se att fosfathalten hovrar på 2,5 ppm utan att jag doserat något alls dessa dagar (normalt sett så doserar jag 1-2 ppm per dag). Järnhalten har minskat ett uns så jag har bara doserat 1 tsk KNO3 per dag i 300 liter (runt 10-11 ppm).

    Varifrån detta fosfatet kommer har jag dock ingen aning om. Substratet körs igenom där det går varje vattenbyte. Tillväxten har hoppat igång igen på främst ogräsen (M. mattogrossense, H. polysperma rosanervig) men även E. stellatan har börjat få riktigt långa fina blad igen.

    Cyanon ligger som en matta på gruset. Jag har bunkrat upp med Fungistop men tänkte först se vad som händer om fosfathalten åker ner under 0,5 ppm. Antingen via vattenbyten eller via växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      #77
      Jag kunde inte få tag på fungistop men handlaren rekomenderade ett medel i tablettform som heter Algostop depot och dosera detta dubbelt i ett filter. Efter en stunds funderande så bestämde jag mig för att köpa det och prova i mitt uppväxtkar.

      I detta 110l går det ett 40-tal ungfiskar som matas mycket och ofta, det finns även en stor bunt med javamossa samt en del hornsärv i det, det var kraftigt alg angripet av allehanda alger + en del cyano.

      Jag testade att lägga i en dubbel dos av dessa tabletter i filtret och gjorde samtidigt en rejäl rengöring och avlägsnade så mycket alger som det var möjligt.

      Nu, 5 dagar senare så syns inte ett spår av vare sig cyano eller några andra alger och de stackars döende växterna börjar att se allt piggare ut.

      Jag funderar nu på att testa detta i den stora cyano burken, vad tror du händer?

      Detta medel måste väl ändå påverka växterna negativt på något sätt?....Fast å andra sidan så tar cyano och alger också kol på växterna!!!!

      Frågan är om jag vågar testa???

      MVH/ Per

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #78
        Fungistop är intressant i Cyano-sammanhang eftersom det dödar bakterier, liksom penicillin typ Erythromycin (har testat "EryMax").

        Väljer du ett vanligt algdödande medel så är det i 99% av fallen bara en kopparbomb du släpper ner. Växterna fotosyntes stannar direkt (och därmed tillväxten), men du menar alltså på att växterna såg piggare ut? Det kan inte ha varit så att växterna blev algfriare och därmed såg piggare ut?

        Jag förstår dig dock. Funderar allvarligt själv på att nuka skiten med Algenkiller och när algerna är döda stoppa i aktivt kol i filtret så kopparn snabbt försvinner.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #79
          Ursprungligen postat av defdac
          men du menar alltså på att växterna såg piggare ut? Det kan inte ha varit så att växterna blev algfriare och därmed såg piggare ut?

          Jag förstår dig dock. Funderar allvarligt själv på att nuka skiten med Algenkiller och när algerna är döda stoppa i aktivt kol i filtret så kopparn snabbt försvinner.
          Ja, växterna ser ju betydligt bättre ut utan alger och med största säkerhet så mår de bättre/dör dom inte av "kvävning" pga. alger i alla fall.

          Tanken med att stoppa det i 375l burken var att på så sätt få bort alla alger så att man senare kan få starta från början utan att behöva göra rent allt igen.

          Frågan är bara vad man skall göra annorlunda efter "omstarten" för att inte återigen hamna i algeländet igen?
          Jag har ju gjort totalsanering 3ggr sedan första uppstarten i februari och det har alltid slutat på samma sätt, jag gör ju något fel men vad?

          MVH/ Per

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #80
            Frågan är bara vad man skall göra annorlunda efter "omstarten" för att inte återigen hamna i algeländet igen?
            Jag har ju gjort totalsanering 3ggr sedan första uppstarten i februari och det har alltid slutat på samma sätt, jag gör ju något fel men vad?
            Hoppas någon kan ge dig tips där, för jag frågar mig ungefär samma sak.

            Efter att jag slitit fram vattentesterna och slutat dosera PMDD (doserar bara mikro+KNO3 om järnhalten sjunker under 0.05 ppm) så börjar jag fundera på om det inte varit övergödning som varit mitt problem. På en dag steg järnhalten i akvariet från 0.05 ppm till 0.1 ppm järn (utan gödningddosering) och fosfathalten hovrar konstant på samma nivå hela tiden. Jag har inte doserat KH2PO4 på ett par veckor nu. Tillväxten är dock bättre nu än tidigare.

            Jag har haft så mycket teorier fram och tillbaks vad som kan varit fel, men det verkar som jag missat den stora måltavlan som EI målar upp och helt enkelt gött för mycket och ramlat ner på högra sidan i diagrammet:


            Fråga mig om en månad så kommer jag säkert med någon annan teori .
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • psandstr
              • October 2005
              • 137

              #81
              Jag lurar lite på NutriSI... Jag misstänker att det binds i ytterfiltret. Jag tycker att filtervadden ser lite väl mörk ut med tanke på att jag bytte ut den för bara några veckor sedan?!

              Man kanske skulle gå över till TMG ett tag för att testa, vad tror du?

              MVH/ Per

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                Det var något jag hade tänkt testa så jag köpte en TMG-flaska. Tyvärr gjorde jag så många andra förändringar samtidigt så jag vet inte vad det gav.

                Intressant om du märker skillnad!
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #83
                  Jag har haft så mycket teorier fram och tillbaks vad som kan varit fel, men det verkar som jag missat den stora måltavlan som EI målar upp och helt enkelt gött för mycket och ramlat ner på högra sidan i diagrammet:
                  http://www.barrreport.com/gallery/files/1/EIFigure2.jpg
                  Aouch, undrar var jag har legat fram till förra veckan på den kurvan... kan man komma så långt åt höger...
                  Till saken hör att jag har väldigt noggrant kalibrerat mina pH-probar i.o.m nybygge av kontroller och sedan på skoj mätt upp vattnet i burken nu när den har gått timerstyrd flera månader. Jag mätte upp 67 ppm CO2 på kvällen.
                  Det verkar alltså som jag har försett burken med minst 60 ppm under hela den ljusa delen.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...