Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    Algerna kommer igen

    Hej,

    I mitten av februari så startade jag, med hjälp av Defdac mfl. på detta forum, om mitt 375l akvarium med CO2, PMDD samt en massa "lätta" växter.

    Till en början gick det ganska bra, jag slängde bla. ut hornsärven pga att den fyllde upp hela burken på ett par dagar, men nu, sedan ett par veckor tillbaka så börjar trådalger, pälsalger samt lite cyano att allt mer ta över.

    Så nu känns det som att det hela börjar återgå till som det var innan (ett accellererande algproblem) och vad jag än provar så tycks det inte bli bättre.

    Jag göder förnärvarande med 40ml PMDD/dag, kan detta vara för lite trots att jag bara har 2*36 W aquarelle?

    Jag byter 100% av vattnet varje vecka, kan det vara så att detta rubbar balansen för mycket (filter: eheim 2217 + fluval2+)?

    Jag matar fiskarna med nykläckt artemia, mygglarver och räkmix, kan det vara upphov till något fel i näringsförhållandet för växterna?

    Jag driver CO2 diffusorn med det stora ytterfiltret och det innebär att allt vatten från utblåset går rakt ner i botten i ett av akvariets hörn och endast innerfiltret, som sitter bredvid diffusorn, står för "cirkulationen" i akvariet. Skulle problemet kunna bero på dålig cirkulation?

    Jag har som synes många ideer men jag har ingen aning om (lite bekymrad) vad jag skall ta mig till eller var jag ska börja.

    MVH/ Per
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tycker det låter som du och jag är lite i samma läge just nu och jag är lite rådlös själv. Jag har främst problem med trådalger och Cyano, men visst kan jag se toffsar här och var också även om dom gav sig efter att jag börjat sprida min mist lite effektivare.

    Även jag har gjort väldigt stora vattenbyten (Först tömt till 50-75% och sedan fyllt på medans häverten fortfarande tömde (det blir inte 100%, men en bit över 80-90% tippar jag).

    Som du kan se i min blog så började mitt Ehfisubstrat bli kolsvart och tack vare averaters expertis kan det ha varit järnhydroxid (som ni ser i tråden så trodde jag det var FePO4 först innan experterna började intressera sig för ämnet):


    Jag tror alltså att mitt kranvatten har dödat mitt filter eller åtminstone av någon anledning gjort att min doserade mikrogödning(järnet) fällt ut i filtret. Bottnen har inte heller hjälpt till eftersom jag ganska nyligen slamsugit igenom den helt och hålllet iom en omdesign (= relativt död bakteriemässigt sett). Växterna har också strejkat (= dåligt ammoniumupptag) och detta sammantaget tror jag lett till all min instabilitet. Att feldosera 1 tsk KH2PO4 hjälpte sannolikt inte heller för att göra akvariet algfritt.

    Efter att jag skaffat nytt Ehfisubstrat+Sera Biopur Forte och återigen lagt mig till med 50% vb så tycker jag åtminstone ytan blivit betydligt finare samt lite klarare vatten. För tidigt att säga något ännu.

    Nu googlade jag och med tanke på att våra läckande kranar ger ifrån sig en röd slemmig fällning i badkaret/handfatet och jag har problem med "Calciumbrister" (manganbrist kan se ut som calciumbrist) så känns det lite som att slå huvudet på spiken när jag läser det här:

    "4. Iron and Iron bacteria
    Iron is often found in the form of iron hydroxide in water supplies and is usually associated with ground water near deposits of iron sand or iron ores. Iron in the hydroxide form is not readily available to plants and its presence in water is a problem as it causes blockages in irrigation components and drippers/emitters. Iron problems in the water supply will show up as a rusty red deposit. If not removed, iron bacteria can result which causes a slimy deposit that can also lead to equipment blockages. These bacteria not only need iron, but also organic matter, oxygen, manganese and a warm temperature in order to multiply to levels that will cause problems - all elements that are provided in a hydroponic system. Iron hydroxide can be removed by aeration and settling, or by flocculation with a number of different agents. Iron bacteria contamination can be removed by sterlisation of the water or nutrient solution."

    Manganbrister, skruvade/skålade skrynkliga blad:


    Nu ska jag se vad man kan göra för att undvika det.

    Förlåt Per om jag snöade in på mitt eget problem här, ville mest visa att jag tror att mina stora vattenbyten kan ha haft med saken att göra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Jag har också haft stora bekymmer med min växtburk sedan jag startade om den i vintras. Sakta och osäkert har det gått från typ:

      till dagens:


      Jag började resan med det klassiska "blunda-för-CO2-nivån-och-gasa-på" och därefter dunka ner gödning med storskopan. När allt bara gick sämre och sämre beslutade jag mig för att göra halt och därefter se det som ett experiment (håller tålamodet i schack ) och göra små förändringar steg för steg, steg för steg, en sak i taget.
      I mitt fall tror jag det var många små förändringar som innebar en gynnsammare miljö för växterna. En kontinuerlig röd tråd har hela tiden varit att lägga väldigt mycket krut på att få ur mulm, döda och halvdöda växtdelar så ofta som möjligt. Dammsugning av översta lagret av bottensedimentet och daglig håvning av flytande bladrester alltså. Har försökt blunda för algangrepp och fokuserat på att få igång snabbväxarna ordentligt. Vet inte om det ligger något i det men - ju mindre jag behövt rota i botten desto bättre har det blivit.

      Så nu känns det som att det hela börjar återgå till som det var innan (ett accellererande algproblem) och vad jag än provar så tycks det inte bli bättre.
      <snip>
      Jag har som synes många ideer men jag har ingen aning om (lite bekymrad) vad jag skall ta mig till eller var jag ska börja.
      Kan det vara en idé att titta tillbaka lite och se vad du har gjort sedan burken fungerade som bäst? Vad är provat? Hur såg din set-up ut när det fungerade? Några förändringar? Gödningsregim då-nu?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • psandstr
        • October 2005
        • 137

        #4
        Hej igen, tack för era svar, har legat sjuk ett tag och därför ej svarat.

        Citat:
        Kan det vara en idé att titta tillbaka lite och se vad du har gjort sedan burken fungerade som bäst? Vad är provat? Hur såg din set-up ut när det fungerade? Några förändringar? Gödningsregim då-nu?

        När det fungerade/ej fanns alger så var skillnaden jämfört med nu att jag hade betydligt färre fiskar samt att halva burken var igenväxt med hornsärv som var mer brun än grön (förmodligen pga. en "skenande" tillväxt).

        Jag plockade bort all hornsärv efter 1-2veckor för att ge de övriga växterna en chans att ta sig (Jätte-vallisneria, Hygrophila difformis, ech. bleheri. stellata, anubias, javaormbunke och javamossa)

        Gödningsregimen från början var: Dag1 vattenbyte & dubbel fulldos.
        Dag3 1 fulldos
        dag5 1 fulldos
        Dag7 1 fulldos.
        Jag hade då problem med bristsymptom (tror jag) så jag göder idag:
        Dag1 dubbel macro
        dag2 dubbel micro
        dag3 dubbel macro osv och vattenbyte dag1

        Det som förbryllar mig mest är ett långsamt tilltagande cyanoproblem trots att jag omöjligt kan ha kvävebrist, eller?

        en annan skillnad är att cirkulationen idag är sämre pga en "tätare"växtmassa, jag får någon "Slemalg" i difformisens ytliga blad där cirkulationen är som sämst.
        jag får även någon slags trådalg (ganska tjocka trådar) främst på svärdsplantorna.

        pH-controllern har gradvis mycket långsamt sänkt så att jag nu ligger på pH-6.25, kranvattnet har KH 4 och pH 7,8.

        MVH/ Per

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Hur är ditt växtbubbel om du ser över en hel vecka?
          Fick du igång något bra bubbel tidigare med ditt ganska svaga ljus (0,19 W/l)?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • psandstr
            • October 2005
            • 137

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Hur är ditt växtbubbel om du ser över en hel vecka?
            Fick du igång något bra bubbel tidigare med ditt ganska svaga ljus (0,19 W/l)?
            Mitt växtbubbel förnärvarande är ganska bra vad gäller svärdsplantorna och javaormbunkarna trots att det främst är dessa växter jag har "trådalger" på.

            Jag vet inte om man kan tyda någon direkt skillnad sett över hela veckan förutom dagen/dagen efter vattenbyte men det är ju inte rätt sorts bubbel.

            För övrigt så har jag, enligt defdac, inte några "bubbelväxter"!?

            I början hade jag inte heller något särskilt bubbel förmodligen pga att hornsärven då utgjorde ett effektivt ljusskydd för de andra växterna.

            Funderar lite på om det trots allt inte har blivit lite bättre sedan jag bara bytte 50% av vattnet i söndags, jag har fortfarande enviss tillväxt av trådalger men inte någon nämnvärd ökning av cyano, jag vet inte.

            Funderar också på att skruva ner pH-controllern ytterligare 0.05-0.1 grad, Hur vet man när man har rätt nivå, tabellerna som grundar sig på KH-värde tycker jag inte verkar stämma, hur mäter ni?

            MVH/ Per

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har du trådalger även på nytillväxt av Javarormbunkarna och Svärdsplantorna?

              Äldre blad som växt klart kommer ha kvar sin algodling tills dom dör och faller av (eller knipsas av), om du inte har ett batteri med riktigt svältfödda algätare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • psandstr
                • October 2005
                • 137

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Har du trådalger även på nytillväxt av Javarormbunkarna och Svärdsplantorna?

                Jag har ganska mycket trådalger på javaormbunkarna så det är svårt att se om det är endast på äldre blad de sitter, svärdsplantorna däremot är det mestadels alger på äldre blad.


                Äldre blad som växt klart kommer ha kvar sin algodling tills dom dör och faller av (eller knipsas av), om du inte har ett batteri med riktigt svältfödda algätare.
                Ok, jag får vara mer noggran med att ta bort gamla blad då, men ibland känns det som att man tar bort för mycket av växten.

                Vad tror ni om CO2-mängden?
                Vågar jag sänka när jag enligt tabellen på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm skall ha 75ppm med KH4 (om nu mitt test stämmer)?

                MVH/ Per

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nej du behöver inte hugga av gamla blad om dom, förutom trådalgerna, ser hyffsat fräscha ut. Rulla upp trådarna på pinne och slit bort dom, och ha gärna ett kritter som käkar "stubbarna".

                  Jag har själv trådalger nu och tyvärr inga lämpliga kritter och min strategi är att försöka fåigång den kanontillväxt jag tidigare hade i burken - då fasar man snabbt ut gamla fula blad. Varje vecka kunde jag ju fimpa halva längden av snabbväxarna även om det tar aningens längre med slöväxare som Javaormbunke.

                  CO2 är bra att fokusera på (gör jag själv). Om du hade haft 75 ppm hade fiskarna varit märkbart stressade så det kan nog vara så att KH:t inte är riktigt där du tror att det är (antingen pga test eller att något annat buffrar).

                  Ta ett glas akvarievatten och låt det stå ett dygn och mät pH:t. Sänk sedan pH:t 1 enhet utifrån det värdet så ska du ligga ungefär rätt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • psandstr
                    • October 2005
                    • 137

                    #10
                    [quote=defdac]Nej du behöver inte hugga av gamla blad om dom, förutom trådalgerna, ser hyffsat fräscha ut. Rulla upp trådarna på pinne och slit bort dom, och ha gärna ett kritter som käkar "stubbarna".

                    Om det ändå hade varit den typen av trådalger som gick att rulla upp på en pinne, detta rör sig om någon kraftigare sort, enda sättet att få bort den är att rycka med fingrarna och sedan suga upp dem med häverten (oerhört tidsödande).

                    Behöver man lufta vattnet i glaset eller går CO2 ur ändå?

                    Vad tror ni om pmdd-gödningen, den kan väl ändå inte vara snål?

                    Cyano får jag främst på javamossan som växer väldigt dåligt och därifrån är den väldigt svår att få bort, jag borde väl inte ha kvävebrist?
                    Om jag inte har kvävebrist, hur f** kan jag då få detta elände?

                    Förvirrad!!!!!

                    MVH/ Per

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Om det ändå hade varit den typen av trådalger som gick att rulla upp på en pinne, detta rör sig om någon kraftigare sort, enda sättet att få bort den är att rycka med fingrarna och sedan suga upp dem med häverten (oerhört tidsödande).
                      Humm.. Är det toffsalger (korta svarta tuffsar som sitter som berget)? Isåfall har du för ryckig/snål CO2-insprutning.

                      Behöver man lufta vattnet i glaset eller går CO2 ur ändå?
                      Efter ett dygn så har vattnet i glaset nått jämnvikt med atmosfären - men du kan snabba upp det om du har en luftpump med syresten. Då borde du ha luftat ur koldioxiden på några minuter.

                      Ärligt talat kan det nog vara intressant att först mäta pH:t i glaset, börja vädra ur och se hur mycket pH:t ökade. Ökade det med mindre än ett helt steg så har du kört för snålt.

                      Ang. PMDD-doseringen så ser den bra ut tycker jag personligen. Hur många watt/liter kör du? Du skrev bara 2x36 watt (vet inte hur stort akvariet är).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ärligt talat kan det nog vara intressant att först mäta pH:t i glaset, börja vädra ur och se hur mycket pH:t ökade. Ökade det med mindre än ett helt steg så har du kört för snålt.
                        Ta isåfall vattnet gärna ett par-tre timmar efter att ljuset tänts för att få nivån när växterna slukar som mest CO2.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • psandstr
                          • October 2005
                          • 137

                          #13
                          Skall testa "vattenglaset" så fort jag kommer hem, ska bli intressant.

                          Det är definitivt inte tofsalger, det är svårt att med ord beskriva men jag gör ett försök.
                          Längd: upp till 20cm
                          Tjocklek: Som kraftiga hårstrån.
                          Färg: Ljusgrön
                          De växer inte särskilt tätt/i grupp utan det är oftast någon-några cm mellan dem.

                          Vad gäller ljusmängden så är det 2*36W på 375l, akvariet är dock inrett för dvärgciklider så vattenmängden är betydligt mindre.

                          Hur får man annars bra fart på javamossa? Skiljer den sig från andra växttyper?

                          MVH/ Per

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Okej, någon form av trådalg hursomhelst. Långa trådar överlag tar över när näringsnivåerna är bra men något annat är begränsande, förmodligen CO2 som det brukar - men vi får se vad ditt vattenglastest visar.

                            Javamossa har jag bisarrt nog ingen större erfarenhet av. Försöker få igång en tuss nu och den verkar ha vaknat sedan jag börjat öka KNO3-doseringen enormt pga en ihållande Cyanoodling. Har för mig att det är en typisk växt som gillar höga nitrat- och fosfathalter. Får se vad andra säger.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • psandstr
                              • October 2005
                              • 137

                              #15
                              Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.

                              Detta innebär väl att det åtminstone inte är för lite CO2!?

                              Så frågan om vad som är fel kvarstår:

                              Dålig cirkulation?
                              Fel/för mycket foder?
                              Låga näringsnivåer?

                              Jag kollade också på cyano-utvecklingen och jämförde med en bild som jag tog för två dagar sedan, man kan där, trots vad jag sa i ett tidigare inlägg, se en tydlig ökning.

                              Kan det trots allt vara låg kvävenivå? Jag tycker inte att den borde vara det för jag har trots allt inte en så enorm tillväxt.

                              Vad tror ni? Hur skall man gå vidare?

                              MVH/ Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...