Näringshalter i Low-tech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • defdac
    svarade
    Hum.. Nja det vettesjutton om jag hade vågat testa 8) Har ingen aning om det skulle kunna fungera om det fick vara ostört. Skulle förmodligen ta en hel del syre.

    Lämna en kommentar:


  • ypzilon
    svarade
    Kan man göra rent filtret i karet och låta partiklarna sjunka till botten? Har för mig att jag läste att det är samma guck man vill ha under gruset som man får i filtret.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Mäsk brukar ge ryckig CO2-produktion om man inte är übernoggrann med att hålla jäsningen jämn och byter ut den såfort den börjar bli dålig och det brukar leda till toffsalgsodling, något jag tippar du inte är så jättesugen på.

    Slamsugningen var nog väldigt kontraproduktiv i det här läget tyvärr =/ Det är en orörd inkörd botten som klarar att producera lite CO2.

    Eftersom jag själv är väldigt otålig så vet jag inte riktigt vad jag gjort i ditt läge. Just nu väntar jag faktiskt på att både min egen grusbotten + filter ska mogna efter att båda varit väldigt störda under länge tidsperiod (vilket lett till alger). Men det är ju inte ett speciellt kul och inspirerande tips.

    Om du känner att du vill göra något kreativt så skulle jag försöka skaffa lite torvfibrer som jag kokade och sedan lät ligga i vatten där jag kramade ur gammal filtermassa + stoppade ner nitrivec. Dessa skulle jag sadan stoppa ner runt rötterna i akvariet. Syftet skulle vara att snabbt få upp en glad bakteriemassa som producerar CO2 åt dig + ger en gosigt reducerande miljö för rötterna.

    Lämna en kommentar:


  • ypzilon
    svarade
    Njae, jag kände inte till begreppen high/low-tech när jag satte upp det så det är bara grus, tyvärr har jag även slamsugit botten för att bli av med algerna. =(
    Kan det vara läge att blanda lite mäsk?

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Nej det är inte så konstigt eftersom din 250:a isåfall hade en ansenlig CO2-produktion i bottnen (annars hade du aldrig kunnat se skillnad på ett par timmar efter gödning).

    Det mesta handlar om CO2, något som din 540:a inte verkar ha mycket av just nu förmodligen pågrund av något med bottnen. Är den uppsatt som en vanlig low-tech med 2,5 cm torv och 2,5 cm 2-3 mm grus?

    Lämna en kommentar:


  • ypzilon
    svarade
    Någon lösning? Ska jag sluta med PMDD tills växterna har tagit lite mer (jag har ganska få men snabbväxande växter som jag tänkt ska bre ut sig)?

    Det jag tycker är lite konstigt är att jag kör med samma "teknik" och växter nu med mitt 540 som jag gjorde med mitt 250L som jag hade tidigare fast med högre PMDD-dos och i mitt förra såg man tillväxten på ett par timmar.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Låter som du har för mycket järn, för ryckiga CO2-nivåer och halvdålig biologisk filtrering.

    Om det är ett low-tech göder du bara om växterna ser ut att bli bleka, det kommer max handla om en gång varannan vecka eller direkt efter ett vattenbyte.

    I low-tech så räcker den näring som kommer via fiskarna om bottnen är väl inkörd och kan mineralisera organiskt material till kemikalier växterna kan ta upp. Då kommer bakterierna även ge ett visst litet CO2-bidrag och växterna kommer få en stadig och långsam tillförsel av kemikalier/CO2 förutsatt att du matar regelbundet och har en bra fisklast anpassad efter den biologiska filtreringen.

    Att bara köra PMDD i low-techs utan en jord/torv-botten med rik bakterieflora samt bra fisklast blir svårt eftersom CO2-halterna kommer vara för låga.

    Alger stannar inte upp i tillväxt när du göder, så det är förmodligen inbillning. Dom är aldrig begränsade av näring på samma sätt som växter så din gödning kommer ge dom en skillnad mellan normal och mycket god tillgång till näring. Däremot triggas sporer av miljöförändringar (återigen kasst filter, slumpmässiga gödningspulser osv), så efter din puls kanske det blir fullt ös.

    Normalt sett när bottnen är stabil, växterna trivs och filtret är piggt så spelar inte gödningspulser och solljus någon roll. Men har man få sorgliga växter kommer man nog tyvärr kunna trigga en del algtillväxt med gödning.

    Lämna en kommentar:


  • ypzilon
    svarade
    Rutan och större delen av botten är täckt av en ljusgrön matta (inga tofsar eller trådar) och mina svärdsplantor, rötter och stenar är täckta med tofsar.
    Tidigare stod växterna still, men sen jag ökat gödningen har de börjat växa. När jag skickar i gödning stannar algtillväxten upp ett par dagar för att sedan sätta fart igen.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Alger beror inte på nitrat, fosfat och järn utan ostabila näringsnivåer överlag och framförallt ostabila ammoniumnivåer om bottnen/filtret inte mår riktigt bra. Du kan även skapa ostabila näringsnivåer genom att göda slumpmässigt och göra slumpmässiga vattenbyten.

    Så testerna kommer inte ge dig något matnyttigt.

    I low-techs gör man vattenbyten när man ser på fiskarna att något inte står rätt till eller måste skrubba alger/plantera om växter.

    Vad är det för typ av algproblem? Är det t ex Cyanobakterier så är kväveingången alldeles för låg, är det prickalger är det för låga fosfathalter, är det toffsalger så är det ryckiga CO2-nivåer, är det staghorn är det för stor fisklast, är det trådalger är det generellt för låga makrohalter i förhållande till järnhalten (om du t ex inte kunde motstå att använda lera+torv/jord), är det grönvatten är det garanterat ammoniumproblem osv.

    Lämna en kommentar:


  • ypzilon
    startade ett ämne Näringshalter i Low-tech?

    Näringshalter i Low-tech?

    Är det lämpligt att konstant hålla sig relativt nära de näringshalterna som finns på pmdd.se i ett low-tech kar (NO3 4.8 mg/l, PO4 0.536 mg/l, Fe 0.1 mg/l)?

    Jag har en hel del alger som jag inte får bukt med så jag tänkte köpa ett par tester för att se ungefär var jag ligger...
Arbetssätt...