Oppstart av vekstakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Oppstart av vekstakvarie

    Nå da tigerbarbeyngelen min har flyttet, har jeg tenkt på å bruke 20 liters tanken min som vekstakvarie. Jeg har lest endel, men er fortsatt noen ting jeg lurer på...
    Jeg har tatt ut absolutt alt som var oppi tanken, og rengjort den. Jeg skal ha små lysebrun/beige runde stener som bunn. Pumpen jeg skal ha oppi der er allerede godt innkjørt i et annet akvarie. Plantene jeg skal ha, tar jeg fra et annet akvarie der det har begynt å bli litt vel mye planter. Disse er Egeria densa (vattenpest), som jeg har tenkt å plante i bakre del og på sidene av akvariet. Den andre planten jeg skal ha er Cabomba aquatica, disse skal plantes i midten og i fremre del av akvariet. Jeg har også tenkt å prøve å binde noen av cabomba'ene fast på en lavasten jeg har, for å se om de vil feste seg. Om jeg har skjønt det rett, kan man ha så mange planter man vil i et vekstakvarie?
    Så til spørsmålene...
    -luftuttaket på pumpen (som gjerne brukes til å få bevegelse i vannoverflaten) bør den være stengt, eller er det lurt å ha litt bevegelse i overflaten også i vekstakvarie?
    -må man ha co2-tilsettning, og om man ikke har det, kan man kompensere for det ved å bruke punktgjødning? altså, trenger jeg egentlig co2-tilførsel? jeg har FerroTabs-tabletter, som jeg tenkte å bruke. noen som har vekstakvarie som har erfaring med disse?
    -hvilken temperatur er passelig for et vekstakvarie? romstemperaturen der tanken skal stå holder ca 17-19 grader. jeg skal ikke ha fisker oppi denne tanken, bare hvis det ikke kan unngåes (noen må i karantene, for eksempel) Er det noe poeng i å bruke varmekolbe?

    Håper noen kan komme med råd og tips!
    Jeg er takknemlig for alle svar, og om noen har linker til internettsider hvor vekstakvarier beskrives mottas dem med takk!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Arbetssätt...