Co2 funderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meifumado
    • March 2006
    • 10

    Co2 funderingar.

    Hejsan allihop.

    Håller på att dra igång en 375lit efter flertalet års uppehåll.

    Har pecis beställt en hel del växter från Firren och sitter nu och funderar över detta med Co2. Tänkte testa med mäsk till en början och om det faller väl ut så får man väl investera i bättre grejor sedan.

    Men nu till min fundering , reaktor till Co2? Har tillverkat en venturiloop reaktor redan men läste sedan att en del har bättre resultat med en spraybar efter botten. Borde man inte kunna kombinera dom båda lösningarna? Alltså sätta en spraybar som utlopp från PETreaktorn? Eller blir det helt galet då?

    Någon som testat detta redan? Eller några andra tankar?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Borde man inte kunna kombinera dom båda lösningarna? Alltså sätta en spraybar som utlopp från PETreaktorn?
    Tja. Tänkte först säga att det inte blir någon skillnad från att bara hänga på spraybaren på pumpen direkt, men man får ju trots allt lite loopbackfunktion om man gör som du säger. Förmodilgen förhindrar man att de största bubblorna från sönderpulvriseringen i pumphuvudet bara sticker rakt ut i spraybaren och upp ut ur akvariet. Istället åker dom in i loopbacken.

    Tror jag ska testa faktiskt när jag kommer hem från jobbet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Jag har gjort något liknande som du pratar om. Den har endast varit igång sedan igår så jag vet inte riktigt än hur effektiv den är. Anledningen till att jag har så stor loopback-slang är främst för att minska trycket ut i det vita röret till vänster. I o m den tjocka slangen går mycket av vattnet runt mellan pump och festis-flaskan istället för att tryckas ut i röret.


      Det vita röret till vänster fortsätter till andra sidan av akvariet, och har totalt 12 små hål.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag skulle helt klart föredra att ha utblåset neråt så att de stora bubblorna direkt åkte upp till loopbacken och pulvriserades direkt. Som du har det så kommer de stora bubblorna lägga sig i taket på reaktorkammaren?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Anledningen till att jag inte har reaktorn med utblåset nedåt är för att den kräver för stort utrymme i höjdled då. När jag byter vatten så kommer pumpen att komma ovanför ytan, vilket medför att man måste trixa med den sedan för att få ut alla luft.

          Det bildas faktiskt inte någon restgas i flaskan som den är nu. Trycket från utblåset gör att alla bubblor i flaskan åker rundor och hamnar ganska snart vid loopback-slangen som suger in bubblorna. Givetvis kan det hända att en och annan bubbla lägger sig i taket i andra sidan av flaskan, men de ligger inte kvar särskilt länge.

          Jag är dock inte säker på att jag får till tillräckligt små bubblor. Jag tycker att de är förhållandevis stora. :/.

          EDIT: Du såg att loopback-slangen går upp i flaskan till "taket" va ?
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            EDIT: Du såg att loopback-slangen går upp i flaskan till "taket" va ?
            Nope det hade jag missat. Då förstår jag om det inte blir någon restgasuppbyggnad =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Meifumado
              • March 2006
              • 10

              #7
              Mmm precis så som jag tänkte Cactus.
              En fördel borde ju vara att man får bättre spridning från PETreaktorn , om man nu inte har så bra cirkulation t.ex.

              Du får utvärdera det hela efter ett tag , och berätta hur det funkar.
              Kommer nog att prova själv också. Kul att mecka med grejorna igen efter
              så lång tid.

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                Nu har systemet varit igång i 3 hela dagar med den nya CO2-reatorn/mist-spridaren.

                Jag är ganska nöjd med resultatet då denna metod både löser upp gasen i lagom mängd och sprider småbubblor i hela akvariet. P.g.a. upplösningen så bubblar växterna betydligt bättre nu än tidigare. Detta beror troligen även på att jag hade en dålig spridning av småbubblorna tidigare.

                I mitt fall:

                + Upplösning av CO2 samtidigt som mist skapas.
                + Bra spridning av CO2 i hela karet.
                + Eftersom pumpen sitter långt ner så kan den vara igång även om man tömmer ut 2/3 av vattnet.

                - Ett vitt långt plaströr är inte särskilt attraktivt. Tätare djungel eller ett svart/grönt rör skulle lösa problemet.
                - småbubblorna blir inte så små som jag skulle önska. Vet inte riktigt varför. Möjligen så klumpas de ihop en aning på vägen ut.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • Glajdarn
                  • November 2004
                  • 270

                  #9
                  Är allt det här meckandet för att skapa det som kallas "mist"?
                  Jag har själv tidigare kört koldioxiden genom pumphuvudet (både det lilla och stora), men slutade snart med det. Anledningen var att det förde ett sådant jäkla väsen. Är det ingen av er som får sådana problem? Finns det några knep för att slippa brôtandet?

                  Som det är nu har jag kopplat koldioxiden till "snorkelpipen" på utblåset, och det fungerar åtminstone GANSKA bra, men jag märker ju att bubblorna är något större än när jag körde gasen genom pumphuvudet.
                  "This is a lighthouse. Your call."

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag får kontinuerligt bröl om jag kopplar co2-slangen till "snorkelpipen" eftersom den suger så mycket gas den kan få kontinuerligt och dessutom brukar det skapa ganska stora bubblor.

                    Hänger man däremot co2-slangen under insuget på en pump så blir det bara ett litet tick varje gång en bubbla lämnar co2-slangen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Glajdarn
                      • November 2004
                      • 270

                      #11
                      För mig porlar det bara lite lätt när jag har den på "snorkelpipen", och det är nästan bara lite mysigt... =) Känns lite grand som om man sitter vid en lite bäck. Om man stänger ögonen. Och anstränger sig jävligt hårt.

                      När jag kopplade slangen till insuget hade jag den i o f s så nära att den sög ut gasen, så inga bubblor bildades egentligen. Fast jag gillar det arrangemanget med att gasen sugs ut från slangen, vilken den gör också nu då den sitter på "snorkelpipen". Anledningen till det är att jag kör med mäsk, och då behöver mäsken inte bygga upp ett övertryck för att gasen skall komma ner i vattnet. Det är dessutom inte lika känsligt för ev. läckage, då det är ett konstant svagt undertryck i systemet.

                      Dock har du en stor poäng i att bubblorna blir mindre när gasen går genom pumphuvidet, och det är givetvis önskvärt. Finns det i så fall ett sätt att skapa mist där man för ner koldioxiden genom "snorkelpipen"? Räcker det med att sätta dit en flaska eller något? Och hur kraftig behöver pumpen vara i så fall?
                      Eller finn det någon annan bra reaktor som ni kan rekomendera? Än så länge har jag funnit min nuvarande lösning att vara den bästa. Det blev ngt bättre lösning av koldioxiden då den gick genom pumphuvudet, men som sagt - det brôlade helt olidligt... Jag märkte också att det fanns en tendens att det samlades gas i impellerhuset på den stora pumpen.
                      "This is a lighthouse. Your call."

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Anledningen till det är att jag kör med mäsk, och då behöver mäsken inte bygga upp ett övertryck för att gasen skall komma ner i vattnet.
                        Hehe, klassiker. Perfekt om man vill ignorera att mäskflaskan läcker så den suger luft hela tiden. Även i min supertäta Absolutflaska som var epoxylimmad så stod den och drog gas långt efter att jästen var riktigt aktiv 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Nja... den är nog faktiskt tät. Dels märker jag det för att när det slutat jäsa slutar det också att bubbla. Dessutom tror jag att slangen är för lång för att den skall orka dra genom luft med det lilla sug som bildas (för mycket motstånd). Har testat att låta pumpen gå med slangen losskopplad från dunken, och då kommer inget.
                          Däremot märker man att det är ett svagt sug, för när koldioxidslangen kopplas på efter att ha legat i vattnet en stund sugs det ut en massa koldioxid väldigt snabbt, som sedan återgår till normalt flöde igen.
                          Men OM det skulle vara otätt är det bra med undertryck! =)
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...