problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    problem

    Ja har svårt att få fart på mina växter fast att ja kör med pmdd och ja tror ja gör det mesta rätt.Men det är så att ja hade tofsalger som täckte det mesta i karet för ca 4 mån sedan ja körde en kur mot det så nu är det inga problem med det längre.Förutom att mina växter är typ svarta på bladen och detta är dom tofsalger som fanns förut nu är dom ju döda men ligger ju kvar som en svart hinna på växterna så nu undrar ja om det är detta som stör växterna eller vad tror ni ???
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Vad menar du med "en kur" ? Algdödningsmedel?

    Och ja, om bladen är täckta med gamla toffsalger så får inte bladen tillräckligt mycket ljus. Om det finns någorlunda många andra fina blad också, så kan du klippa bort de fula bladen.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • teletubis
      • September 2005
      • 224

      #3
      jo jag körde en kur med algmedel .Ska ja ta bort alla svarta blad alltså och spara dom andra ?

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Ja, du kan ta bort de svarta bladen OM det finns hyffsat många gröna blad kvar efter det. Så att du inte tar bort växtens alla blad.

        Algmedel har tyvärr vanligen en negativ inverkan även på växter, vilket gör att de växer betydligt sämre en ganska lång period efter kuren. Byt vatten regelbundet så du blir av med algmedlet.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • teletubis
          • September 2005
          • 224

          #5
          Och om det inte finns hyffsat många gröna kvar ?

          Kommentar

          • teletubis
            • September 2005
            • 224

            #6
            annars får ja riva ur hela skiten

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Om de flesta bladen är täckta av döda alger så kan du ju låta de stå och se om de tar sig, annars kan man försöka ta ut växterna och rengöra under kranen. Går det inte att få bort och de inte börjar växa igen, så finns det nog inte så mycket att göra.

              Det beror lite på vad för växter du har hur mycket man kan klippa bort innan växten dör.

              Bilder hade nog inte skadat om du har möjlighet att skaffa det.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • teletubis
                • September 2005
                • 224

                #8
                blir nog svårt med bilder men tack ändå nu ska ja hem och klippa

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Vad handlar det om för växter?
                  Jag tänkte bara på att du skrev att du hade svårt att få dina växter att växa fast, och att dom hade svarta fläckar. Dom två grejjerna får mig att tänka på "javaormbunkar" Microsorum. Dom kan få svarta fröhus och det tar en evighet att få dom att fästa någonstans. Och isåfall så bör man inte klippa dom, detta är dock väldigt långsökt men man kan ju leka lite detektiv ibland

                  Kommentar

                  • teletubis
                    • September 2005
                    • 224

                    #10
                    nej det är inte ormbunkar och dom sitter allt fast .Ja tror växterna kallas svärdplanta .Nu klippte ja bort allt svart igår och det blev väl 40% av bladen kvar nu ser det trevigare ut hoppas dom klarar sig bara.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Har du gjort vattenbyte sedan du använde algdödningsmedlet? Om inte så gör det.
                      Jag använde det med för ett par år sedan och fick inte fart på växtligheten innan jag gjort ett antal vattenbyten, kan vara att medlet är kvar i vattnet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...