Alger i mitt akvarium, men vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zvinto88
    • April 2006
    • 50

    Alger i mitt akvarium, men vilka?

    Har kollat bland ämnena här, men inte riktigt hittat det jag sökte. Har fått alger i mitt akvarium, men vet inte vad det är för något. Stenarna är gröna, stocken är grön och alldeles luden och ser ut som om den ska börja mögla, är vit på några ställen! Och till sist är växterna alldeles grönludna med bruna fläckar och glaset är alldeles ludet, man kan se hur trådarna fladdrar.
    Varför har detta uppkommit? Vad kan jag göra åt det? Ser så enormt fult ut!
    Ska in på djuraffären och köpa en algätande mal imorrn, hittills har jag bara 2 pansarmalar. Vad mer kan jag göra? Vi har en ljustid på 12timmar till ett akvarium på 112l. Lägger in lite bilder på problemet.

    Växt 1
    Växt 2
    Växt 3+glas
    Växt 4
    Växt 5
    Växt 6
    Stenarna
    Stock som möglar?
    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Växt 4 & 5 har vanliga tråd/päls-alger, Oedogonium:

    Det är den vanligaste akvariealgen, den sitter fast och blidar jämna "gräsmattor", inte tydliga tofsar/bollar, och inte långa lösa trådar som trasslar sig bland växterna.

    På de andra bilderna kan jag egentligen inte se något, men jag misstänker att de visar ett slags brunt, kort, ludd? Det är i så fall kiselalger; de har ofta en kortvarig "blomning" i nystartade akvarier, och tenderar att ersättas av olika grönalger med tiden.

    På 'stock som möglar' ser jag inte heller egentligen nåt, men rötter får väldigt ofta diverse algsvampar på sig; de ser ut som vitt eller grått ludd.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Zvinto88
      • April 2006
      • 50

      #3
      Okay, ja på de andra bilderna på växterna är det brunt ludd och grönt ludd.

      Och på stocken är det grönt ludd med vita fläckar. Inget vitt ludd, utan bara som vita fläckar..


      Nån aning om hur jag ska få bort det? Kan jag bara vänta, eller finns det något annat sätt? Det ser ju så otrevligt ut nämligen..
      http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
      Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag personligen har bara två lägen: jag får inga alger, eller jag lever med dem. Växtfolket däremot brukar ha koll på hur man bekämpar alger.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...