Tofsalger + växtbubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Tofsalger + växtbubbel

    Har fått mängder av tofsalger på mina växter, pga svajigt co2. Har nu fått en jämn nivå på det. Men kan man rädda angripna växter eller är dom bara att byta ut? Har köpt 2 siamesiska algätare som förhoppningsvis tar nya tofsar som kommer.

    Jag kör ju med 2 st 5 l dunkar mäsk och sk mistreaktor (powerhead + slang efter botten) Bubblar 2-3 bubblor/sek i reningsflaskan.
    Får mycket småbubblor i karet, men mina växter bubblar knappt. Har tillsatt 1 fulldos pmdd vid vattenbyte. Är det för lite?
    Ph 6,9
    Kh 6

    Vill gärna se lite bubbel.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag har fått för mig att om det sitter fula svarta toffsar på blad på en växt som mått lite halvtaskigt pga svajjigt CO2 och man fixar det så kommer både växten och toffsalgerna växa bra - toffsalgen lever sin förhållandevis snabba livscykel (tja vad kan det handla om? 1-2 månader?) och när dom är i slutet av sin livscykel är dom faktiskt förhållandevis lätta att gnida bort. Inte superlätta men dom sitter inte sådär hårt så bladen går sönder.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Då får jag prova att gnida bort på dom jag vill behålla.
      har du nåt tips, varför jag inte får växtbubbel?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Fastnar CO2.bubblorna under bladen så det åtminstone verkar vara CO2-bubblor under bladen? Isåfall kan du testa att dosera en fulldospuls om du misstänker för låga näringsbrister och spana in burken och se om det verkar komma igång bättre bubbel.

        Om det blir kalasbubbel efter vattenbyte så verkar det som antingen något snor syre i akvariet (för igengeggad botten eller filter med mycket organiskt material som bryts ner = bakterier som andas mycket = låga syrenivåer). Eller att du inte lyckas riktigt med CO2-upplösningen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Fastnar CO2.bubblorna under bladen så det åtminstone verkar vara CO2-bubblor under bladen? Isåfall kan du testa att dosera en fulldospuls om du misstänker för låga näringsbrister och spana in burken och se om det verkar komma igång bättre bubbel.

          Om det blir kalasbubbel efter vattenbyte så verkar det som antingen något snor syre i akvariet (för igengeggad botten eller filter med mycket organiskt material som bryts ner = bakterier som andas mycket = låga syrenivåer). Eller att du inte lyckas riktigt med CO2-upplösningen.
          Det fastnar lite bubblor på några växter, men inte alla. Blir kalasbubbel vid vb, men mest på rötter och glaset.

          jag kanske har för stora hål i slangen? Fick borra upp dom till 2,5 mm, för powerheadet låt som ett gäng bålgetingar.
          Har bytt till ett fluval 4 som slår sönder bubblorna. Kanske ska fixa en ny slang, med mindre hål...?

          Filter och botten är inte igengeggade. karet varit igång några månader.

          Ska prova med en fulldos till, så får vi se vad som händer.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Är mikrobubblorna väldigt små och virvlar omkring tror jag inte du behöver göra om din slang. Är dom däremot så stora så dom sticker upp direkt är det nog läge för det. Slang är ju billigt och CO2 ger stor effekt så det lönar sig att vara lite petig.

            Ett fluval 4 är väl skitstarkt? Isåfall kan du säkert blockera utströmningen ganska hårt innan det börjar strejka.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Är mikrobubblorna väldigt små och virvlar omkring tror jag inte du behöver göra om din slang. Är dom däremot så stora så dom sticker upp direkt är det nog läge för det. Slang är ju billigt och CO2 ger stor effekt så det lönar sig att vara lite petig.

              Ett fluval 4 är väl skitstarkt? Isåfall kan du säkert blockera utströmningen ganska hårt innan det börjar strejka.
              En del bubblor sticker till ytan direkt. Jag ska fixa till ny slang och pröva.
              Hade en AquaClear 30 först, och den orkade inte med när hålen var för små. Borrade då upp dom. SEN kom jag på att jag hade en Fluval liggande...

              Skam den som ger sej...

              Dax för vattenbyte och tofsnoppning.

              Kommentar

              Arbetssätt...