Frågor om PMDD och lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Frågor om PMDD och lite annat

    Jag började med PMDD för två veckor sen i två av min kar. Bägge har CO2, håller c:a 20ppm CO2. Tidigare använde jag Tropical total med NO3&PO4. Jag har följande setups:
    90L
    18W, AquaGlo 13h/dygn

    160L
    60W, 2x30W SunGlo 12h/dygn

    Jag har rätt stor växtmassa, inget botten täckande med många snabbväxande.
    Första veckan doserade jag 1xNO3, 1xPO4, 1xNutriSI omedeblart massa trådalger. Så jag tänkte att jag skvätter i lite NO3 och låter det vara sen.
    Vecka två 50% vattenbyte och sen 3xNO3, 2xPO4, 1xNutriSI. Jag byter på fredagar.

    Status: trådalgerna håller på att förlora men små skäggfulingar, både mörka och gröna, verkar vinna. 90L är bättre än 160L samtidigt är ceratophyllum bollen i 160L brunaktig i de nya delarna??

    Frågor:
    1/ Hur tycker ni jag ska dosera vecka 3?
    2/ Vad ska man dra ner på eller öka på om man vill mata mycket i ett kar med pmdd näring?(bor lite yngel i 90L)
    3/ Vad är det för brist ceratophyllumen har tro?
    4/ Innann algerna började minska i 90L och nu 160L flyter det runt en hel del "småskräp". Jag har ökat på fysiska filter men de försvinner inte. Är det alger som sprider sig tro? Kan filtrerare, typ räkor, hjälpa? Not: det är inte sånna prickar som blir om man tvättat filtret fel och dödat av bakterier.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tropical total med NO3&PO4
    Vad heter det mer exakt och hur doserade du det?, hittar ingen referens i Google.

    ceratophyllum bollen i 160L brunaktig i de nya delarna??
    Du menar möjligtvis inte "Cladophorabollen"? Den Ceratophyllum jag haft har varit gyllenbrunaktig, men den växer inte direkt bollaktigt som t ex Cladophora som dessutom har ett liknande namn.

    Toffsalger tyder på ryckig CO2, typ om du kör mäsk. Hade kommit oavsett gödning även om förändringar överlag triggar alger.

    1) Vanlig fulldospuls efter varje vattenbyte, dosera igen om växterna slutar bubbla senare i veckan trots att CO2-halten är bra.

    2) Man bör inte göra några förändringar överhuvudtaget. Dosera alltid allt om det verkar behövas (dåligt bubbel/dåliga färger).

    3) Jag är inte säker på att det är en brist, tror snarare det är så att den börjat växa snabbare så att klorofyllutvecklingen inte hunnit med riktigt.

    4) Hur har du ökat på den fysiska filtreringen? Vad har du iövrigt gjort med filtret? Gjorde du något med filtret isamband med gödningsförändringen?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Vad heter det mer exakt och hur doserade du det?, hittar ingen referens i Google.
      Tropical AquaPlant, jag körde i 3x dos. 1 gång i veckan.
      TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, linie produkcyjne firmy należą do najlepszych na świecie. Od ponad 45 lat z pasją wytwarzamy produkty najwyższej jakości, które dostępne są już w ponad 80 krajach.


      Ursprungligen postat av defdac
      Du menar möjligtvis inte "Cladophorabollen"? Den Ceratophyllum jag haft har varit gyllenbrunaktig, men den växer inte direkt bollaktigt som t ex Cladophora som dessutom har ett liknande namn.
      Nejdå, det är vanlig Ceratophyllum men jag har knutit fast den i ett hörn. Den ser ut som en boll, uttryckte mig klumpigt bara


      Ursprungligen postat av defdac
      Toffsalger tyder på ryckig CO2, typ om du kör mäsk. Hade kommit oavsett gödning även om förändringar överlag triggar alger.
      Japps, kör med mäsk. Kör med två 1.5L flaskor, håller ganska jämnt(<+/-0.2 pH). Har funderat på att byta till 7x60cl iofs. Kanske dags för det.

      Ursprungligen postat av defdac
      1) Vanlig fulldospuls efter varje vattenbyte, dosera igen om växterna slutar bubbla senare i veckan trots att CO2-halten är bra.

      2) Man bör inte göra några förändringar överhuvudtaget. Dosera alltid allt om det verkar behövas (dåligt bubbel/dåliga färger).
      Ok, jag tolkade trådarna om alger+PMDD här på zoopet så att om man har ex trådalger beror det på för hög halt micro och man borde därför ändra sammasättning. NO3 det som främst bör ökas. Jag funderade ett tag på om jag borde minska micron istället.

      Ursprungligen postat av defdac
      3) Jag är inte säker på att det är en brist, tror snarare det är så att den börjat växa snabbare så att klorofyllutvecklingen inte hunnit med riktigt.
      Ja, växer som h-vete gör det ju. Den och en anuibia håller någorlunda stånd mot alger. I betydelsen större växt-tillväxt än algövertag. Fast anubian beror nog på att platysarna gillar att käka alger på den

      Ursprungligen postat av defdac
      4) Hur har du ökat på den fysiska filtreringen? Vad har du iövrigt gjort med filtret? Gjorde du något med filtret isamband med gödningsförändringen?
      I 90L , ingen förändring. Ytterfilter som tjänar som reaktor enda filtrering.
      I 160L, som har Juwels "svart fyrkant" innerfilter. La jag till "jättefin" filter pads, de vanliga vita till juwel, mellan varje filterkudde. Kör numer juwels filter ultafin-grov-ultrafin-fin-ultrafin. Hjälpte marginellt. Sen klippte jag till grov filtematta och satte innanför ytinsuget så jag skulle kunna plocka bort stora växtdelar på utsidan filterboxen, efterssom jag måste plocka bort både cirkulationspumpem och reaktorn som sitter inne i "svarta lådan".
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av morphriz
        Tropical AquaPlant, jag körde i 3x dos. 1 gång i veckan.
        TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, linie produkcyjne firmy należą do najlepszych na świecie. Od ponad 45 lat z pasją wytwarzamy produkty najwyższej jakości, które dostępne są już w ponad 80 krajach.
        Spännande att den innehåller både N och P, mindre kul att man inte vet hur mycket.

        Ok, jag tolkade trådarna om alger+PMDD här på zoopet så att om man har ex trådalger beror det på för hög halt micro och man borde därför ändra sammasättning. NO3 det som främst bör ökas. Jag funderade ett tag på om jag borde minska micron istället.
        Trådalger trivs vid ungefär vid samma förhållanden som växter bara det att dom klarar sig med mindre CO2 och mindre mängd makroämnen.
        Ett trick är då att försöka hitta en gödningsmängd som motsvarar koltillgången (svårt utan gröna fingrar) eller så mättar man växterna vad gäller CO2 och fulldospulsar när dom säger åt en att göra det, dvs slutar bubbla.

        I 90L , ingen förändring. Ytterfilter som tjänar som reaktor enda filtrering.
        I 160L, som har Juwels "svart fyrkant" innerfilter. La jag till "jättefin" filter pads, de vanliga vita till juwel, mellan varje filterkudde. Kör numer juwels filter ultafin-grov-ultrafin-fin-ultrafin. Hjälpte marginellt. Sen klippte jag till grov filtematta och satte innanför ytinsuget så jag skulle kunna plocka bort stora växtdelar på utsidan filterboxen, efterssom jag måste plocka bort både cirkulationspumpem och reaktorn som sitter inne i "svarta lådan".
        Lite svårt att diagnostisera "skräpet" utan bild. Alger brukar reagera på upprörda filter eftersom man får ammoniuminstabilitete vilket skulle förklara dina plötsliga algproblem, men om även skräpet är alger eller bara en effekt av ett dåligt mående filter med dålig nitrifikation vettesjutton.

        Mikrofilter brukar hjälpa, typ Hagens Quickfilterpatron, om man har en pump som orkar driva det.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Tackar för svar. Får nog ta och bygga om min CO2 rigg då, för som det är nu förlorar växterna mark hela tiden. Slängde ihop lite bilder på 160n, vet inte om det går att utläsa något.

          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det ser på gruslinjen och frånvaron av alla alger ut som akvariet är helt nyuppsatt eller åtminstone totalt omstartat?

            Isåfall får du nog räkna med lite skakigheter ibörjan. Med lupp kunde jag eventuellt några kiselalger på bakgrutan på några av växterna därframme. Dom brukar försvinna när växterna tar fart och acklimatiserat sig efter omstarten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...