Encyclopedia of Aquarium Plants

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Encyclopedia of Aquarium Plants

    På Göteborgs Stadsbibliotek hittade jag en nyinköpt akvarieväxtbok “Encyclopedia of Aquarium Plants” av Peter Hiscock:

    Bokens första del “Practical section” innehåller grundläggande fakta om växter samt några förslag på olika växtakvarier.I bokens senare tredjedel “Plants profiles” finns kortare beskrivning av ca 150 olika vattenväxter.De flesta plantorna har man tydligen fått från Tropica så sortimentet i växtbeskrivningarna innehåller inga större överraskningar…
    Den i naturen vanliga källmossan (Fontinalis antipyretica) erkäns som akvarieväxt men beskrivs som “unusual”.Korsandmat (Lemna trisulca) nämns också som akvarieväxt och som vanligt är Microsorum felstavat.
    Boken är på enkel nivå och går inte på djupet i de olika avdelningarna men är rikt illustrerad med många fotografier.En vacker bok.

    På samma bibliotek finns sen gammalt också “Aquarium Design” av Matthew Christian:

    Här får man lära sig hur man dekorerar akvariet med glödlampor (jo,i botten på akvariet!),plastkaktusar,stålvispar och kullagerkulor med mera.Akvariet med pagoden var riktigt vackert men personligen skulle byta ut plastmossan mot riktig.I Zen-akvariet saknade jag en liten kratta så att man kratta runt lite när man vill erfara “zen”.Priset tas nog av akvariet med plastleksaker för gnagare och burfåglar.Man kan gå in under “Search Inside” eller “Table of Contents” i länken ovan om man vill bläddra lite i boken.
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Ex Libris
    • April 2004
    • 25

    #2
    Ficj just syn på din länksamling. Vilken guldgruva att ösa ur !!

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      hur hittade du den, jag säkte med isbn på libris,chans och folkbiblioteket utan träffar? är den väldigt ny?
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Till Ex Libris:Tack,bidrag gärna med fler länkar för att hålla länksamlingarna aktuella!
        Till averater:Ja,Encyclopedia of Aquarium Plants är ganska ny på Gbg:s Stadsbibliotek.Se:

        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          se där ja, att jag inte hitta den... (lite genant)
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av harbard
            På Göteborgs Stadsbibliotek hittade jag en nyinköpt akvarieväxtbok “Encyclopedia of Aquarium Plants” av Peter Hiscock:
            Fick boken ifråga som julklapp 2004.
            Behövde visst någon uppdatering jmf 1970-talets Brunner (u med prickar över alltså - det var lättare att hitta när man hade en mac...) och Stodola.
            Och ville dessutom ha uppdateringen.
            Men av någon anledning blev det i alla fall mer killis än växter.
            Men det kan ju ändra sej med tiden.
            Jag fick i alla fall ett gott intryck av boken ifråga.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Grattis! Jag har kollat in akvariehyllan varenda gång jag varit på biblioteket senste året utan att hitta nåt nytt. När ska du lämna tillbaka boken ?

              Jag har också bläddrat igenom "Aquarium design" i hopp om att jag hittat en kanonbok, men jag höll på att garva ihjäl mig. Det mesta är vidrigt fult!

              ...Johan...
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                Ursprungligen postat av Jodahl
                När ska du lämna tillbaka boken ?
                Jag har också bläddrat igenom "Aquarium design" i hopp om att jag hittat en kanonbok, men jag höll på att garva ihjäl mig. Det mesta är vidrigt fult!
                ...Johan...
                Har inte lånat boken.Se under status i länken nedan om den finns inne:

                Mitt omnämnande av "Aquarium design" var ett försök till ironi.
                <<<(^:>*
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #9
                  Ursprungligen postat av harbard
                  Mitt omnämnande av "Aquarium design" var ett försök till ironi.
                  <<<(^:>*
                  Jo, det fattade jag. Man kan hoppas att hela boken är ett ironiskt experiment.
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...