Mkt. Alger i mitt ciklider akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Ursprungligen postat av plorozen
    tropfrog: den höga cirkulationen kanske drar ner kväve till cyanobakterierna?
    Japp!!: Detta tillsammans med hög utvädring av amoniak. I vissa kar skulle kanske denitrifikation i bottnen vara en delförklaring, men nog inte så betydande.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #17
      tropfrog: fast å andra sidan så gynnas inte cyanobakterier av syre...

      Kommentar

      • HipHop_Girl
        • April 2006
        • 31

        #18
        ok, men hur vädrar man på bästa sättet ut amoniaken då?

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Ursprungligen postat av plorozen
          tropfrog: fast å andra sidan så gynnas inte cyanobakterier av syre...
          Nej det är sant, men så länge det inte missgynnar dem så gör det ju ingen skillnad. Jag har aldrig hört att höga syrehalter skulle missgynna cyano,har du?

          ok, men hur vädrar man på bästa sättet ut amoniaken då?
          Att vädra ut amoniak optimalt skulle leda till ännu bättre förutsättningar för cyanotillväxt. Du skall bryta kvävebristen inte spä på den.

          Följande tips funkar mot cyano, antingen tillsammans eller vart och ett för sig:
          *Mörkläggning tre dagar.
          *Minskad ytcirkulation
          *Slamsugning
          *Bättre biologisk filtrering
          *Färre vattenbyten
          *Högre fisklast
          *större fodergivor
          *kno3 tillsats

          Det är bara att lista ut vad som är mest snedvridet i ditt kar och åtgärda det.
          MVH
          Magnus
          Senast redigerad av Tropfrog; 10 April 2006, 21:09.
          min zoon

          Kommentar

          • HipHop_Girl
            • April 2006
            • 31

            #20
            ok,skall testa detta, tack så mkt. för din hjälp.

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #21
              tropfrog: jo, defdac har nämnt det, samt så brukar syrebristen i östersjön nämnas som en bidragande faktor till algblomningen(förutom att nitraten försvinner) .

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Visst är det ironiskt att Sverige spenderat miljarder på att kväverena Östersjön och vi nu har stora problem med Cyanobakterier?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #23
                  defdac: okunniga forskare, vet de inget alls om vattenkemi? =)

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det är en ganska intressant "konflikt" mellan två olika läger i Sverige:


                    Jag fick nöjet att presentera hur man göder akvarier som kuriosa för några forskare i Göteborg på Oceanografiska (som tillhör dom som tycker kvävereningen är "meningslös"). Jag blev injuden av Kai här på forumet.

                    Kul idé i den där artikeln där dom vill konvertera Östersjöns botten till ett bottenfilter =D
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #25
                      defdac: jo, jag har läst om bråket mellan forskarna. hur gick presentationen? tyckte forskarna att det fanns några beröringspunkter mellan växtakvarier och deras forskning?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        tyckte forskarna att det fanns några beröringspunkter mellan växtakvarier och deras forskning?
                        Nej det tror jag inte, det var bara kuriosa och en rolig grej att en del akvarister stoppar ner sånt dom jobbar med att få bort i större skala. Men visst känns det lite som man känner igen problematiken med död botten osv från en del problemakvarier man läst om.

                        Presentationen gick bra har jag för mig.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #27
                          jag funderade på det där, och rimligen borde det väl vara lättare att tillföra ämnen, än att ta bort dem. om det nu är proportionerna det delvis är fel på.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Det enklaste vore om det fanns en makrofyt som kunde käka upp allt överskott som främst dyker upp på våren om jag förstått det hela rätt. Det är nog svårt att konstgöda fram så stabila nivåer vi kan hålla i våra akvarier.

                            Eller varför inte pumpa in den där årliga 1,7 miljarden i några nya fartyg som kan suga upp de årliga algodlingarna och på så sätt på bred front få upp en stor del av fosforn och kvävet.

                            Hade det varit en grund sjö hade man ju bara planterat in lite Limnophila sessiliflora (well vass och näckrosor funkar väl bra också) och på så sätt fått syresatt botten och ett jäkla upptag av makroämnen - med en schysst gräsklippardragg som skövlade ogräset några gånger om året så skulle man snabbt gjort sjön oligotrof istället för eutrof (nu pratar jag säkert i nattmössan men ändå 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #29
                              jag måste säga att jag tror mer på din idé än de forskare som tror att man ska kunna fixa det genom att ta bort kvävet =)

                              Kommentar

                              • HipHop_Girl
                                • April 2006
                                • 31

                                #30
                                ok

                                Kommentar

                                Arbetssätt...