Mkt. Alger i mitt ciklider akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HipHop_Girl
    • April 2006
    • 31

    Mkt. Alger i mitt ciklider akvarium.

    Hej.

    Min lillebror har ett 30 L. panorama akvarium med 5 st. ungciklindrar (hur det nu stavas..)
    det är iafl. gula med en svart rand på ryggfenan.
    innan så hade han en albionmal, men den dog, så då fic kha nen sådan där mal som simmar omkring i vatten å gör rent, även på växter..,
    men eftersom de ninte klarade akvariumet sj. så fick han min lilla mal som åker omkring på botten/glasrutorna.

    Det har nu blivit lite bättre i akvariumet & algerna som satt på fönstret är borta, men fortfarande så är nästan allt grus & ena växten full med alger...,
    Detta har pågått i snart 1 månad, för cirka 2.3 veckor sedan så gjorde vi en stor rengöringa av alltihopa, för att algerna skulle försvinna, det gikc bra i cirka 2-5 dagar, sen började det att komma tillbaka igen.
    cikliderna får varierande flingfoder & fina fisken, frysta mygglarver.
    Jag tror att vattnet eller något sådan ahr fel Ph. me när ej säker, är det någon som vet hur man på bästa sätt kan få bort algerna, utan att skada cikliderna + malarna å ung khuliålen ?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=89 Antar jag är fisken du syftar på...

    Min första tanke är att det är lite väl mycke fisk på 30 liter.
    Inte bara för fiskarnas skull men det är väldigt svårt att hålla ordning på algerna när amonium nivåerna är höga/svajar.
    Stor rengöring eller helsanering är inte så bra det enda som händer är att du rubbar balansen i akvariet och då mår algerna riktigt bra.
    Jag tror att det är fler än en sak som är lite "off" i burken.

    Vad har ni för filter i burken, och hur rengör ni filtret?
    Vad är det för alg/alger det handlar om?
    Vad har ni för rutin när det gäller vattenbyten?

    Om ni har en egen brunn som ni tar vatten ifrån så kan det ha höga nitrathalter annars så regleras det av vattenverken.

    Kommentar

    • HipHop_Girl
      • April 2006
      • 31

      #3
      ok, cikiderna är bara 1-2 cm. långa, men dem kanske är förstora ändå.

      det är en FLUVAL, mellan modell, med innerfilter 2 plus.
      Jag vet absolut inget om alger,
      men dem är iafl. mörkgröna & ser ut som
      en hinna över stenarna 6 växterna.
      vattenbyte gör vi varannan månad ibland, varje
      beroende på hur mkt. skit det är.

      Vattnet renas från reningsverket &
      så vitt jag vet så skall det vara bra vatten.

      Men jag kom å tänka på en sak.., när han precis hade
      köpt akvariet så hade han 3 st. små silverhajar,
      som han råkade ge för mkt. mat så det blev en nitritchock.
      tror du att det kan ha ngt. med det att göra?

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Det kan hända att ni ger för mycket mat.
        Prova byta vatten varje månad ca 20% att börjas med och var försiktiga när ni rengör filtret så ni inte har ihjäl bakterierna.
        Fiskarna kommer att bli för stora rätt så snart, en ide vore att tänka på att byta ut dom.

        Oavsett så är det inte helt enkelt att få ett riktigt stabilt akvarium när det är såpass litet.

        Kommentar

        • HipHop_Girl
          • April 2006
          • 31

          #5
          ok, ska dra ner på maten.
          Jag vet att fiskarna blir förstora snart, men jag sak förklara det lite bättre:
          vi känner en kille som föde upp ciklider & vvi får cirka 5 yngel varje gång som vi föder upp & sedan när dem blir tillräkligt stora för att vara med dem vuxna så fölyttar dem tillbaka & vi får nya ynel att ta hand om.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Mörkgröna och slemmiga alger är troligtvis cyanobakterier. De beror på alltförhöga fosfathalter i förhållande till nitrathalter och till viss del på otillräcklig filtrering.

            Jag skulle försöka att strypa pumpen på trycksidan så att man vädrar ur mindre kväve och ökar nitrifikationen. Sen skulle jag byta vatten 30% varje gång och åtminstonde en gång varannan vecka. Jag skulle också öka kvävehalterna med kno3, men det är inget jag rekomenderar nybörjare.

            Visste du föresten att det fodret du ger dina fiskar är direkt olämpligt för dem?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #7
              nixon: att byta 20% vatten varje månad kommer inte att hjälpa mot ammonium- eller nitritchock.

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                tropfrog: vädra ut kvävet? såvida hon inte har mycket svåruppnåeliga anaeroba förhållanden i sitt akvarium/filter så går det inte att vädra ut kvävet.

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Ursprungligen postat av plorozen
                  nixon: att byta 20% vatten varje månad kommer inte att hjälpa mot ammonium- eller nitritchock.
                  ?Que?
                  Vem sade att de handlade om dom symptomen, alger/cyano min vän inte sjuka firrar.
                  Nitrit problemet har dom troligen redan lyckats överkomma eftersom fiskarna fortfarande lever, så har jag åtminståne tolkat texten.
                  Jag tror också att de handlar om cyano och den diggar vattenbyten specielt då man inte tillsätter kno3.

                  Jag har gjort motsvarande experiment för att bli av med både alger och cyano i småburkar(mina nära o kära har stält upp).

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    nixon: förlåt, jag vet inte vad jag läste för att få det intrycket. måste helt ha blandat ihop det med något annat. beklagar.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av plorozen
                      tropfrog: vädra ut kvävet? såvida hon inte har mycket svåruppnåeliga anaeroba förhållanden i sitt akvarium/filter så går det inte att vädra ut kvävet.
                      OKI Jag antog bara ph över 7 och minst 10% av amonium i amoniakform. Men det kanske var lite förhastat då? Vi vet ju inte ännu hurvidare karet har vaklande nitrifikation eller inte.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • HipHop_Girl
                        • April 2006
                        • 31

                        #12
                        ok, Tack för det.
                        Nä, fiskhandlaren som vi köper alla fiskar från ger sina det & han som vi får cikliderna ifrån föder upp med det fodret:/

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #13
                          tropfrog: är det cyano så är det ju en övervikt fosfat gentemot kväve.
                          går det verkligen att ventilera ut ammoniaken ur vattnet? jag förstår teorin bakom, men ändå.

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ja man kan vädra ut amoniak. Allt levande har ett konstant kväve/fosfor förhållande. Om det förhållandet nu alltid är konstant, hur kan då nivåerna variera så mycket i våra akvarium? Varför är cyanobakterier bara ett större problem i malawi/tanganyikaburkar? Det finns två förklaringar som troligtvis fungerar båda två.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #15
                              tropfrog: den höga cirkulationen kanske drar ner kväve till cyanobakterierna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...