Co2 ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #31
    Om du har KH=5,0 (Tyska grader) så skall du tillsätta koldioxid tills du får ph=6,7 för att få 30 ppm koldioxid.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #32
      Nu rullar det på..

      Nu går Co2´n för fullt , eller lite lugnt till o börja med. Men tänkte det här med Kh värdet, är det alltid konstant? Eller ökar/minskar det också med co2 halten?

      Om inte, som för mig som ligger på Kh 5, ligger det gröna områder på tabellen mellan ph 6.7 och 7. Ph 6.6 blir för mkt co2, då hamnar man på 38ppm co2.

      Men vart går gränsen för att det ska vara skadligt för fiskarna? Strax över rekomenderade max 30 ppm eller kan det gå en bit över utan att det är nån fara?

      Kör fortfarande bara med JBL Ph dropptest, och det är väldigt svårt o jämföra färgerna så exakt som 0.1.

      Vad är ett bra kh värde? Och kan man ändra det på något sätt? Vart ligger ni andra som kör med Co2?

      Börjar haja men det är mkt o tänka på så man inte gör bort sig, men det kanske bara låter svårare än det är, men vill vara på säkra sidan.
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Vad är ett bra kh värde? Och kan man ändra det på något sätt? Vart ligger ni andra som kör med Co2?
        När jag löste upp gas försökte jag ligga mellan 30 och 60 ppm efftersom nivån varierar över dygnet beroende på växternas upptag.

        60 ppm är en liten magisk siffra för om du gör krausekalibreringen med ditt pH-test så visar pH-testet runt 60 ppm vilket man kan köra som en maxgräns:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #34
          Funkar det eller?

          Nu har Co2 systemet varit igång ett par dar, och börjat väll få det inställt men tror jag kan gasa på lite mer.

          Men tänkte höra, när det funkar effektivt, ska det bubbla på alla växter då eller? Bara ett par av mina växter (javaormbunke) blandannat får syre bubblor under bladen, men långt ifrån alla..

          Är det olika för olika växter, eller blandas co2n för dåligt i vattnet.

          För tillfället har jag en keramik defusor, som sitter under ett "rör", kopplat till insuget på pumpen, o sen går co2´n med i pumpen o runt ut i utblåset.

          (Finns en skiss på min zoon hur jag har tänkt o ha det så fort jag fått delarna till min andra pump)
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ja det kan vara lite olika hur bra växterna bubblar, Javaormbunkar brukar vara ganska duktiga på det - eller rättare sagt så syns det väldigt bra på dom eftersom dom har skålade blad som fångar upp gasen bra.

            Normalt sett är det så att snabbväxare bubblar mer än slöväxare.

            Om du får ner pH:t ett helt steg jämfört med urluftat akvarievatten (låt akvarievattnet stå ett dygnt i ett glas och mät pH:t) och det ändå inte bubblar speciellt bra så kan du testa att slänga ner en fulldos PMDD och kolla om det börjar bubbla bättre. Man brukar se viss skillnad ganska omgående (5 min - halvtimme).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • jower
              • December 2002
              • 472

              #36
              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
              Nu har Co2 systemet varit igång ett par dar, och börjat väll få det inställt men tror jag kan gasa på lite mer.

              Men tänkte höra, när det funkar effektivt, ska det bubbla på alla växter då eller? Bara ett par av mina växter (javaormbunke) blandannat får syre bubblor under bladen, men långt ifrån alla..

              Är det olika för olika växter, eller blandas co2n för dåligt i vattnet.

              För tillfället har jag en keramik defusor, som sitter under ett "rör", kopplat till insuget på pumpen, o sen går co2´n med i pumpen o runt ut i utblåset.

              (Finns en skiss på min zoon hur jag har tänkt o ha det så fort jag fått delarna till min andra pump)
              Det e olika för olika växter. Men hänger mkt på ljuset. Har du mkt ljus kan det bubbla direkt på morgonen. Men har du mindre ljus borde det bubbla lite på kvällen iallafall. Men det behöver inte bubbla för en bra tillväxt.
              /Johan

              Kommentar

              • -= Emilio =-
                • April 2006
                • 226

                #37
                Ursprungligen postat av defdac

                Om du får ner pH:t ett helt steg jämfört med urluftat akvarievatten (låt akvarievattnet stå ett dygnt i ett glas och mät pH:t) och det ändå inte bubblar speciellt bra så kan du testa att slänga ner en fulldos PMDD och kolla om det börjar bubbla bättre. Man brukar se viss skillnad ganska omgående (5 min - halvtimme).
                Okey, jag ska prova det =)

                Tänkte på en sak med PMDD också. Har sett att vissa göder med en fulldos PMDD 3 gånger i veckan.. Kan man inte göda för mkt eller kan man verkligen göra fulldos så ofta? Kör en gång i veckan efter 50% vatten byte, men eftersom jag kör med Co2, kan jag göda tex 2 ggr/v?

                Och ska man alltid göra 50% vb?

                Tack alla som hjälper till =)
                - Juwel Vision 260 -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                Kommentar

                Arbetssätt...