Co2 ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emillifvergren
    • November 2002
    • 26

    Co2 ??

    Är ute efter tips om Co2 system.. Vet någon nån bra återförsäljare, eller nått system som är bra.

    Har letat o tittat runt lite men har inte huttat så många
    som säljer hela system, men här är ett från akvarieshopen.com/shop/ :

    Ett komplett co2 system till akvarium ca 250 L.
    Co2 tub på 500 gr följer med.

    Prodac Co2
    Tillverkare: Prodac
    1 299,00 kr


    Tror ni att det är nått o ha, eller ska man satsa på värre grejer på en gång eller tror ni att det skulle räcka?

    /Emil
    - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

    - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Komplet o komplet, de e ju lite beroende på vad man vill ha.
    Jag skulle köpa komponenter på aquaristic.net, man blir bara så besviken när man köper nåt som inte är riktigt vad man skall ha. Skippa 5oo grams tuben och skaffa en brandsläckartub på 6 kg istället, mycket billigare och mindre bök med påfyllningar.

    Kommentar

    • jagtep
      • March 2006
      • 50

      #3
      Jag skulle rekomendera hydor´s Green NRG. Funkar bra till akvarium upp till 300L och är väldigt lätt att starta och använda. lite dyrt att köra i längden kanske men som sagt väldigt lätt att starta och använda..
      Pris: komplett sats, innehåller engångstub med ställ, tryckregulator, bubbelräknare, backventil, Ario CO2-diffusor och slang. (har inte sett den i delar någonstans) mellan 1300 och 1700(!) kr. finns säkert billigare på nätbutikerna men jag föredrar att stödja dom "vanliga" butikerna, men som sagt priserna varierar..
      Refill patron (på 75g) kostar mellan 100-125kr men dom varar faktiskt väldigt länge (min har varit igång i 3mån. och jag räknar med att den skall vara i yterligare 3mån. men det beror på hur mycket co2 man vill ha ut i karet).

      Kommentar

      • emillifvergren
        • November 2002
        • 26

        #4
        Okey, och jag behöver??

        "Jag skulle köpa komponenter på aquaristic.net, man blir bara så besviken när man köper nåt som inte är riktigt vad man skall ha"

        Okey, tackar för tipset, jag har lyckats fixa en brandsläckare nu, kan välja mellan 2 och 6 kg.. Men jag är inget proffs på Co2, kan du kanske tipsa mig om vad jag bör köpa på aquaristic.net?

        Pappillon Ceramic reactor Alife CO2 2550 - Kanske en sån?
        Magnetic valve 220 V for CO2 - Nått man måste/bör ha?
        CO2 needle-/ Dosage valve ? eller den andra här kanske är bättre?
        CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve
        Eheim CO2 Reactor ?
        Papillon security valve 2530 ?

        Kan nån kunnig hjälpa mig o säga vad jag behöver köpa för att få det funka..

        Thanx! =)

        /Emil
        - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

        - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av jagtep
          Jag skulle rekomendera hydor´s Green NRG. Funkar bra till akvarium upp till 300L och är väldigt lätt att starta och använda. lite dyrt att köra i längden kanske men som sagt väldigt lätt att starta och använda..
          Pris: komplett sats, innehåller engångstub med ställ, tryckregulator, bubbelräknare, backventil, Ario CO2-diffusor och slang. (har inte sett den i delar någonstans) mellan 1300 och 1700(!) kr. finns säkert billigare på nätbutikerna men jag föredrar att stödja dom "vanliga" butikerna, men som sagt priserna varierar..
          Refill patron (på 75g) kostar mellan 100-125kr men dom varar faktiskt väldigt länge (min har varit igång i 3mån. och jag räknar med att den skall vara i yterligare 3mån. men det beror på hur mycket co2 man vill ha ut i karet).
          Den anläggningen kan knappast göra något för växterna. I ett 300 liters akvarium bör det gå åt ungefär 30 gram/dag. Tuben på 75 gram skulle således räcka ungefär två dagar...

          Kostnaden för fyllning är åxå horribel, det är ungefär hälften av kostnaden de flesta betalar för att fylla 6000 gram !

          Så ursäkta mej men det låter skräp om det !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av emillifvergren
            Okey, tackar för tipset, jag har lyckats fixa en brandsläckare nu, kan välja
            mellan 2 och 6 kg..
            Får du plats med en 6 kilos tub så blir det billigare i längden, det kostar nämligen ungefär samma pengar att fylla en 2 kilos som en 6 kilos. Räkna själv ut hur ofta du kommer behöva fylla. Det går åt cirka 10gram varje dag för ett hundra liters akvarium

            Dom flesta köper :

            Regulator inkl nålventil
            http://store.aquaristic.net/AQd2d22b...0,0,0,id891,,0,

            Magnetventil för att stänga av nattetid
            http://www.aquaristic.net/AQ6c6e3536...,0,0,id1944,,0,

            Slang och backventil kan du köpa vart som helst, slangen bör dock inte vara av PVC-plast för den smälter av co2.

            Reaktor är det svåraste tycker jag, en del man köper för dyra pengar är sämre än en simpel pump och en ramlösa-flaska... Men du kan ju alltid prova med att köra ner gasen i ett ytterfilter. En del gillar den lösning en del gör det inte.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • emillifvergren
              • November 2002
              • 26

              #7
              Okey. Tack för tipsen! Ska lägga in en order på Aquaristic.net idag, med det som behövs. Men..

              Har hittat ett antal Co2 bubbel räknare, är det nått man behöver?
              Kan man ställa in mängden efter antal bubblor på något sätt?

              Eller ska man ställa in mängden med hjälp av ph, och kh?

              Och isåfall hur länge ska man ha det igång innan man mäter, och hur mkt är bra & hur mkt är för mkt?

              Eller måste man köpa en dyr digital mätare (förstår att det är bäst men)?

              Nån som vet svar på nånting av det?

              /Emil
              - 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -
              - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

              - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Har hittat ett antal Co2 bubbel räknare, är det nått man behöver?
                Jag tycker en bubbelräknare är bra. Syns till höger under insuget på denna bild: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=354
                Kan man ställa in mängden efter antal bubblor på något sätt?
                Ja precis. Man måste ju ställa in lite grovt med finjusteringen (nu håller jag nog på och krånglar till det märker jag...). Med nålventilen justerar man in ett konstant flöde av CO2 utifrån den konsumtion man tror sig behöva för aktuellt akvarium. Storlek på akvarie, antal växter mm. bestämmer hur mycket man måste kräma på. Flödet resulterar i ett antal bubblor per sekund i bubbelräknaren.

                Eller ska man ställa in mängden med hjälp av ph, och kh?
                Inte eller - också.
                Med ph (och kH) får man ett kvitto på att det flöde man har ställt in räcker till för att lösa upp tillräckligt med gas i vattnet.

                Eller måste man köpa en dyr digital mätare (förstår att det är bäst men)?
                Nej, inte alls. Om du mäter med ett bra pH-test i droppform kranvattnet och sedan akvarievattnet vid 3/4 av den belysta tiden kan du jämföra dessa. Ett bra riktvärde är att pH:t ska ha sjunkit omkring 1 enhet (t.ex. pH 8.0->7.0). De flesta mäter dock pH och kH och slår upp mängden CO2 i en s.k. CO2-tabell.
                Bubblar växterna vid denna tidpunkt vet man dessutom att ljus & gödning är ok.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • emillifvergren
                  • November 2002
                  • 26

                  #9
                  Ok, det låter bra

                  Har du nån aning om ett : Sera Co2-test är nått att ha? Ska man införskaffa ett sånt också eller räcker det med ph, kh test?


                  /Emil
                  - 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -
                  - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

                  - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

                  - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

                  Kommentar

                  • Lena123
                    • January 2006
                    • 336

                    #10
                    Ursprungligen postat av emillifvergren
                    Har du nån aning om ett : Sera Co2-test är nått att ha? Ska man införskaffa ett sånt också eller räcker det med ph, kh test?


                    /Emil
                    - 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -
                    Jag köpte ett Sera Co2 test. Var en plastbehållare som skulle sättas inne i akvariumet. Totalt värdelöst! Köp nåt annat kul för pengarna istället.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Jag håller med Lena123. Bättre att lägga pengarna på ett bra pH-test med bra upplösning (små steg i avläsningsskalan).
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Jag har kört med både :

                        JBL 6,0-7,6
                        Hagen 6,0-7,6

                        och de fungerar fantastiskt bra båda två, har man bra färgsinne så klarar man av att avläsa tiodelar med dem. Hagens räcker mycket längre (200ggr) så det är nog att föredra om man kan hitta det.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • emillifvergren
                          • November 2002
                          • 26

                          #13
                          Ok. tack för alla svaren..

                          Kollar runt lite o funderar på en Tunez kontroller med magnetventil, men det blir en lite senare fråga. Billigaste jag hittat är Tunez 7074, med magnet kontroll o allt, kostar 3300 på pwss. Men ialf, om jag nu fixar kh test o har ph test, o Co2:n är fixad. Jag har hittat en bra länk till en co2 tabell http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

                          Och antar att det är bäst i ligga inom det gröna området.

                          Och Co2 sänker ph´t eller?

                          Om man ligger runt ph7, ska man försöka ligga på mellan 5-9.5 i kh?
                          Mellan 15-29 i co2 halt eller? Hur funkar det?

                          Hittade en digital ph sticka typ på


                          Milwaukee ph testpen
                          Praktisk og handy pH-tester med stort LCD display. Måleområde 0 - 14 pH. Opløsning 0,1 pH.

                          Kanske ska köpa en sån, ca 250kr.

                          Om det blir fel på co2 systemet (som vissa råkat ut för verkar det som), och det blir för mkt, sjunker pht då så fiskarna dör?

                          Om man ligger på ph 6.5 enligt tabellen, så skiljer sig kh mkt mindre än från ph 7,
                          6.5ph= 2-3hk 7ph=5-9.5

                          Nån som vet och kan tipsa mig?
                          Senast redigerad av emillifvergren; 07 April 2006, 11:50.
                          - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

                          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

                          - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

                          Kommentar

                          • emillifvergren
                            • November 2002
                            • 26

                            #14
                            Ingen som vet som vill förklara lite snabbt?

                            /Emilio
                            - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

                            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

                            - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Jag har en IKS controller som verkar vara riktigt bra, den kan även koplas upp emot datorn så man kan se doseringen under ett dyngn. Kostade ca2400kr, du behöver dock en mangnetventil. Och till skilnad från tunze så fungerar vilkensomhelst mangnetventil inte bara tillverkarens, detta gör att haverier inte blir så dyra.

                              Man ändrar inte KH utan ph´t är det som styrs, om jag använder mig själv som exempel blir det ungefär såhär..
                              Jag har ett KH på 6 och ställer då in controllern att ligga mellan 6,90-6,95 när det gäller ph.

                              Det är inte ph svajet som dödar fisken snabt, när man överdoserar co2 så kvävs fisken helt enkelt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...