Skötsel i Oliver Knotts kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    Skötsel i Oliver Knotts kar?

    Av vad man kan läsa på plantella så verkar han mest låta sin burkar rulla på med co2 via kontroller och sen bara pytsa i lite microgödning nån gång i veckan, har jag fått det helt om bakfoten eller? Tycker hans burkar är otroligt fräsha (även om dom inte alltid är så jättesnygga) iaf och han verkar ju inte ha nån super-tillväxt men ändå nästan helt algfritt.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    ADA-substraten är ganska potenta (vad gäller makroämnen, speciellt om han använder PowerSand) ett par månader, lagom tills han river ner karet 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Han verkar använda Hagens NPK istället för KNO3/KH2PO4 när det gäller akvarier "med mycket snabbväxare", dvs akvarier som knaprar stora mängder kväve/fosfor:
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        På 30 dagar täcks botten i hans akvarier av växter så han vill nog använda handelsgödsel som kostar så lite som möjligt.

        Man kan ju fundera på hur miljövänligt det är att gödsla en massa vatten på det viset.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Man kan ju fundera på hur miljövänligt det är att gödsla en massa vatten på det viset.
          Hur menar du nu?

          Man gödslar ju för att växterna ska ta upp näringen, och när man har så mycket snabbväxare och så starkt ljus så strippar dom näringen oerhört snabbt.

          Tillskillnad från vanliga fiskburkar utan växter där man dumpar en massa nitrat och fosfat rakt i avloppet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            För att få maximal tillväxt, bubblor och glada växter vill vi skjuta över växternas behov av näring. Så ett litet överskott av näring vill vi hälla ut med vattnet. Förhoppningsvis häller vi det oftast i toaletten så att det hamnar i ett kommunalt reningsverk. Och reningsverken är väldigt bra på att ta hand om fosfor som är den värsta miljöboven.

            Samtidigt vill man inte gödsla mer än nödvändigt eftersom det kostar pengar. Och du har helt rätt i att fiskburkar som är helt utan växter har mycket mindre möjlighet att ta upp kväve och fosfor.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jo det är sant förstås, ett visst litet överskott har man förmodligen när vattenbytet kommer.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jo det är sant förstås, ett visst litet överskott har man förmodligen när vattenbytet kommer.
                Mina krukväxter blir i alla fall väldans glada när jag byter vatten, då får dom del av ev. överblivna godsaker oxå
                Blir ännu bättre när man kan vattna trädgården med överblivet akvarievatten oxå
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                  Mina krukväxter blir i alla fall väldans glada när jag byter vatten, då får dom del av ev. överblivna godsaker oxå
                  Blir ännu bättre när man kan vattna trädgården med överblivet akvarievatten oxå
                  Bra tänkt!

                  Kommentar

                  • blackened
                    • May 2005
                    • 58

                    #10
                    Okej tack för det Daniel! Så ADA-substraten är rätt så värdelösa efter ett par månaders hård tillväxt med andra ord?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Well.. ADA-substraten verkar just nu vara det substrat som alla börjar komma överrens om är det bästa man kan få.

                      Det kan vara värdefullt med en näringsboost ibörjan så man får större svängrum och man inte halkar ner på för låga näringsnivåer. De burkar jag sett som satts upp med ADA-soil har funkat extremt bra. Ska jag sätta upp ett helt nytt high-tech kommer jag använda ADA-soil helt klart.

                      Det gäller bara att veta att det inte är en oändlig källa till näring och jag personligen skulle fulldospulsa som vanligt med ADA-soil från början även om det kanske inte skulle behövas i lika stor utsträckning i början. Hängslen och livrem.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • blackened
                        • May 2005
                        • 58

                        #12
                        Ok! Så de flesta aquasoil/powersand-burkar ser kanske så agfria ut just för att näringen finns i substratet och inte i vattnet? (även om man borde ha både och) Och vart får man tag på powersand/aquasoil? Ska sätta upp ett växtkar igen om nån månad eller två...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Så de flesta aquasoil/powersand-burkar ser kanske så agfria ut just för att näringen finns i substratet och inte i vattnet?
                          Jag tror snarare det är för att växtena aldrig är begränsade och därför kan hålla nere ammoniumnivåer. Glada obegränsade växter brukar innebära fritt från alger - även om näringsnivåerna i vattnet är skyhöga.

                          Så man behöver alltså inte ADA-soil, men det verkar helt klart underlätta vid uppstarten. PowerSand skulle jag personligen inte köra med, jag kör hellre KNO3 än riskeria ammoniumspikar pga att jag rotar upp växter. PowerSand:s färg brukar många irritera sig på också när man rotar upp växter.

                          Och vart får man tag på powersand/aquasoil? Ska sätta upp ett växtkar igen om nån månad eller två...
                          Det är några här på Zoopet som kör med det så dom får svara.

                          Aquaessentials är närmast (UK):
                          Aquarium Plants are shipped throughout the UK in record time with most orders being dispatched the same working day (Monday to Friday). Delivery is fast and all plants are in stock. Expert help is always at hand so if you're having any troubles with your plants and need a bit of support, we're only a click away.

                          (325:- för 9 liter, 30 kg till Sverige via Parcel Force verkar gå på runt 1000:-(??))

                          Här hittade jag en annan:

                          (325:- för 9 liter, Frakt bla via UPS, över 1500:- för 30 kg?)

                          30 kg kanske är orealistiskt iofs, vet inte.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Kharn
                            • May 2004
                            • 256

                            #14
                            Hejsan

                            Jag kör med Powersand och aquasoil.
                            Effekten i början va helt otrolig ,,rent sanslös tillväxt.
                            problemet jag hadde va att när PS började ta slut så va jag lite för sparsam med att göda vattenkolummen och fick på så vis alger tyvärr.

                            Jag är nu inne på min 4 månad med ADAs substrat och det växer så det knakar i det.

                            Man ska tänka på att ADAs substrat sänker PH och KH rejält så man har ingen direkt nytta av sin ph Controller i början.

                            Sen är det priset för hela kalaset.. Jag köpte en st 18L Powersand samt 13 st 9L säckar aquasoil (har 2 säckar kvar) och med frakt så gick hela alltet på strax under 9 tusen spänn från Aqua essentials ( superbra internet affär )

                            Jag kommer alldrig att köra annat det är en sak som är helt säker.

                            MVH Jimmy
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Damn vilket pris.

                              Men du Kharn! Jag har alltid funderat över om ADA-Soil likt Akadama smulas sönder om man tar i det? Eller är det bränd lera som är hård?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...