jättelåg förgrundsväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #16
    nu har jag fått, hc och e.trin...

    väl i karet ser jag att hc'n var mest i rätt storleksordning. kanske kan hitta nån annan elatine till sommarn, ska ju finnas i sverige (4 av 10 elatine-arter).

    tackar alla för hjälpen hur som hellst, säskit brams (som gav mig växterna).
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #17
      liten uppdatering om karet:

      fick ljus tillväxt på min a.reineckii så jag la i ett 100mg järnpiller (FeCl2) detta tog jag ut efter nån timma då allt vattnet blivit mörkbrunt vägning av pillret visade att jag löst ca 10ppm järn!

      nu har jag fått en sjyst rödbrun rand uppe på glaset vid vattenytan så halten är inte lika hög längre. och vattnet är nu bara snyggt humusfärgat (mer gult än brunt)

      senare tillväxt bekräftade min teori om järnbrist då den nya tillväxten fick betydligt trevligare färg.

      men givetvis fick jag också trådalger!

      så ett par dagar senare pytsade jag i 50ppm kno3 och 1,5ppm kh2po4.

      trådalgerna fortsatte växa men den nya tillväxten på reineckiin blev skrynklig så i med 20ppm CaCl2.

      nu ser tillväxten lite slätare ut (svårt att se då det inte hunnit växa så mycket än).

      har planterat både hc'n och elatinen ganska snyggt (enligt mig själv) och på dom ser topparna ut att trivas (är snyggt gröna), på de äldre bladen är det däremot en del trådalger, vet inte om dom börjat växa där eller om dom bara blåst dit och fastnat av cirkulationen.

      jag har nu också fått gröna prickalger på glaset, vilket väl tyder på dåligt med fosfat? om jag fortsätter göda mer och håller dett tempot uppe kommer det inte dröja länge innan vattnet blir rent gödningskoncentrat.

      men men, ska snart väga upp några ppm fosfat till. (fosfatet borde ha ganska dålig löslighet med tanke på den (troligen) skyhöga järnhalten)
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #18
        det är ganska svårt att väga <10mg (vågen har 1mg upplösning), men jag tror jag lyckades ganska väl att väga upp 10mg, vilket ska ge ytterligare 2,5ppm po4, så nu borde jag ha tot 4ppm po4, men då jag inte har nån aning om vad för ph jag har eller hur mycket järn som finns kvar lös samt i vilken form järnet är, så kan jag inte veta hur mycket av dessa 4ppm som finns löst i vattnet...
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag är väldigt nyfiken på varför det faktum att alla (inklusive mig själv) ser trådalgstillväxt när man får i mycket järn i förhållande till alla andra näringsämnen refuteras så hårt av Tom Barr. Nu la jag in en fråga om det på hans forum.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #20
            ny liten uppdatering.

            nu har jag gjort mitt bästa i att hålla tålamodet i schack och pilla så lite som möjligt för att få en så stabil miljö som möjligt, men då trådalgerna började få väl stort övertag blev det idag en rensning.

            så om nån vet vad som är effektivast mot trådalger, kan ju iof göra ett vattenbyte för att minska järnhalten i karet, fast ev, järn borde jag ha fällt ut med mina 4ppm po4 som jag har doserat.

            har lite prickalger också.

            jag låter helst bli att byta vatten men om det är enda sättet att få ner järnhalten och om det är anledningen till alla trådalgerna så har jag ju inget val.

            mer problem kommer det bli i sommar med ljus och värme. kommer nog bli tvingad att flytta karet :-( (gillar där det står nu på fönsterbrädan)

            jag har inte sett några andra järnavlagringar annat än längs kanten (vid vattenytan), definitivt inga sånna som defdac hade...
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Om du inte vill riva burken skulle det vara kul att testa hur lång tid det tar att suga ur allt järn med ett riktigt ogräs typ M. mattogrossense.

              Optimera NPK och gärna CO2 förstås och se hur lång tid det tar innan nya skott blir ljusa. Växter kan ju ta in ett väldigt stort överintag av järn.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #22
                tvivlar lite på att den får plats i mitt kar, det är bara ca 10cm högt och 20cm i diameter.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #23
                  ny uppdatering:

                  har haft massa trådalger men inbillar mig att dom håller på att ge sig.

                  har också (tror jag) en del cyano, så jag har tokgött kno3. typ 20ppm/v utan vattenbyte. vad ken egentligen gå åt?

                  jag börjar bli lite nyfiken på det där med tester, typ ph, no3, po4, fe... hade vart intressant att få reda på vad som egentligen finns i där.

                  menmen, hc'n verkar må bra även om den inte växer så fort utan jag får rensa bort cyanon(?) så den kommer upp ur geggan till vattnet, elodean börjar ta sig riktigt fint. reineckiin ser görfin ut över ytan och börjar ochså ta sig under lite mer.

                  jag har bytt en liter (1/3) en gång ganska nyss efter förra inläggen då algerna blev för mycket.


                  och nu till det intressanta:
                  på ett ställe blev hc'n helt vit! järnbrist borde det inte kunna ha blivit redan, kvävebrist såg det inte ut som, dessutom tycker jag att jag häller i en sån massa kno3.

                  men jag har inte gött någon mikrogödning alls, endast fyllt på med vatten allteftersom det dunstar och kno3 och kh2po4 på känn. (nyfikenheten är större än förståndet)

                  jag undrar om det finns någon annan brist än järn och kväve som ger vit tillväxt (vet inte om det var gammal eller ny tillväxt då det är så smått)
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Spännande. Om det bara är nya skott kanske det är någon annan udda mikrobrist. Undrar vad det kan tänkas vara isåfall eller kanske Mg?

                    jag börjar bli lite nyfiken på det där med tester, typ ph, no3, po4, fe... hade vart intressant att få reda på vad som egentligen finns i där.
                    JBL:s verkar vara de bästa isåfall. Jag såg även att Saliferts NO3-test inte reagerar på aminosyror vilket låter väldigt intressant för oss växtakvarister som har hela burken full med ruttnande växtdelar (aehum.. ).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      Vild spekulation: Kan det vara försaltning? Eller byter du ut lite av vattnet när du fyller på? Du skrev att du har det lilla karet i fönsterkarmen. Och att du bara fyller på och helst inte vill byta vattnet. Den måste avdunsta en ganska stor del av vattnet så att du snabbt kan få för mycket salter i vattnet.

                      Men om försaltning ger vita blad har jag ingen aning om. Bara att växterna inte gillar det.

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #26
                        jag vet inte...

                        har kollat upp magnesiumbrist och doserat 10ppm då dt kanske var det, har ochså doserat mikroämnen.

                        jag tror försaltning tar längre tid, jag fyller ca en dl per dag, vilket ger att det skulle ta en månad innan salthalten är dubbel mot kranvattnet och kranvattnet här i gbg är närapå saltfritt.

                        fast å andra sidan har jag ju tillsatt en del salter med gödningarna, så om magnesiumet inte hjälper så får det väl bli ett vattenbyte.
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • averater
                          • March 2004
                          • 381

                          #27
                          det vita är inget problem längre efter magnesiumdoseringen.

                          men

                          algerna bara växer och växer, fortare än växterna.

                          jag har ställt lite av samma fråga på apc också, så svara gärna där eller här.

                          länk:
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...